کد خبر : 82875 تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۵ - 00:01
فرانسه، سفیر خود از آنکارا را فراخواند بالا گرفتن اختلاف آنکارا و پاریس اشاره: پس از آن‌که یک معلم فرانسوی به خاطر نشان دادن کاریکاتوری از پیامبر اسلام در کلاس درس، توسط یک اسلام‌گرای تندرو در حومه پاریس سر بریده شد و این حادثه بازتاب گسترده‌ای در فرانسه و در سطح بین‌المللی داشت، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بابیان این‌که «ما از کشیدن کاریکاتورها و نقاشی‌ها دست نخواهیم کشید»، گفت به خاطر حادثه سربریدن معلم فرانسوی قول می‌دهم تا از ارزش‌های سکولار فرانسه در برابر اسلام رادیکال دفاع کنم. این اظهارات ماکرون واکنش‌های گسترده‌ای در کشورهای اسلامی در پی داشت به گونه‌ای که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که رئیس‌جمهور فرانسه نیاز دارد که به خاطر سیاست‌هایش در قبال مسلمانان ازنظر روانی بررسی شود. در واکنش به این موضوع فرانسه سفیرش را از ترکیه فراخوانده است. این جنجال دیپلماتیک، تازه‌ترین چالشی است که روابط فرانسه و ترکیه را که هر دو از متحدان ناتو هستند، تحت تأثیر قرار داده است. این دو کشور همچنین در شمار دیگری از مسائل ژئوپولتیک منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله جنگ داخلی در سوریه و لیبی، اکتشافات نفتی در دریای مدیترانه با یونان و درگیری‌های اخیر بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ، باهم اختلاف‌نظر دارند. اکنون هم در واکنش به قتل معلم فرانسوی، اختلافات بالا گرفته است.

ستاره صبح-

رئیس‌جمهوری فرانسه در مراسم ادای احترام ملی به ساموئل پتی در پاریس اظهار کرد که فرانسه «مبارزه برای آزادی» را ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در مراسم ادای احترام ملی به ساموئل پتی، معلم فرانسوی که به دلیل نشان دادن کاریکاتور حضرت محمد (ص) در کلاسش توسط یکی از شاگردان اسلام‌گرای خود به قتل رسید، ماکرون با اشاره به ارزش‌های جمهوری، تأکید کرد: «استاد، ما از آزادی که شما به‌خوبی آموزش می‌دادید دفاع خواهیم کرد و به سکولاریسم ادامه خواهیم داد». رئیس‌جمهوری فرانسه با گرامیداشت یاد این معلم که به کتاب‌ علاقه زیادی داشت، بیان کرد: «حتی اگر برخی عقب بکشند، ما از کشیدن کاریکاتورها و نقاشی‌ها دست نخواهیم کشید». وی همچنین با محکوم کردن ترسوهایی که این حمله تروریستی را انجام داده‌اند، گفت: «ساموئل پتی روز جمعه به چهره جمهوری تبدیل شد. همه ما خاطرات معلمی را در قلب خود حک کردیم که مسیر زندگی ما را تغییر داد.» ماکرون ادامه داد: «ساموئل پتی کشته شد زیرا اسلام‌گرایان افراطی آینده ما را می‌خواهند و آن‌ها می‌دانند که با قهرمانانی آرام مانند او، هرگز این آینده را به دست نخواهند آورد.»

احضار سفیر از آنکارا
پس از سخنان اردوغان مبنی براینکه ماکرون باید به خاطر رفتارش با میلیون‌ها تن از اعضای جامعه مسلمان فرانسه ازنظر روانی موردبررسی قرار گیرد، پاریس سفیرش در آنکارا را فراخواند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این اقدام در پی واکنش تند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در قبال اقدامات جدید امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به بریده شدن سر یک معلم در این کشور از سوی یک مهاجر مسلمان  شکل‌گرفته است. دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات اردوغان غیرقابل‌قبول است. توهین و اهانت، روش مناسبی نیست. یکی از مقام‌های دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز سخنرانی و اظهارات اردوغان را بی‌ادبی بیش‌ازحد توصیف کرد و گفت: پاریس از اردوغان می‌خواهد تا رویکرد سیاسی خود را تغییر دهد چون این روند خطرناک است. اردوغان روز شنبه واکنش تندی به صحبت‌ها و رویکرد ماکرون نشان داد و در سخنرانی تلویزیونی نیز همتای فرانسوی خود را  به دلیل رفتاری ناعادلانه در قبال مسلمانان محکوم و تأکید کرد که ماکرون به روان‌درمانی نیاز دارد. وی افزود: چطور کسی که رئیس یک دولت است می‌تواند چنین رفتاری با میلیون عضو گروه‌هایی با باورها و عقاید مختلف داشته باشد. چنین رفتاری اول‌ازهمه نیاز به روان‌درمانی دارد. مشکل ماکرون با اسلام و مسلمانان چیست؟

واکنش دیپلماتیک ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در پی استمرار لجوجانه اقدامات اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر رحمت (ص) در فرانسه که در کمال تأسف در مواردی با حمایت برخی مقامات رسمی نیز همراه بوده است، هرگونه اهانت و بی‌احترامی به پیامبران الهی، خصوصاً خاتم آن‌ها رسول مکرم اسلام را به‌شدت محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدون شک تحرکات و اقدامات غیرقابل‌قبول و خشن سرزده از سوی معدود افراطیون که نشات گرفته از یک تفکر افراطی و انحرافی در جهان اسلام بوده که ازقضا صاحبان آن از شرکای سیاسی نزدیک به غرب و آمریکا نیز می‌باشند، به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند توجیهی برای توهین و بی‌احترامی به شخصیت آسمانی و مورداحترام یک میلیارد و هشت‌صد میلیون مسلمان در جهان باشد. خطیب‌زاده تأکید کرد: بدون شک موضع غیرقابل‌توجیه مقامات فرانسوی، پاسخ مناسب و مدبرانه به افراطی‌گری و خشونتی که در جای خود محکوم است، نیست و بیش‌ازپیش موجب تنفرپراکنی می‌گردد، کما اینکه شاهد برخی حرکات مشکوک و منزجرکننده در توهین به ساحت قرآن از سوی معدود جریانات افراطی اسلام‌ستیز در برخی کشورهای اروپایی هستیم که شدیداً محکوم هستند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اعلام همراهی با موضع کشورهای اسلامی در محکومیت این‌گونه تحرکات، توهین به ارزش‌های اسلامی و عقاید مسلمانان را غیرقابل‌قبول و مردود دانست.

واکنش‌های بین‌المللی
سازمان همکاری اسلامی شامگاه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اظهارات سیاسی رسمی برخی از مقامات فرانسه تعجب کرده؛ اظهاراتی که به روابط فرانسه با کشورهای اسلامی لطمه خواهد زد و احساسات خشونت‌آمیز را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس با صدور بیانیه‌ای اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در خصوص اسلام و مسلمانان را محکوم کرد. همچنین برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که درخواست‌ها برای تحریم محصولات فرانسوی در چندین کشور عربی و کشور حوزه خلیج‌فارس افزایش‌یافته است. ایران، ترکیه، اردن و کویت اقدام بازنشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام را محکوم کردند.