کد خبر : 82850 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۹ - 00:19
گزارش روز سیاه کرونا اشاره: کرونا روز گذشته با رکورد 337 فوتی، خانواده‌ها را داغدار و سیاه‌پوش کرد. وزیر بهداشت دیروز در جلسه کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت هشدار داد و گفت: هرروز داغ تازه‌ای از سربازان خط مقدم و ژنرال‌های مبارزه با کووید ۱۹ را به دل داریم. دکتر زارع جوشقانی، رئیس بیمارستان لبافی نژاد از چشم‌پزشکان برجسته کشور و چند پزشک نامدار دیگر در اثر کرونا از دست دادیم.» این در حالی است که روز شنبه رئیس شورای شهر تهران خواستار تعطیلی دوهفته‌ای کلان‌شهرها برای کنترل بیماری کرونا و آلودگی هوا شد. اما دیروز ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفت: درخواست تعطیلی کلان‌شهرها در ستاد ملی کرونا مطرح نشده تا تصمیم‌گیری شود. پرسش این است که راهبردهای تازه ستاد ملی مقابله با کرونا برای مهار موج سوم کرونا چیست؟ چرا باوجود اعلام آمادگی نیروهای سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و ... محدودیت‌های کرونایی با شدت بیشتری اعمال و اجرا نمی‌شود؟ و هرروز برشدت فوتی‌ها و مبتلایان افزوده می‌شود. ازآنجاکه هنوز دارو و واکسنی برای مقابله با بیماری کرونا کشف نشده لازم است مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مداوم دست‌ها را جدی بگیرند.

ستاره صبح-

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۳۷ بیمار دیگر مبتلابه کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۹۴۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۳۱ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۷۱ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۵۴۰ هزار و ۴۵۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

27 استان در وضعیت قرمز
لاری ادامه داد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه موارد مرگ‌ومیر کرونا در کشور هستیم. علت آن بی‌توجهی و سهل‌انگاری در رعایت توصیه‌های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک در کشور و بروز رفتارهای اجتماعی خطرآفرین در بین مردم است. گذر از این وضعیت نگران‌کننده مستلزم همکاری همه مردم و همه دستگاه‌های اجرایی با کارکنان نظام سلامت است.

شدت سرایت ویروس کرونا 
بیشتر شده است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه شدت سرایت ویروس کرونا بیشتر شده، افزود: هرروز داغ تازه‌ای از سربازان خط مقدم و ژنرال‌های مبارزه با کووید ۱۹ را به دل داریم.
به گزارش وبدا، سعید نمکی روز دوشنبه در جلسه کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت گفت: هرروز داغ تازه‌ای از سربازان خط مقدم و ژنرال‌های مبارزه با کووید ۱۹ را به دل داریم. روز گذشته دکتر زارع جوشقانی رئیس بیمارستان لبافی نژاد از چشم‌پزشکان بسیار برجسته کشور را از دست دادیم که سوابق مدیریتی درخشانی در حوزه سلامت در کاشان، زنجان و تهران داشت. وی ادامه داد: چند روز قبل دکتر فقیهی که ایشان هم از چشم‌پزشکان برجسته بود را از دست دادیم که سال‌ها رئیس بیمارستان طرفه بود و این بیمارستان را متحول کرده و به عبارتی دوباره ساخته بود. همچنین افرادی مانند دکتر حسنی یکی از متخصصان حاذق آی سی یو، دکتر نادری یکی از بزرگان پیوند و بسیاری از پزشکان برجسته کشور و تعداد زیادی پزشک، پرستار و کادر درمانی و کارکنان سلامت را ازدست‌داده و می‌دهیم و این ضایعات، قابل جبران نیست. نمکی خاطرنشان کرد: متأسفانه شدت سرایت ویروس بیشتر شده و حتی ظن اینکه قدرت بیماری‌زایی آن با موتاسیون هایی افزایش‌یافته باشد وجود دارد، هم سنین پایین‌تر را گرفتار می‌کند و نوع گرفتاری آن، وخامت حال بیماران را بیشتر می‌کند.

    درخواست تمدید محدودیت‌ها
معاون کل وزارت بهداشت در رابطه با تمدید محدودیت‌های کرونایی در مناطق و شهرهای دارای شیوع بالا، گفت: تا زمان کنترل کامل بیماری درخواست ادامه محدودیت‌ها راداریم و بسته به آمارهایی که طی چند روز آینده خواهیم داشت، درخواست تمدید و تشدید برخی از محدودیت‌ها را خواهیم داشت. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به درخواست شورای شهر مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای تهران برای کنترل شیوع بیماری، اظهار کرد: این درخواست باید ابتدا در ستاد ملی کرونا مطرح شود تا در این رابطه تصمیم‌گیری شود ولی هنوز مطرح نشده است.
وی ادامه داد: مطالعه اخیر سازمان بهداشت جهانی نیز نشان داد که داروی رمدسیویر و چند داروی دیگر که خیلی بر روی آن‌ها حساب می‌شد، چه در مرگ‌ومیر و چه در طول مدت بیماری بی‌تأثیرند و به اعتقاد من افکار عمومی و رسانه‌ها به‌جای اینکه دنبال دارو بگردند، اجازه بدهند تا دانشمندان دارو را کشف کنند. به گفته معاون کل وزارت بهداشت، همگی ما باید قسمت اعظم نیروی خود را بر روی اصلاح رفتارهای اجتماعی مردم و اجرای فاصله‌گذاری‌های اجتماعی قرار دهیم.
حریرچی بابیان اینکه اعلام و انتشار خبر کشف و تولید دارو واکسن کرونا خدمت نیست، اظهار کرد: با انتشار هر خبری درباره دارو واکسن کرونا که اکثراً هم بی‌اساس و کم اساس هستند، سطح و میزان رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در سطح جامعه کمتر می‌شود. وی در خاتمه بابیان اینکه در کوتاه‌مدت و فاصله چندماهه بعید است دارو و واکسن مؤثری برای دسترسی عموم جامعه بشری در دسترس باشد، عنوان کرد: درصد مرگ‌ومیر کرونا با میزان ابتلای مردم ارتباط مستقیم دارد.

پیک سوم کرونا در تهران 
همچنان صعودی است
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: پیک سوم بیماری کرونا در تهران همچنان روند صعودی دارد و شاخص‌های ابتلا به این بیماری کاهش نیافته است. دکتر علیرضا زالی گفت: تهران در چند هفته اخیر هیچ تغییری در شاخص‌های ابتلا به بیماری کرونا نکرده و تقریباً در روزهای اخیر کماکان شاهد میزان افزاینده بستری، مراجعین سرپایی و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بودیم. وی با یادآوری این‌که تهران در پیک سوم به سر می‌برد، تأکید کرد: در این پیک اتفاقات جدیدی رخ‌داده که ازجمله آن می‌توان به مراجعه بدحال‌تر بیماران کرونایی به مراکز درمانی اشاره کرد. مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌های تهران نسبت به پیک اول و دوم طولانی‌تر است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه را مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی اعلام کرد و گفت: بیمارانی که در این پیک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به‌صورت جمع خانوادگی هستند، درحالی‌که در پیک‌های اول و دوم کمتر این الگو را مشاهده می‌کردیم. زالی بابیان این‌که تعداد بیمارانی که مستقیم از اورژانس وارد بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند نسبت به پیک‌های قبلی افزایش بیشتری را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در روز گذشته در تهران ۱۶۲ بیمار مستقیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند، به علت بدحالی حتی در بخش بستری نشدند و مستقیم به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافتند. وی افزود: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مراجعین روزانه به بیمارستان‌های استان تهران نیازمند دریافت خدمات درمانی ویژه در بدو ورود هستند. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران ادامه داد: پیک دوم و سوم بیماری کرونا در تهران به هم متصل شدند و یک حالت پیوستگی به هم پیدا کردند که این موضوع در پیک بعدی ما را می‌تواند نگران کنند.
زالی ادامه داد: تا زمانی که مدیریت سفرهای شهری مدیریت نشود، چرخه ویروس استمرار خواهد یافت و شاهد شهادت بهترین فرزندان این مرزوبوم خواهیم بود.وی با یادآوری شاخص‌های بسیار فزاینده بیماری کرونا در استان تهران و تحلیل تفاوت‌ها و نکات تمایز پیک سوم اپیدمی نسبت به پیک‌های گذشته، گفت: امروز با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت درخواست کردیم تا برای تعطیلات تجمیع هفته آینده تدابیری در زمینه ایجاد مداخلات منعی برای سفر و ایجاد مکانیزه جرایم اعمال شود. درخواست مدافعان سلامت از مسئولان و مردم این است که رعایت جدی‌تر و مداخلات بازدارنده‌تر داشته باشند تا شاهد کنترل بیماری در جامعه باشند. وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش شهدای مدافع سلامت و میزان ابتلای آنان در روزهای اخیر، خستگی مزمن است. خستگی مزمن و فشار کاری مضاعف و غیرمتعارفی که به تیم درمان وارد می‌شود، می‌تواند سبب کاهش سیستم ایمنی آنان شود.