کد خبر : 82848 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۸ - 00:00
پژوهشکده پولی و بانکی بررسی کرد جزییات 282 میلیارد دلار پول پاشی برای کنترل قیمت ارز اشاره: بازار در اولین روز از آخرین هفته ماه مهر با روند افزایشی قیمت ارز و طلاکار خود را آغاز کرد، اما در مقابل شاخص بورس 27 هزار واحد سقوط کرد. بازار ارز و طلا تحت تأثیر فشار روانی سیاسی است، زیرا تنش‌های سیاسی در داخل و همچنین تداوم تنش و خصومت بین ایران و ایالات‌متحده امریکا و فشار تحریم‌ها بستر را برای بی‌ثباتی اقتصادی و ارزش پول ملی فراهم کرده است. پژوهشکده پولی و بانکی آخرین آمار پول پاشی برای کنترل قیمت ارز را در دوره 5 رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد. بر اساس این بررسی از سال ۱۳۸۲ تاکنون، ۲۸۲ میلیارد دلار ارز مداخله‌ای به‌منظور کنترل قیمت به بازار ارز تزریق‌شده است. در مقابل «عبدالناصر همتی» در طول ۲ سال مدیریت بانک مرکزی تاکنون بیش از یک میلیارد دلار ارز از بازار جذب کرده است. این در حالی است که به دلیل تحریم‌ها بیش از ۸۰ درصد درآمد ارزی حاصل از نفت، گاز و میعانت گازی تقلیل یافته است. از سوی دیگر اقدامات جدید بانک مرکزی شامل بازگشت سود بانکی به‌صورت قبل و تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار اسکناس ارز تاکنون تأثیری درروند صعودی نرخ ارز و طلا نداشته است. به عقیده برخی اقتصاددانان سود 50 میلیون دلار ارز به جیب دلالان و واسطه‌ها و سود جویان می‌رود، اما معیشت حقوق‌بگیران ثابت درخطر است.

ستاره صبح-

بانک مرکزی به دنبال ارزی‌ پاشی نیست
پژوهشکده پولی و بانکی بابیان اینکه بانک مرکزی در دوره فعلی به‌هیچ‌وجه دنبال ارزی‌اشی نیست،‌ اعلام کرد:‌ در این دوره به دلیل شرایط تحریمی بیش از ۸۰ درصد درآمد نفتی کاهش‌یافته است.
به گزارش ایرنا به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی،‌ صیانت از منابع ارزی و مدیریت دخل‌وخرج ارزی کشور در کنار حفظ ارزش پول ملی، یکی از وظایف بانک مرکزی است. در این بین حراج منابع ارزی به‌قصد پایین نگه‌داشتن مصنوعی و موقتی نرخ ارز و حفظ ظاهری ارزش پول ملی راه‌حل موجود برای پاک کردن صورت‌مسئله است.
اقدامی که به نظر می‌رسد برخلاف دوره‌های پیشین در دوره «عبدالناصر همتی» بر بانک مرکزی با آن مقابله شده و بانک مرکزی تلاش کرده با اصلاح رویه‌های غلط و تلاش برای بهبود متغیرهای بنیادین اقتصادی اعم از نا ترازی بانک‌ها، کسری بودجه دولت، کنترل تورم، بازگشت ارزهای صادراتی و… نسبت به کنترل و متعادل‌سازی بازار ارز اقدام کند.نگاهی به عملکرد روسای سابق بانک مرکزی در خصوص تزریق ارز مداخله‌ای به بازار نیز مؤید این نکته است. به‌طوری‌که از سال ۱۳۸۲ تاکنون و در مدت مدیریت ۵ رئیس‌کل بانک مرکزی، ۲۸۲ میلیارد دلار ارز مداخله‌ای به‌منظور کنترل قیمت به بازار تزریق‌شده است.
بر اساس این گزارش،‌ «محمود بهمنی» در ۵ سال مدیریت بانک مرکزی، مبلغ ۱۶۰ میلیارد دلار (معادل سالانه ۳۲ میلیارد دلار) ارز به بازار تزریق کرده، «طهماسب مظاهری» در یک سال مدیریت بانک مرکزی، ۳۰ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کرده، «ابراهیم شیبانی» در ۴ سال مدیریت بانک مرکزی، ۵۷ میلیارد دلار (معادل سالانه ۱۴.۲ میلیارد دلار) ارز به بازار تزریق کرده و «ولی اله سیف» در ۵ سال مدیریت بانک مرکزی، ۳۵ میلیارد دلار (معادل سالانه ۷ میلیارد دلار) ارز به بازار تزریق کرده است.
این در حالی است که «عبدالناصر همتی» در ۲ سال مدیریت بانک مرکزی تاکنون بیش از یک میلیارد دلار ارز از بازار جذب کرده است و در این دوره، در شرایطی که هیچ‌گاه در کشور سابقه نداشته، به دلیل شرایط تحریمی بیش از ۸۰ درصد درآمد ارزی ناشی از نفت، گاز و میعانت گازی تقلیل یافته است.

روند صعودی بازار ارز
قیمت هر دلار آمریکا روز گذشته در صرافی‌های بانکی ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. به گزارش ایرنا در ساعت ۱۳ و ۱۰ دقیقه دیروز، صرافی‌های بانکی هر دلار را ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری کردند و به قیمت ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان نیز فروختند. بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار، انتظار می‌رفت با تصمیم بانک مرکزی و عرضه ۵۰ میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود اما دلار در صرافی‌های بانکی به مرز ۳۲ هزار تومان رسید و شماری از دلالان را ترغیب به افزایش خرید انواع ارز کرد این در حالی است که به اعتقاد برخی فعالان این بازار، افزایش بیش‌ازحد نرخ دلار و سایر ارزها، دلیل اقتصادی و منطقی نداشته و هرلحظه امکان ریزش قیمت‌ها وجود دارد.

پیش‌بینی قیمت طلا در روز‌های پایانی مهر
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا بیان کرد: در صورت مهار نشدن معاملات کاغذی و افزایش نرخ ارز نمی‌توان انتظار کاهش قیمت طلا و سکه را داشت.ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا توضیح داد: با شروع کار بازار دیروز همچنان شاهد ادامه روند افزایشی قیمت طلا و سکه متأثر از رشد بهای اونس و نرخ ارز هستیم، از طرفی طی سه روز گذشته بازار طلا تعطیل بوده اما به دلیل معاملات کاغذی و اتاق‌های معاملاتی که در فضای مجازی وجود دارد قیمت‌ها نوسان داشته است. این فعال بازار طلا با اشاره به وضعیت تقاضا بیان کرد: در بازار مصنوعات طلا همچنان رکود شدیدی وجود دارد اما در مقابل تقاضا برای سکه و طلای آب‌شده بالا است که این موضوع نیز باعث تشدید روند صعودی قیمت‌ها شده است. محمدولی درباره آینده بازار در هفته پیش رو اظهار کرد: اگر نرخ ارز و معاملات کاغذی کنترل نشود نمی‌توان انتظار داشت که قیمت طلا و سکه کاهش یابد.

قیمت سکه امامی، 16 میلیون و 380 هزار تومان
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تشریح قیمت‌های امروز گفت: در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران، قیمت سکه امامی به 16 میلیون و 380 هزار و سکه طرح قدیم به 15 میلیون و 500 هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه در بازار دیروز 9 میلیون تومان، ربع‌سکه شش میلیون و سکه یک گرمی سه میلیون تومان است؛ همچنین هر مثقال طلا شش میلیون و 380 هزار و هر گرم طلای 18 عیار یک‌میلیون و 473 هزار تومان معامله می‌شود.
افت ۴۷ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل در بازار بورس روز یکشنبه ۴۷ هزار ۱۰۴ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۵۱۴ هزار واحد رسید. بر اساس معاملات دیروز بیش از چهار میلیارد و ۲۰۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۳ هزار و ۴۶ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۵۱۶ واحد کاهش به ۴۰۶ هزار و ۴۴۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۶۱۴ واحد افت به ۲۶۶ هزار و ۲۸۹ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۴۲ هزار و ۶۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۶۲ هزار و ۷۴۸ واحد کاهش داشتند.شاخص فرابرس نیز بیش از ۳۵۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۲۱ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار یک میلیارد و ۵۴۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۴ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال دادوستد شد.