کد خبر : 82829 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۳ - 00:28
گزارش مجری برنامه «هنر هفتم» براثر ابتلا به کرونا درگذشت اشاره: اکبر عالمی مجری، منتقد و مستندساز بامداد سه‌شنبه 22 مهر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در سن 75 سالگی از دنیا رفت. اردشیر عالمی فرزند مرحوم اکبر عالمی روز گذشته با اعلام خبر درگذشت این هنرمند، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «پدر رفت، فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود، تأثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند.» اکبر عالمی، متولد تیر ۱۳۲۴ در اهواز، فارغ‌التحصیل رشته سینما با مدرک دکتری از انگلستان است که تاکنون مستندهای مختلفی را ازجمله «مروارید خلیج‌فارس» ساخته است. زنده‌یاد اکبر عالمی با اجرای برنامه هنر هفتم در دهه هفتاد بسیاری از علاقه‌مندان به فیلم‌های مطرح سینمای جهان را به‌پای تلویزیون می‌نشاند. او زمانی که سینمای علمی و چارچوب‌های فلسفی و فکری در نگرش به سینما در ایران رو به فراموشی بود، با اجرای برنامه‌های تلویزیونی «آن روی سکه»، «هنر هفتم» و «سینما ماورا» این جریان را زنده نگه داشت. ستاره صبح درگذشت این چهره ارزشمند هنری را تسلیت می‌گوید و برای خانواده او آرزوی شکیبایی دارد.

ستاره صبح-

بسیاری از مردم اکبر عالمی را با برنامه ماندگار «هنر هفتم» که در دهه ۱۳۷۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شد، می‌شناسند. در روزگاری که تلویزیون تنها دو شبکه داشت و برخلاف امروز برنامه‌های متنوعی از آن پخش نمی‌شد، برنامه‌ای تخصصی به نام «هنر هفتم» روی آنتن رفت و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سینما را به خود جلب کرد. «هنر هفتم» در آن سال‌ها به پخش فیلم‌های مهم و متفاوتی از تاریخ سینما می‌پرداخت و شاید بتوان گفت این برنامه آغازکننده جریان جدیدی در تلویزیون بود تا برنامه‌های تخصصی سینمایی وارد جعبه جادو شود. هنر هفتم شب‌های جمعه روی آنتن می‌رفت و همه دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان فرصت داشتند تا نیمه‌شب بیدار بمانند و فیلم‌های برتر سینمایی را از قاب شبکه یک سیما ببینند. مجری این برنامه پرطرفدار زنده‌یاد اکبر عالمی بود که با اجراهای بسیار خوبش توانست بسیاری از مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون را پای تلویزیون بنشاند.

دلیل ابتلای اکبر عالمی 
به کرونا چه بود؟
امیر سرایی مقدم دستیار کارگردان و خواهرزاده زنده‌یاد اکبر عالمی، روز گذشته درباره پروژه ناتمام این کارگردان که هم‌زمان با فرآیند ساخت آن دچار بیماری کرونا شد و بامداد روز گذشته دارفانی را وداع گفت، توضیح داد: این مستند برای یک شرکت و در اصل برای وزارت بهداشت آماده می‌شد و درباره یک سری دستگاه‌های ماموگرافی بود که از ژاپن به ایران واردشده است. وی درباره سرانجام این مستند تأکید کرد: من خودم کارگردان سینمای مستند هستم و پیش‌ازاین برای شبکه یک سریال ساخته‌ام از همین رو قرار است این مستند ناتمام را به سرانجام برسانم.سرایی مقدم درباره خبر منتشرشده درباره ابتلای اکبر عالمی به کرونا در فرآیند ساخت این مستند، تأکید کرد: دو روز پیش از بستری شدن آقای عالمی، برای ساخت مستندمان به بیمارستان رفته بودیم و البته ایشان حدود ۱۲ روز پیش برای حضور در یک جلسه دفاع به دانشگاه رفته بودند. طبیعتاً به‌طورقطع و یقین نمی‌توان گفت در کدام‌یک از این مکان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند. پیش‌ازاین مستند که هنوز نامی برای آن انتخاب‌نشده است، آقای عالمی در سال ۹۷ مستند دیگری درباره پتروشیمی بوشهر ساخته بودند که آخرین اثرشان تا پیش‌ازاین کار محسوب می‌شود.وی در پایان درباره حال عمومی همسر اکبر عالمی که او نیز دچار بیماری کرونا شده است، گفت: همسر آقای عالمی در حال حاضر در بخش بستری است و تحت مراقبت قرار دارد. زنده‌یاد عالمی از اولین روزهای ماه مهر در بیمارستان بستری بود.

زندگی‌نامه
 اکبر عالمی متولد تیرماه 1324 در اهواز و دانش‌آموخته رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان بود. ترجمه و تألیف کتاب‌های فنی سینمایی، تدریس مباحث تکنیکی و تخصصی در دانشکده‌های سینمایی، عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه انیمیشن (پویانمایی) دانشگاه تربیت مدرس، اجرا و کارشناسی برنامه‌های تخصصی سینمایی در تلویزیون، داور جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و انیمیشن، داور و مجری جشنواره‌های مختلف ایران، دبیری همایش‌های ملی انیمیشن، ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی در سال 1375، مسئولیت لابراتوارهای سازمان صداوسیما در سال 1360 و ریاست شورای نظارت و تأیید تصاویر مربوط به نمایشگاه پرتره‌ی چهره‌های محبوب سینما تئاتر ایران، ازجمله فعالیت‌های عالمی است. او همچنین از 1379 تا 1386 عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.مرحوم عالمی درعین‌حال از پیشگامان مستندسازی علمی در ایران بود و راهکارهای نوینی در ژانر مستند در ایران ارائه داد. او زمانی که سینمای علمی و چارچوب‌های فلسفی و فکری در نگرش به سینما در ایران رو به فراموشی بود، با اجرای برنامه‌های تلویزیونی «آن روی سکه»، «هنر هفتم» و «سینما ماورا» این جریان سینما را در ایران زنده نگه داشت. عالمی به‌جز فعالیت در حوزۀ عکاسی، سینما و انیمیشن، در نهاد دانشگاه نیز فعالیت‌های طولانی داشت. او در تأسیس رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنر در سال 1360 به همراه مسعود معصومی در وزارت علوم مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش را ایفا کرد و ابتکارات وی منجر به تأسیس رشته‌های جدید در ایران شد. فعالیت‌های عالمی در حوزۀ آموزش عکاسی را می‌توان در کتاب‌های او مشاهده کرد، او دارای چند تألیف در زمینه سینما و انیمیشن است که در آن‌ها اشاراتی نیز به عکاسی دارد و یک ترجمه در رابطه با ظهور در عکاسی از او در بازار نشر موجود است که با عنوان «ظهور: در عکاسی و سینما» ترجمه‌ای از نوشتۀ آر.ای. جاکوبسون به انتشار رسیده است. عالمی همچنین از پیشکسوتان تدریس عکاسی در ایران بود.
اکبر عالمی مصداق انسان وارسته 
و اخلاق مدار بود
حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در پیامی درگذشت اکبر عالمی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «خبر تأسف‌بار درگذشت آموزگار پیشکسوت سینما، اکبر عالمی، اندوه این روزهای سخت را دوچندان کرد. زنده‌یاد اکبر عالمی معیار سینماگر اندیشه‌مدار و مصداق انسان وارسته و اخلاق‌مدار بود. آثار او چه در قاب دوربین، چه بر مرکب قلم و چه بر مسند معلم دانشگاه، حکایت از نگاه انسانی و مهربانانه او به زندگی و جهان پیرامونش داشت. نگاه مسئولانه او همین بس که در به تصویر کشیدن مجاهدت‌های ایثارگران سپید جامه به بیماری مبتلا شد. فقدان این سینماگر، منتقد متعهد، پژوهشگر و مترجم زبردست را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم.»

بزرگ استاد سینمایی‌مان 
را از دست دادیم
ابراهیم حاتمی کیا در پی درگذشت اکبر عالمی نوشت: «سینمای ایران بزرگ استاد سینمایش را از دست داد.» این کارگردان سینمای ایران در نوشتاری که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «استاد اکبر عالمی بزرگ‌مرد همیشه اُستاد. سال 59 جوانی بودم 19 ساله و عاشق فیلم‌برداری. برای اولین بار در کلاس‌های فیلم‌سازی شرکت کردم و شدم شاگرد استاد اکبر عالمی. دل‌چسب‌ترین کلاس‌های فیلم‌سازی. او با کیفی چرمی بزرگی وارد کلاس می‌شد و همچون شعبده‌بازان یکی‌یکی از کیف اسلاید، کتاب و ابزارهایی بیرون می‌کشید و ساعت‌ها به شیوه سمعی و بصری شاگردان را سِحر می‌کرد. باوری که استاد به ما می‌داد از جنس سحر بود. او ایمانی می‌داد که فراتر از تکنیک بود. از سال 60 تا 67 که جنگ بود و ما همیشه دسترنج فیلم‌برداری‌هایمان از جنگ را به دست ایشان ظاهر می‌کردیم. چه لذتی داشت در میان سروصدای دستگاه‌های لابراتوار صداوسیما، صدای فریاد استاد را می‌شنیدیم. آن صدا به من می‌گفت که وارد لابراتوار نشدیم. وارد کلاس درس شدیم و باید آداب شاگردی را بجا آوریم. چقدر دلم برای آن صدا در لابراتوار تنگ می‌شد. سال 67 با اتمام جنگ وارد دانشگاه شدم. گرفتار فیلم ساختن بودم. فضای دانشگاه برایم سخت شد و تصمیم به ترک تحصیل گرفتم. کسی خم به ابرو نیاورد، جز استاد عالمی که به من نهیب زد که باید برگردم و قوانین خشک آموزشی را به همت خودش کنار زد و چه لذتی داشت دوباره در کلاس استاد عالمی نشستن. سینمای ایران بزرگ استاد سینمایش را از دست داد. خدایش او را قرین رحمت کند».

عالمی آموزگار اخلاق، تصویر و هنر بود
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت اکبر عالمی را تسلیت گفت. سید مجتبی حسینی در پیامی نوشته است: «دریغ و افسوس که اکبر عالمی، هنرمند پرشور و معلم عزیز هنر و تصویر رفت. نقش معلمی و استادی عالمی در جریان هنر و تصویر کشور ما تا فردا و آینده و همیشه تداوم دارد. بسیاری از جوانان و نوجوانان با دانش و هنری که عالمی عاشقانه و بی‌دریغ در کلاس یا نشست‌های هنری و یا برنامه هنر هفتم در قاب تلویزیون یاد می‌داد، با دنیای تصویر و عکاسی و سینما همراه شدند. عالمی برای هموار کردن مسیر آموزش عکاسی، سینما و تقویت عکاسی در ایران نقش مهمی دارد و با تدریس، تألیف، ترجمه و ایجاد زمینه‌هایی برای آموزش عکاسی و سینما به تداوم جریان هنری و استمرار فرهنگی خدمتی کرد که شایسته تحسین و به‌یادماندنی است.»اردشیر عالمی فرزند اکبر عالمی ضمن تشکر از پیام‌های تسلیتی که برای درگذشت پدرش ارسال‌شده است، اعلام کرد: مراسم تشییع و تدفین اکبر عالمی، امروز بعدازظهر (چهارشنبه، ۲۳ مهر) در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تهران و فقط با حضور اعضای خانواده وی برگزار خواهد شد.