کد خبر : 82825 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۲۳ - 00:11
گزارش هشدار دکتر مصطفی معین از سوءاستفاده انتخاباتی از بحران کرونا اشاره: دکتر مصطفی معین، سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی و همچنین وزیر علوم در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 کاندیدا شد، اما به ریاست جمهوری نرسید. وی در حال حاضر رئیس شورای عالی نظام پزشکی است. او در گفت‌وگو با سایت امتداد نسبت به خطر سواستفاده از کرونا برای انتخابات 1400 هشدار داده است که سایت امتداد گفت‌وگویی با مصطفی معین فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشته که گزیده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

 تأثیر کرونا بر مناسبات سیاسی
 دولت روحانی و حامیان آن به دلیل ضعف پایبندی به وعده‌های انتخاباتی، ناکارآمدی اقتصادی و ناتوانی در مدیریت درست بحران کرونا تحت‌فشار افکار عمومی قرارگرفته‌اند و تحریم‌های اقتصادی آمریکا نیز مزید بر علت و نارضایتی بیشتر مردم شده است. از سوی دیگر جریان راست افراطی همین شرایط بحرانی را فرصتی برای طرح ادعاها، وعده‌های خیالی و انجام فعالیت‌های نمایشی و پوپولیستی قرار داده و زمینه‌سازی سیاسی و اجتماعی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ را آغاز کرده است. در این میان به نظر می‌رسد که جامعه تاکنون اعتنائی به این‌گونه تحرکات سیاسی انتخاباتی نکرده است و انگیزه‌ای هم برای مشارکت سیاسی و کنشگری فعال ندارد. احساس خطر شبانه‌روزی و لحظه‌به‌لحظه ناشی از همه‌گیری ویروس وحشی کووید-۱۹، زورگوئی حکام نامتعادل آمریکا، تهدیدات منطقه‌ای و نگرانی از خدشه‌دار شدن مرزها و امنیت ملی، تاکنون سرپوشی بر طرح مطالبات و اعتراضات بوده است. فرصت‌طلبی رقبای سیاسی نیز بدون توجه به مصالح، ضرورت انسجام و منافع ملی ادامه یافته و رو به گسترش است. از سوی دیگر سنگینی فشار تورم و گرانی، بیکاری و مشکلات معیشت بر گرده مردم صبور و عدم کارآمدی و پاسخگویی دولت و مجلس جدید در این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز امواج جدید اعتراض باشد. پیش‌بینی و پیشگیری شرط اول تدبیر و مدیریت در بحران‌ها است.
 
جهان در موج اول و دوم کرونا، 
ایران در موج سوم
هنوز موج اول همه‌گیری کرونا که در اواخر سال گذشته وارد کشور شد تا این زمان کنترل نشده است. پیامد فاجعه‌بار سیاست‌های ناپایدار و ناکارآمد، عادی‌سازی‌های کاذب و مطرح کردن دوگانه‌های نادرست، به سرگردانی جامعه و جدی نگرفتن خطر بیماری انجامید. این بود که اصول فاصله‌گذاری اجتماعی در جشن‌ها و عزاداری‌ها که قابل‌اجرا هم نبود در ماه محرم رعایت نشد، سفرهای بین‌شهری ادامه یافت و تنها اقلیتی از ماسک در اماکن عمومی و...استفاده کردند! تجدیدنظر مسئولان در زمینه بازگشائی مدارس یا اعلام تعطیلی در تهران و برخی از کلان‌شهرها به دلیل مخالفت مردم با حضور فرزندانشان در مدارس و اعتراض نمایندگان جامعه پزشکی، منجر به تجدیدنظر منفعلانه وزارت آموزش‌وپرورش و دولت از آن تصمیم شتاب‌زده و غیرعلمی بود که البته حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب را داشت و آثار آن را در اوج‌گیری موج کرونا به فاصله دوهفتم از آن مشاهده کردیم و هنوز ادامه دارد. آیا خسارت‌های غیرقابل‌جبران تلفات کادرهای پزشکی و پرستاری و نیز مرگ‌ومیر سایر هم‌وطنان، کودکان و دانش آموزان ما که از میانگین جهانی بالاتر است ایجاب نمی‌کند که حداقل مسئولان ذی‌ربط صادقانه و مسئولانه از ملت عزیز ایران عذرخواهی نمایند؟ به نظر من انتقاد صادقانه از ضعف عملکرد خود، به تقویت فرد مسئول و نیز به تقویت نظام اجتماعی می‌انجامد. به دلیل مدیریت غیرعلمی بحران کرونا و عدم همکاری جامعه، در دو مقطع یعنی در اوایل تابستان و نیز در اوایل پائیز گستره آلودگی و قدرت انتقال و سرایت ویروس هم‌شدت یافته است. کشورهای اروپائی توانستند موج اول کرونا را کنترل کنند.

بسته شدن فضای سیاسی اجتماعی در پسا کرونا
کشورهایی که دچار نابرابری، فقر سیاسی-اجتماعی و اقتصادی و ضعف فرهنگ عمومی و اخلاقیات اجتماعی هستند و ساختارهای ایدئولوژیک، استبدادی و تحمیلی بر آن‌ها حاکم است، ممکن است شرایط پیچیده و پیامدهای وخیم این همه‌گیری مصیبت‌بار به دیکتاتوری، اختناق و بسته شدن بیشتر فضای سیاسی اجتماعی در سال‌های پسا کرونا بیانجامد. این شرایط و دوره گذاری است که خارج شدن از آن با دشواری‌ها و هزینه‌های بیشتری همراه می‌شود. طبیعی است که به سامان شدن اوضاع یک جامعه به‌طور خود به خودی رخ نخواهد داد و مستلزم تلاش، آگاهی، همبستگی، تغییر نگاه انسان‌ها، اصلاح فرهنگ و احساس مسئولیت و عمل اجتماعی روشنفکران متعهد و نهادهای مردمی آن جامعه است.