کد خبر : 82726 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۷ - 00:22
معرفی قاضی جنجالی برای عضویت در دیوان عالی آمریکا اشاره: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خانم ایمی برت، حقوق‌دان محافظه‌کار 47ساله، را رسماً نامزد کرد تا جای روث گینزبورگ، قاضی دموکرات را در دیوان‌عالی آمریکا پر کند. گینزبورگ، هفته گذشته براثر بیماری سرطان جان باخت. اگر سنای آمریکا این نامزد را به‌زودی تأیید کند، او در کنار پنج‌ قاضی محافظه‌کار دیگر هم در اختلاف احتمالی بر سر نتیجه انتخابات نوامبر و دیگر موضوعات مؤثر خواهد بود و هم تا سال‌ها اکثریتی از قاضیان محافظه‌کار در برابر اقلیت سه‌نفره قاضیان دموکرات، درباره مسائل قانونی مثل سقط‌جنین، بیمه‌های درمانی، حمل سلاح، مهاجرت به آمریکا و... تصمیم می‌گیرند. گفتنی است ایمی برت، یک مسیحی متعصب، مخالف حق سقط‌جنین و مدافع آزادی حمل سلاح است و در سال‌های گذشته در برخی دادگاه‌ها به‌سود قانون ضدمهاجرت ترامپ رأی داده است‌.

ستاره صبح-

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا عصر شنبه طی مراسمی در محوطه کاخ سفید ایمی برت، قاضی موردعلاقه محافظه‌کاران اجتماعی، را برای عضویت در دیوان عالی آمریکا معرفی کرده است. اگر نامزدی قاضی برت در مجلس سنا تأیید شود او جایگزین روت بیدر گینزبرگ خواهد شد که روز ۱۸ سپتامبر در اثر سرطان درگذشت. با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا -سوم نوامبر- انتظار می‌رود این نامزدی مجلس سنا با جنجال‌هایی همراه باشد. اعضای دیوان عالی از سوی روسای جمهور نامزد می‌شوند و در صورت تأیید سنا عضویت آن‌ها در دیوان عالی مادام‌العمر است. آقای ترامپ گفت که خانم برت «یک قاضی و دانشوری درخشان» است و «وفاداری او به قانون اساسی خلل‌ناپذیر است.» در صورت تأیید نامزدی او در سنا، اکثریت جناح محافظه‌کار (منصوب جمهوری خواهان) در مقابل قضات لیبرال دیوان عالی ۶-۳ خواهد شد؛ اکثریتی که محافظه‌کاران می‌توانند امیدوار باشند برای چند دهه ادامه خواهد یافت.

تغییر ترکیب دیوان عالی
آقای ترامپ قبلاً در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دو قاضی دیگر، نیل گورسچ و برت کاوانا، را در دیوان عالی منصوب کرده است. اعضای دیوان عالی آمریکا در بسیاری موارد در مورد تصمیم‌های دولت در قبال مسائلی چون قوانین سلاح، حقوق رأی‌دهندگان، سقط‌جنین و تأمین مالی کارزارهای انتخاباتی رأی می‌دهند و این آرا تأثیری عمیق بر شرایط این کشور دارد. این دیوان در سال‌های اخیر حق ازدواج همجنسگرایان در کلیه ۵۰ ایالت آمریکا را قانونی شناخته است، به آقای ترامپ اجازه داده دستور منع سفر که از چندین کشور عمدتاً مسلمان ازجمله ایران را اجرا کند، و برنامه دولت برای کاهش تصاعد دی‌اکسید کربن را عقب انداخته است. دیوان عالی همچنین در سال ۲۰۱۲ قانون موسوم به اوباماکر برای ارائه بیمه درمانی نیمه‌دولتی را تأیید کرد. بااین‌حال با شکایت مجدد برخی ایالات محافظه‌کار انتظار می‌رود دیوان عالی بار دیگر در ماه نوامبر در مورد قانونی بودن اوباماکر نظر دهد و این بار با توجه به اکثریت بزرگ‌تر محافظه‌کاران دمکرات‌ها نگران نابودی میراث بزرگ دولت اوباما در این زمینه هستند.
برت تأیید خواهد شد؟
به گزارش شبکه سی‌بی‌اس کاخ سفید شروع به تماس با دفاتر سناتورهای جمهوری‌خواه کرده است تا قرار ملاقات آن‌ها با خانم برت را تعیین کند. انتظار می‌رود این دیدارها روز چهارشنبه شروع شود. پس‌ازآن نامزد آقای ترامپ به سؤالات ۲۲ عضو جمهوری‌خواه و دمکرات کمیته قضایی سنا پاسخ خواهد داد. این جلسات استماع معمولاً سه تا پنج روز طول می‌کشد. بعدازآن اعضای کمیته قضایی به ارسال نامزدی به صحن کامل رأی می‌دهند. اگر چنین شود، صد عضو سنا در تأیید یا رد او رأی خواهند داد. جمهوری خواهان با ۵۳ عضو در سنا اکثریت دارند و به نظر می‌رسد که ۵۱ سناتور برای تأیید نامزدی او آماده باشند. دو سناتور جمهوری‌خواه، سوزان کالینز و لیسا مرکاوسکی، گفته‌اند که در فاصله‌ای چنین اندک از انتخابات نباید کرسی خانم گینزبرگ را پر کرد تا نتیجه رأی‌گیری معلوم شود. میچ مکانل رهبر اکثریت سنا قول داده است تا قبل از انتخابات سوم نوامبر نامزدی قاضی برت را به رأی بگذارد.

چرا نامزدی جنجالی است؟
تلاش فوری سناتورهای جمهوری‌خواه برای پر کردن کرسی قاضی گینزبرگ باعث شده به ریاکاری متهم شوند. در سال ۲۰۱۶ میچ مکانل از برگزاری جلسات استماع برای قاضی مریک گارلند، نامزد باراک اوباما برای عضویت در دیوان عالی، خودداری کرد. آن سال درحالی‌که ۹ ماه تا انتخابات مانده بود او و سایر جمهوری خواهان موفق شدند نامزدی قاضی گارلند را مسدود کنند. آن‌ها استدلال می‌کردند که تصمیم در مورد پر کردن کرسی خالی قاضی اسکالیا که به‌تازگی درگذشته بود نباید تا قبل از انتخابات صورت گیرد. اما سناتور مکانل امسال نامزدی خانم برت را ستوده و گفته است که رئیس‌جمهور «نمی‌توانست تصمیمی بهتر از این بگیرد.» درحالی‌که ۴۰ روز تا انتخابات باقی‌مانده است، دمکرات‌ها می‌گویند جمهوری خواهان باید به موضع سال ۲۰۱۶ خود احترام بگذارند و ابتدا به رأی‌دهندگان فرصت دهند در مورد رهبر آینده کشور تصمیم بگیرند. جو بایدن نامزد حزب دمکرات گفته است که تلاش‌های آقای ترامپ برای نصب یک قاضی در دیوان عالی در این فاصله از انتخابات «سوءاستفاده از قدرت» است.

نامزد تازه کیست؟
ایمی برت یک کاتولیک معتقد توصیف می‌شود که گفته است زندگی از زمان تشکیل نطفه آغاز می‌شود. موضعی که او را به انتخابی مطابق خواسته محافظه‌کاران اجتماعی تبدیل می‌کند، کسانی که خواهان لغو قانون حامی سقط‌جنین در دیوان عالی آمریکا هستند. او درعین‌حال به حمایت از سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی آقای ترامپ رأی داده و از مواضع او درزمینه گسترش‌ آزادی‎های مربوط به مالکیت اسلحه حمایت کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ خانم برت را برای قضاوت در دادگاه فرجام‌خواهی منطقه هفت آمریکا در شیکاگو نامزد کرد. او همان سال یکی از گزینه‌های آقای ترامپ برای جانشینی قاضی آنتونی کندی در دیوان عالی آمریکا نیز بود. خانم برت بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته حقوق در دانشگاه نوتردیم در دفتر قاضی آنتونین اسکالیا قاضی پیشین دیوان عالی آمریکا کار می‌کرد. او ۱۵ سال نیز در دانشگاه نوتردیم پژوهشگر حقوق بوده است.