کد خبر : 82700 تاریخ : ۱۳۹۹/۷/۱ - 23:50
خبریک اعتراض احمد توکلی به تحویل دناپلاس لوکس و خانه به نمایندگان مجلس اشاره: تولید خودرو در کشور با محدودیت روبروست و در سال گذشته و امسال خودرو به‌عنوان یک کالای باارزش و تجاری بوده و هست. متأسفانه قیمت آن دچار نوسان شدید شده است. به همین دلیل فروش خودرو به‌صورت قرعه‌کشی انجام می‌شود. نظام توزیع خودرو آلوده به رانت است. مصرف‌کنندگان واقعی به دلیل افزایش قیمت‌ قادر به خرید خودرو نیستند. در این شرایط که بسیاری از مردم برای خرید خودرو با مشکل مواجه هستند، 350 خودرو لوکس دنا پلاس به نمایندگان مجلس با نصف قیمت بازار و به‌صورت اقساط تحویل داده‌شده است. دراین‌ارتباط نماینده قزوین گفت: «ماشین شاسی‌بلند می‌خواهم، نمایندگان نباید هزینه‌ها را از جیب بپردازند.» آیا نماینده مجلسی که با این شرایط از شرکت‌ها خودرو تحویل می‌گیرند، می‌توانند از حقوق مردم در برابر مشکلاتی که خودروسازان برای مردم ایجاد کرده‌اند مانند بی‌کیفیت بودن خودروها و ... دفاع کند؟ این عوامل نشان می‌دهد که چرا برخی سودجویان برای ورود به مجلس سر و دست می‌شکنند، زیرا از ودیعه مسکن 250 میلیون تومانی ماه اول گرفته تا خودرو لوکس و گفتنی‌های دیگر. احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و عضو تشخیص مصلحت نظام به دادن خانه و خودرو دنا پلاس به نمایندگان اعتراض کرد که در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

احمد توکلی طی مکاتبه‌ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰ خودروی لوکس به نمایندگان شد و از آنان خواست تا با بازگردان آن‌ها، خودروهای ارزان‌تری را جهت خدمت جایگزین کنند. احمد توکلی رئیس دیدبان شفافیت و عدالت در نامه خود تصمیم مجلس در تأمین خودرو را اشتباه ارزیابی کرده و از نمایندگان خواسته از این بابت از ملت پوزش بخواهند. به گزارش اعتماد آنلاین، در این نامه آمده: علی (ع) که حجت بر ماست وقتی استاندارش مهمانی یک ثروتمند را می‌پذیرد در نامه‌ای تاریخی به او اعتراض می‌کند که «گمان نمی‌کردم دعوت یک سورچرانی را بپذیری که ثروتمندان در آن استقبال می‌شوند و بینوایان از شرکت در آن منع می‌گردند» و برای حاکم اسلامی ویژگی‌هایی می‌شمارد که از آن جمله شراکت با مردم در سختی‌های معیشتی و همراهی با آنان، در تلخی‌های زندگی است که با توجه به شرایط سخت امروز که به تعبیر پیامبر صلی‌الله علیه و آلِ سیاستمداران و عالمان مسئول اصلی آن هستند، نباید از همدردی غفلت شود. همین‌طور توصیه اکید حضرت امیر است که در برخورداری مادی خود را مقدم بر مردم قرار ندهید که در این صورت هلاکت آغاز می‌شود. قانون اساسی مجلس را در رأس امور و مستقل از دو قوه و فائق بر آن‌ها قرار داده است و قانون الزام می‌کند که بودجه مجلس را خودِ مجلس پیشنهاد کند و دولت بدون تغییر آن را در لایحه بودجه بگنجاند. حکمت این استقلال، مقهور هیچ‌کسی نبودن در تصمیم‌گیری است و شرط حفظ این استقلال، استغنای نمایندگان از قوه مجریه در تمام انواع فعالیت‌های نمایندگی است. یعنی نماینده در انجام‌وظیفه محتاج قوای دیگر نباشد. حتی اگر برای مثال برای نماینده در همراهی وزیران، سفر داخلی یا خارجی پیش آید، در پایان سفر صورت‌حساب کلیه مخارج نماینده را مجلس به دولت بپردازد. مدت‌زمانی که نماینده برای سرکشی به مردم حوزه انتخابیه یا سرکشی از حوزه‌های دیگر صرف می‌کند، ماهی یک‌بار به مدت ۱۰ روز است و معمولاً مسافت زیادی را طی می‌کند. لذا خودروی نسبتاً ایمن که علی‌القاعده کمتر خسته می‌کند لازم است. مجلس مکلف است تأمین این وسیله را بر عهده بگیرد. ولی چرا خودروی دنا پلاس، با اضافات لوکس حداکثری؟ و چرا نماینده بهای آن را که نصف قیمت بازار است آن‌هم به‌صورت قسطی بپردازد و آن را مالک شود که بعضاً سر از بازار درآورد و یا در خدمت فرزند یا همسر قرار گیرد؟ مجلس مکلف است برای نمایندگان شهرستان خانه‌ای تهیه کند این خانه باید در حدی باشد که چند میهمان از مراجعات را جای دهد. این مشکل برای نمایندگانی که از حوزه‌های عشایری به مجلس می‌آیند بیشتر وجود دارد. اما چرا آپارتمان ۲۵۰ متری در سعادت‌آباد؟ امیر المومنین در همان نامه بازخواستش از ابن حنیف می‌فرماید: ای پسر حنیف از خدا پروا کن و باید با قرص‌های نان خود بسازی تا از آتش جهنم رهایی یابی. رئیس دیدبان شفافیت و عدالت در ادامه این نامه پیشنهاداتی را به شرح زیر ارائه کرده است؛
۱. مجلس تمام ۳۵۰ خودروی تحویل گرفته را بازگرداند و به‌جای آن خودروی پژو پارس یا کم‌وبیش در حد آن بخرد.
۲. خودرو امانت به نماینده داده شود و طبق عرف کارشناسی هزینه بنزین و تعمیرات به‌حساب خدمات نمایندگی ریخته شود.
۳. به نماینده گفته شود که در پایان ۴ سال خودروهای امانتی باقیمت حراج به فروش گذارده می‌شود و نماینده در خرید در شرایط برابر، اولویت دارد.
۴. برای استفاده بیشتر و بهره‌وری از وقت، نماینده اجازه داشته باشد برای حوائج خانوادگی از خودروی امانتی استفاده کند.
۵. برای سرکشی به حوزه انتخابیه هیچ نماینده‌ای حق نداشته باشد از هیچ دستگاه حکومتی (بدون استثنا) خدمات حمل‌ونقل بپذیرد، و یا بدتر، از آنان بخواهد.
۶. وزارت کشور طی قراردادی که هزینه آن را ماهانه مجلس به وزارت کشور می‌پردازد، در حوزه انتخابیه یا سفر مأموریتی با مبدأ حوزه نماینده مزبور، از ظرفیت موجود خودش، خدمات ارائه کند. باید خرید خودرو به دست فرمانداران برای این مقصود، به تائید وزیر کشور برسد. اسامی حوزه‌های برخوردار از این خدمت را هیئت‌رئیسه مجلس تعیین می‌کند.
 ۷. نماینده نباید از خودرو در حدی برای خانواده استفاده کند که عرفا گفته شود. خودروی مجلس به خانواده تعلق‌گرفته است یا در به‌کارگیری آن در حدی خست به خرج دهد که متهم شود می‌خواهد در پایان ۴ سال خودروی سالمی داشته باشد.
وی در پایان این نامه تأکید کرد: نمایندگان عزیز، رهبری این مجلس را مجلس انقلابی خوانده‌اند. کاری کنید که این صفتِ اِکرامی به شما بیاید و مردم را به باور برساند.
محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس گفت: این توضیح لازم است که اولاً اینکه خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمناً ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و این‌ها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست.
وی بابیان اینکه معمولاً کسانی که مسئولیت‌های پایین‌تری دارند خودروهای متنوعی در اختیاردارند، یادآور شد: این رویه درگذشته وجود داشته و اما تنها فرقش این بود که قبلاً به نام نمایندگان شماره‌گذاری می‌شد، اما این دوره به نام مجلس شماره‌گذاری شده است و امکان واگذاری ندارد. هرچند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد زیرا عملاً مستهلک می‌شود و قابل‌استفاده نیست، اما آنچه در مورد تفاوت قیمتی گفته می‌شد عملاً برای نمایندگان امکان‌پذیر نیست. نماینده مردم تبریز گفت: این‌ها وسایل رفاهی نیستند. هم‌ترازان نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده‌ها خودرو در اختیارشان است اما در مجلس چنین امکانی نیست. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: اصل موضوع این است که نباید چنین فاصله‌هایی به وجود بیاید ما در کمیسیون صنایع در حال بحث روی این موضوع هستیم که هم به مصرف‌کننده فشار نیاید و هم دلالی و سوداگری به حداقل برسد. این انتظار بجایی است که مجلس ورود کند و موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند. نه اینکه نماینده وسیله کار نداشته باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد.

من شاسی‌بلند می‌خواهم
نماینده قزوین بابیان اینکه در دوره قبل نماینده‌ها شاسی‌بلند گرفتند، تأکید کرد: ما از جیب خودمان ماشین می‌خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط می‌شود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود. ایلنا نوشت: نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی‌بلند می‌خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی‌شود شاسی‌بلند خرید. لطف‌الله سیاهکلی در پی واکنش برخی نمایندگان به طرح دریافت خودروی دنا پلاس به قیمت نصف بازار با اعلام این مطلب افزود: دولت به‌جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفتر کار، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد. سیاهکلی اضافه کرد: اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت‌وآمد به همه نقاط نمایندگی پرهزینه است درحالی‌که استانداران و فرماندار آن‌همه این امکانات را در اختیاردارند؛ چرا باید شأن یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند. نماینده منتخب اصولگرایان خاطرنشان کرد: اینکه یک نماینده باید هزینه‌های این موارد را شخصاً بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن هم‌زمان چماق و پیاز است. این نماینده مجلس یادآور شد: چند مدت پیش در منطقه “چطور” ماشینم خراب شد و مجبور شدم با تویوتا یکی از مدیران برگردم؛ این درست است که نماینده مردم پیاده باشد و سطح زندگی مالی‌اش اندازه یک بخشدار منطقه نباشد. این نماینده مجلس در واکنش به اختلاف قیمت خودرو و اینکه چرا این امکان برای سایر مردم فراهم نیست، خاطرنشان کرد: اینکه نماینده باید هم پول ماشین را بدهد و هم سوار ماشین خود شود تا به مردم خدمت کند و هم باید توضیح دهد که چرا ماشین خریده؛ جای سؤال دارد. اگر این ماشین‌ها حتی با ۵۰ میلیون تومان در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت بازهم نماینده متضرر می‌شد چراکه باید همه هزینه‌ها شامل بنزین، هزینه تعمیر و نگهداری و افت ماشین را نماینده بپردازد و بعد از ۴ سال نیز ماشین اسقاط شود، درحالی‌که دولت باید همه امکانات لازم شامل ساختمان، ماشین و پرسنل را در اختیار نماینده قرار دهد. وی خطاب به مردم هم گفت: در اینجا باید مردم مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشین آش بعد از ۴ سال مستهلک شود. نماینده اصولگرا در پاسخ به این پرسش که اقساط خودرو دریافتی به چه شکل است نیز گفت: تنها ۲ دو روز است که خودرو را تحویل گرفته‌ام و به‌محض مشخص شدن مبلغ اقساط آن را اطلاع‌رسانی می‌کنم.