کد خبر : 82669 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۲۶ - 00:38
دیوان عالی کشور: قتل میترا استاد عمدی بوده است اشاره: جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور در مورد رأی اصراری پرونده محمدعلی نجفی شهردار پیشین در مورد قتل میترا استاد، همسر دوم وی برگزار شد. در این جلسه 14 نفر صحبت كردند که هفت نفر در تائید رأی شعبه ديوان عالى كشور مبنی بر تائید قتل عمد و هفت نفر در تائید شعب دادگاه مبنی بر قتل غیر عمد صحبت كردند و درنهایت مجموع قضات شرکت‌کننده ٦٦ نفر بودند كه ٣٩ نفر رأی كيفرى يك و ٢٧ نفر رأی ديوان عالى را تائید كردند. بر این اساس هیئت عمومى ديوان عالى كشور قتل میترا استاد را قتل عمد اعلام كرد. این در حالی است که دو بار برای آقای نجفی دادگاه تشکیل‌شده و این پرونده شاکی خصوصی ندارد و یک‌بار هم نجفی برای چند روز با قرار وثیقه آزاد شد، اما بازهم به زندان برگشت و پرونده‌اش برای تعیین تکلیف به دیوان عالی کشور ارسال شد. در این راستا حکم عمومی قتل عمد با غیر عمد متفاوت است. گفتنی است که اولیا دم با دریافت دیه رضایت داده‌اند.

ستاره صبح-

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضوى مقدم، رئیس ديوان عالى كشور در ابتداى اين جلسه ضمن گراميداشت شهادت امام سجاد(ع) عنوان كرد: پرونده مطروحه كه موردبحث است ويژگى خاصي ندارد و مثل همه پرونده‌هایی است كه به‌صورت اصرارى مطرح می‌شود؛ اما چون افكار عمومى موضوع اين پرونده و سرنوشت آن را دنبال می‌کنند، اين موضوع جلوه پیداکرده است. پرونده‌های اصرارى كه در هیئت عمومى مطرح می‌شود پرونده‌هایی است كه بعد از اظهارنظر ديوان عالى كشور بر ايراد به رأی دادگاه‌ها نظر ديگرى دارند كه بايد در هیئت عمومى مطرح و تعيين تكليف شود.

قتل عمد میترا استاد  
مرتضوى مقدم اذعان كرد: پرونده حاضر در حال حاضر شاكى خصوصى ندارد و قصاص و ديه منتفى است و آنچه كه بايد تعيين تكليف شود جنبه عمومى جرم است؛ چراکه برخى از جنايات جنبه عمومى دارد. جنبه عمومى اين پرونده از دو حيث موردتوجه است كه اگر جنايت واقع‌شده به‌صورت عمد تلقى شود يا غیر عمد و شبه عمد باشد، نوع ديگرى مجازات دارد، ازاین‌جهت بين دادگاه‌ها و شعبه ديوان عالى كشور اختلاف افتاده است. 
گلوله كمانه كرده
در ادامه رئیس شعبه مربوطه ديوان عالى كشور گزارشى در خصوص اين پرونده در هیئت عمومى ديوان عالى كشور ارائه كرد و اعتقاد داشت که گلوله كمانه كرده و مستقيم به سينه مقتول اصابت نكرده است.یکی دیگر از قضات دیوان عالى کشور در ادامه جلسه هیئت عمومى گفت: متهم قید کرده که اسلحه را مسلح و از ضامن خارج کرده است، زمانى که به سمت حمام مى‌رود بالش را با خود می‌برد که اسلحه معلوم نباشد. اسلحه نیمه‌خودکار بوده و پنج گلوله شلیک مى‌شده و چهار گلوله با مقاومت مقتولِ به درودیوار می‌خورد و در یک آن فاصله می‌افتد و گلوله مستقیم شلیک شود و از دست وارد و از پشت دست خارج و داخل بدن شود. بعد از قتل متهم با آرامش درصحنه مانده و به راننده خود زنگ‌زده و راننده آمده و وى را بالا دعوت کرده و دو کیف به وى می‌دهد. متهم در ادامه چهار صفحه نامه پشت‌ورو می‌نویسد و می‌نویسد که ایشان مهدورالدم بوده است. مجموع این مسائل ما را به قتل عمد نزدیک‌تر می‌کند.

قصد شلیک موردتردید است
فرج‌اللهی یکی دیگر از قضات دیوان عالى کشور، بیان کرد: گلوله به کف دست اصابت کرده از پشت خارج و وارد قفسه سینه شده است. آنچه که مسلم است بین مقتول و متهم درگیرى و کشمکش بوده است. درنتیجه قصد شلیک واقعاً موردتردید است.

سابقه یک سال درگیرى
عروجى از دیگر قضات دیوان عالى کشور، گفت: متهم سلاح را براى بهره‌برداری در مواقع ضرورى داشته است، طبیعى است زمانى که سلاح دست متهم بوده و وارد حمام می‌شود آیا می‌توان گفت که متهم توجه نداشته که سلاح مسلح بوده یا خیر؟ متهم سلاح را برده نه اینکه صرفاً آن را نشان دهد، یقیناً این‌طور نیست. با عنایت به سابقه حداقل یک‌ساله درگیرى تند وتوام بازد و خورد و پر شدن حالت انتقام در قلب متهم به نظر می‌رسد این قتل عمدى بوده و محاکم منطبق بر واقع تشخیص داده‌اند.

قتل عمد
منتظرى، دادستان کل کشور در پایان گفت: انتخاب حمام براى ارتكاب جنايت کاملاً حساب‌شده بوده است. اسلحه را مسلح می‌کند و اگر بنا بر ترساندن داشته اولا در اتاق هم می‌توانست بترساند. ثانیاً اگر بنا بر ترساندن صرف بوده می‌توانسته اسلحه را نشان دهد؛ اما اسلحه را از ضامن خارج می‌کند. اگر قصدش ترساندن بوده می‌توانسته با يك شليك بترساند آيا تكرار شليك نشان‌دهنده آن نيست كه اين آقا می‌خواهد به هدف كشتن برسد. اين حادثه عيان و ازنظر بنده قتل عمد است.