کد خبر : 82605 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۱۴ - 23:27
هشدار وزیر بهداشت : اگر نظام سلامت فرو بریزد، اقتصاد کشور برپا نخواهد ماند اشاره: حدود8 ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد. در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا رهبر انقلاب با اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به‌نظام سلامت موافقت کردند، اما اکنون وزیر بهداشت در یک پیام اینستاگرامی شرمندگی خود را از نپرداختن حقوق چند ماه کادر درمان در این شرایط سخت و فشار کار بالای کادر درمان عنوان کرد. وزیر بهداشت نخبگان اقتصادی را خطاب قرارداد و نوشت: «اگر نظام سلامت فروریخت، اقتصادی برپا نخواهد ماند.» بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت اکنون 28 استان و 182 شهرستان کشور در وضعیت قرمز و زرد قرار دارند. پرسش این است که چرا 600 میلیون یورو باقی‌مانده از یک میلیارد یورو اختصاص داده‌شده از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت اختصاص داده نشده تا بتواند حقوق کارکنان خود را پرداخت کند و تجهیزات پزشکی و دارو بخرد؟ به گفته معاون وزیر بهداشت به دلیل افزایش مسافرت‌های تابستانی احتمال بروز موج سوم کرونا در فصل پاییز بالاست، پرسش این است که اگر کادر درمان در این شرایط سخت کرونا موردحمایت قرار نگیرند، بیماران کرونایی باید به کجا پناه ببرند؟ گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اینستاگرام خود نوشت: بزرگان اقتصاد یادتان نرود که در این بلوا اگر نظام سلامت فروریخت، اگر تاب‌آوری خدمت‌گزاران این عرصه از دست رفت، اگر دارو و تجهیزات نبود، اقتصادی برپا نخواهد ماند.
به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز جمعه در حساب اینستاگرام خود نوشت: « آمار تأثیر کرونا بر اقتصاد کشورها را مرور می‌کردم. با بلندپروازی خود را با یکی از کهن‌ترین اقتصادها و صاحب مستحکم‌تری زیرساخت‌های بهداشت و درمان اروپا یعنی کشور بریتانیا مقایسه نمودم. اقتصاد آن‌ها ۲۵ درصد و اقتصاد کشور عزیزمان ۳.۵ درصد کوچک‌شده بود. احساس غرور کردم، بر خود بالیدم که در اوج تحریم‌های ظالمانه که همه منتظر فروپاشی ما بودند این‌گونه از سهمگین‌ترین بلای قرن در مسابقه‌ای نابرابر همچون ققنوس از خاکستر خویش سر برآوردیم. لطف الهی، دعای خانواده شهدا و مردمی که بادل‌های سرشار از ایمان و تلاش شبانه‌روزی همگان افتخارآفرین شد. یادمان نرود که در همه‌گیری بیماری‌های عفونی چرخ‌های صنعت و تولید در همه عرصه‌ها آن زمان می‌چرخد که کارگر و کشاورز و تاجر و کاسب و فعال اقتصادی اولاً بیمار نباشند و ثانیاً هراس از ابتلا به بیماری و تشویش از فقدان مراقبت‌های موردنیاز خانه‌نشینشان نکند. درودیوار و ماشین‌آلات بدون نیروی انسانی سالم گچ و سیمان و آهن‌پاره‌ای بیش نیست. فراموش نکنیم که چگونه با هجمه موج اول بیماری نظام سلامت با تکیه‌بر همت، غیرت و ایثار همه دست‌اندرکارانش ایثارگرانِ به میدان آمدند و نگذاشتند برخلاف کشور انگلیس که بیمارانش در پارک و خیابان ماندند، حتی یک بیمار در پشت در بیمارستانی سرگردان شود و مرگ‌ومیرمان با همه‌ی کاستی‌ها با آن‌ها قابل قیاس نبود. در روزهایی که خود سپر و حفاظ مراقب کم داشتند دل به آتش زدند و بیماری را مهار کردند. مبتلا و شهید شدند، ولی به مردم کشورشان ایمان و اعتقاد بخشیدند و سپس شیوه‌نامه نوشتند که چگونه به کار بازگردیم، بکاریم، دروکنیم، تولید کنیم و چرخ‌های صنعت را بچرخانیم و پیام دادند که بازهم در کنارتان هستیم، نهراسید.  در لباس‌های غیرقابل‌تحمل شبانه‌روز با سیلاب عرق می‌کوشیم تا شما با خیال راحت و کمال سلامت در تاب‌آوری سرزمینمان در مقابل آنان که بر ما ظلم تحریم را روا داشتند بایستید. ما در زیر بار سنگین پژمرده و مچاله می‌شویم تا ایران شاداب و سرافراز در عرصه جهانی بدرخشد، ولی مغفول نماند که تخت‌هایمان کمتر، به دلیل تحریم‌ها تهیه دارو، تجهیزات و لوازم حفاظتی بسیار سخت‌تر، تعداد پزشک و پرستارمان هم از کشور انگلیس کمتر بود. فراموش نکنیم که دولت انگلیس فقط برای بخش سلامت بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد و ما پس از حدود ۷ ماه از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از ۳۰ درصد را گرفته‌ایم. یادمان نرود که پرستاران و پزشکان و کادر بهداشتی انگلیس علاوه بر دریافت پاداش قابل‌توجه، پایان ماه مطالبه‌ای از دولت ندارند و من شرمسار کادر بهداشت و درمانی هستم که ماه‌هاست مطالباتشان معوق مانده است و بازهم کریمانه و عاشقانه خدمت می‌کنند. اقتصاد کوچک نشد، ولی ما درآمدهای اقتصادی بیمارستان‌هایمان، توان جسمی و دریافتی نیروهای صدیقمان و آنچه باید می‌گرفتیم آب شد. بزرگان اقتصاد یادتان نرود که در این بلوا اگر نظام سلامت فروریخت، اگر تاب‌آوری خدمت‌گزاران این عرصه از دست رفت، اگر دارو و تجهیزات نبود اقتصادی برپا نخواهد ماند، پس دریابید اجزای نظام بی‌بدیل را که با این شیوه که می‌گذرد به یاد شعر حافظ افتادم که فرمود: یا رب مباد کس را مخدوم بی‌عنایت.»

تعداد جان‌باختگان کرونا 
از 22000 نفر گذشت 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۴۴ نفر رسیده است. سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: تا روز ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۶ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۳۰ هزار و ۳۰۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۶۹۵ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام‌شده است.

28 استان در وضعیت قرمز و زرد
لاری گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

۹۹ شهرستان قرمز 
و 83 شهرستان زرد  
سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت استان‌ها ازلحاظ رنگ‌بندی کرونا اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات دریافتی از وضعیت بیماری در استان‌ها، در حال حاضر۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز و ۸۳ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. بقیه شهرستان‌های کشور نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید یعنی با خطر کم قرار دارند.
شهرستان‌هایی که قرمز شدند
وی ادامه داد: شهرستان‌هایی که در هفته گذشته به وضعیت قرمز تبدیل شدند شامل شهرستان ملکان در استان آذربایجان شرقی، چالدران در استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های چادگان و خوانسار در استان اصفهان، فیروزکوه در استان تهران، شهرستان‌های اردل و فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، نهبندان در استان خراسان جنوبی، سبزوار در استان خراسان رضوی، شهرستان‌های امیدیه و بهبهان در استان خوزستان، شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان، اقلید در استان فارس، سیرجان در استان کرمان، سنقر در استان کرمانشاه، گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز در استان لرستان، شهرستان‌های تنکابن، جویبار و عباس‌آباد در استان مازندران و شهرستان‌های بستک و رودان در استان هرمزگان هستند.

هیچ نقطه عاری از کرونا نداریم
لاری بیان کرد: لازم به توضیح است هیچ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از بیماری در کشور وجود ندارد و همان‌طور که بارها عرض کرده‌ایم وضعیت اکنون بیماری در کشور بازتاب رفتار ما طی هفته‌های گذشته بوده و هرگونه تغییر رفتار ما در برابر این ویروس یکتا دو هفته بعد اثرش را در تعداد موارد بستری و حدود ۴ تا ۶ هفته بعد در تعداد موارد مرگ‌ومیر نشان خواهد داد. وی اظهار کرد: امیدواریم با تقویت و تداوم عزم و اراده مردم در رعایت اصول سه‌گانه بهداشتی شامل شست‌وشوی مرتب دست‌ها، فاصله‌گذاری فیزیکی به میزان ۱.۵ تا دو متر و استفاده از ماسک شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور باشیم.