کد خبر : 82600 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۱۴ - 23:14
ستاره صبح بررسی می‌کند کارنامه 100 روزه اصولگراترین مجلس اشاره: در دنیای مدرن عملکرد دولت‌ها، مجالس، احزاب و حتی مدیران بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در صد روز اول شروع به کار مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد (First hundred days). در ایران هم این اصطلاح در دولت اول روحانی مورد توجه قرار گرفت و رئیس‌جمهور، گزارش صدروزه ارائه کرد. کنشگران، اقتصاددانان و جامعه‌شناسان بر این باورند که کارکرد یک دولت یا پارلمان در صد روز اول، نمایانگر آن است که عملکرد آن تا پایان 1460روز چگونه خواهد بود. ستاره صبح در گزارش پیش رو ضمن بررسی گزیده‌ای از رفتارها و طرح‌های مجلس یازدهم، به بررسی نظرات نمایندگان ادوار مجلس درباره عملکرد 100 روزه مجلس یازدهم می‌پردازد. اصولگراترین مجلس پس از انقلاب صدروزه شد. نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با کمترین میزان مشارکت مردم (42.57 درصد) در طول چهار دهه گذشته راهی بهارستان شده‌اند، در طول این صد روز، برخلاف شعارهای انتخاباتی خود، هرروز حاشیه‌ای جدید را کلید زدند. یک روز فریادشان در صحن علنی بر سر محمدجواد ظریف، وزیر شجاع و خوش‌نام امور خارجه بلند شد و روز دیگر 112 نماینده (که بعدها تعداد امضاهای آن 200نفر شد) با نامه‌ای به سران قوا، کمر بستند تا بیژن نامدار زنگنه، وزیر پاکدست و کارآمد نفت را از نشستن بر صندلی وزارت برکنار کنند؛ مجلسی که از تلاش برای سوال از رئیس‌جمهور گرفته تا استیضاح هیئت‌رئیسه مجلس را در کارنامه خود ثبت کرده است. ترافیک طرح‌ها و قوانین شتاب‌زده هم از موضوعاتی بود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد؛ به‌طوری‌که هنوز پیشنهاد برای ارائه یک طرح تمام نشده طرح دیگری پیشنهاد می‌شود، از فریاد دغدغه‌های اقتصادی بدون راه‌حل تا تلاش برای فیلترینگ اینستاگرام، از طرح جمعیت و تعالی خانواده با موضوع فرزندآوری تا ارائه طرح دوفوریتی برای تغییر نام فرودگاه تاریخی مهرآباد، از اشتباه رئیس مجلس در تعداد اصل‌های قانون اساسی (194 اصل!) تا نامه روسای کمیسیون‌های دوازده‌گانه خطاب به رئیس‌جمهور، از تعطیلی جلسه مجلس برای خواندن نماز آیات تا بدون عضو ماندن برخی کمیسیون‌های تخصصی‌ای که سفرهای خارجی و لابی برای بودجه ندارند، همه و همه گویای آن است که تازه‌واردان به بهارستان پس از گذشت صد روز سردرگم‌اند و هنوز برنامه‌ای ندارند. بهارستان نشینان که پیش از رسیدن به کرسی‌های خانه ملت از معیشت و تأمین معاش سخن گفته بودند در میان خیل طرح‌هایشان طرح‌ مالیات بر خانه‌های خالی و قیر رایگان را هم وارد دستور کار کردند. رئیس مجلس هم که گویا هنوز خود را در کسوت شهرداری می‌بیند، به شهرهای مختلف می‌رود و طرح افتتاح می‌کند. سهم‌بندی‌های حزبی برای تقسیم کرسی‌های مجلس و انتخاب پرحرف‌وحدیث مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات هم از دیگر اقدامات صد روز نخست مجلس یازدهم بود. آخرین چشمه از فعالیت‌های صدروز نخست مجلس هم کلیدزدن طرحی برای تشدید نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری بود که در یکی از مفاد آن آمده برای کسی که قرار است رئیس جمهور شود باید تحقیقات محلی صورت گیرد؛ در حالی که رئیس جمهور باید رجال سیاسی مذهبی باشد.

ستاره صبح-

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس در یادداشتی نوشت: «به نظر می‌رسد نمایندگان جدید به‌شدت تحت‌فشار افکار عمومی هستند، زیرا امروز مسئله اصلی مردم اقتصاد است. البته نمایندگان مجلس یازدهم در نطق‌ها و یا مصاحبه‌های خود و حتی با بروز برخی رفتارهای هیجانی به این موضوع واکنش نشان دادند. در فضای موجود باید عزم پیش‌آمده از سوی مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی همراه با برنامه باشد، زیرا بدون برنامه نمی‌توان مشکلات را حل کرد. متأسفانه نمایندگان گاهی رفتار هیجانی از خود بروز می‌دهند، برای مثال در هفته‌های نخست کار خود به سراغ استیضاح رئیس‌جمهور رفتند که پس از مدتی این رفتار افراطی فروکش کرد و امیدوارم نمایندگان با دولت همراهی کنند.»

محمود صادقی
محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده تهران در مجلس دهم در گفت‌وگو با ایرنا درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: «به نظر می‌رسد نمایندگان هنوز از فضای تبلیغاتی و احساسی فاصله نگرفته‌اند و این فضا بر کارهای جدی غلبه دارد. هرچند که حق مجلس ارائه طرح است ولی بیشتر طرح‌ها ازنظر کارشناسی ضعیف هستند و ایراد قانون اساسی دارند. درحالی‌که برخورداری از پشتوانه کارشناسی در طرح‌های ارائه‌شده و پرهیز از حرکات نمایشی باید در دستور کار نماینده‌های مجلس یازدهم قرار گیرد؛ تعداد زیادی از نمایندگان دوره یازدهم تازه‌وارد هستند. بعضی از طرح‌هایی که در مجلس یازدهم ارائه می‌شود کمی نگران‌کننده است؛ یک مورد طرح نظارت بر انتخابات شوراها بود که سبب خلعید مجلس و سهیم کردن شورای نگهبان و قوه قضائیه در این زمینه می‌شود یا طرح دیگر مربوط به ترکیب هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است که علاوه بر مجلس، شورای نگهبان و قوه قضائیه را دراین‌باره دخالت خواهند کرد. همچنین کمیسیون حقوقی و قضایی نبض مجلس به‌عنوان قوه قانون‌گذاری است و اینکه هنوز این کمیسیون تشکیل نشده، عجیب است. یکی از دلایل این موضوع نگاه محلی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است. ضمن آن‌که تنوع سلایق سیاسی در مجلس یازدهم کم است و اگر تنوع سلایق سیاسی وجود داشت به‌نوعی رقابت ایجاد می‌شد ولی این فضا در مجلس یازدهم دیده نمی‌شود و به نحوی فضای مجلس تک‌قطبی است.»

طیبه سیاوشی
طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس دهم به خبرآنلاین گفت: «طبق شعارهایی که اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم سر داده بودند، قرار بود اشتغال جوانان و معیشت مردم را در اولویت قرار دهند. آنان همواره از نظارت مجلس دهم انتقاد می‌کردند که خوب عمل‌نکرده و به‌زعم من مجلس یازدهم قرار است از بعد نظارتی بهتر عمل کند و مثل مجلس دهم عمده کار را بر قانون‌گذاری نخواهد گذاشت؛ اما این اتفاق نیفتاد و ما از ابتدای مجلس شاهد طرح‌هایی با قید فوریت‌های عجیب‌وغریب مانند طرح قیر رایگان هستیم که واقعاً تأسف‌آور بوده و خوشبختانه شورای نگهبان این موضوع را رد کرد. درحالی‌که صحبت از تشکیل قرارگاه تحول ساختار مجلس می‌شود (فارغ از انتخاب یک عنوان نظامی برای یک اقدام قانون‌گذاری) مشاهده می‌شود که مهم‌ترین کمیسیون یعنی کمیسیون حقوقی و قضایی تنها ۶ الی ۷ عضو دارد و هنوز به حدنصاب نرسیده است درحالی‌که کمیسیون‌های برنامه‌وبودجه، آموزش و امنیت ملی مملو از جمعیت است و این نشان می‌دهد نگاه و منفعت شخصی موج می‌زند. درحالی‌که ۵۰ نفر تحصیل‌کرده حقوق در این مجلس وجود دارد و این جای تأسف دارد. من فکر می‌کنم تا امروز مجلس یازدهم به‌رغم وعده‌هایی که دادند فارغ از مسائل جناحی نتوانستند حرکتی جدی داشته باشند و تنها یکی دو مانور پوپولیستی را از خود به نمایش گذاشتند.»

قاسم میرزایی نیکو
قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم به خبرآنلاین گفت: «نمایندگان مجلس یازدهم پیش از انتخابات در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و مطالبی را عنوان می‌کردند که بسیار پررنگ بود؛ می‌گفتند ما شق‌القمر کرده و این کارها را انجام می‌دهیم. نسبت به این مطالب با استیضاح رئیس‌جمهور و ... مطرح کردند با واقعیات بیشتر ربط پیداکرده و متوجه شدند که وضعیت چگونه است. نمایندگان فکر می‌کردند بودجه و مسائل دیگری را می‌توانند تغییر و تحول بدهند؛ اما به آن نتیجه رسیدند که ما گرفتار چرخه‌هایی به نام تحریم، تورم و دلار هستیم که تا مشکلات سیاسی نیز حل نشود، مشکلات اقتصادی هم حل نمی‌شود. نمایندگان متوجه شدند که باید شبانه‌روزی کارکرد و نقطه نظراتی را که برای تغییر آیین‌نامه و سپردن آن به شورای نگهبان یا انتخابات شوراها مطرح می‌کنند؛ انسداد و کنترل فضای مجازی در این مدت بیان‌شده و مجلس درزمینه فرهنگی و اقتصادی و سیاسی چهارچوبی مشخص نشده و فقط می‌خواهند وزیر اقتصاد یا صمت را رد کنند. نمایندگان بدین‌صورت تصور می‌کنند که کاری کارستان می‌کنند و بعد متوجه شدند مشکل کار کجاست. جلسه اول سران قوای آقای قالیباف با جلسه چهارم و پنجم آن فرق می‌کرد. باید صبر کرد و قضاوت زود است.»

سید جلال ساداتیان
سید جلال ساداتیان، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با ستاره صبح در خصوص حاشیه‌سازی‌های نمایندگان مجلس یازدهم درباره وزیر امور خارجه گفت: «من پیش‌ازاین هم در روزنامه ستاره صبح پیش‌بینی کرده بودم که احتمالاً نمایندگان اصولگراترین مجلس پس از انقلاب از همان روزهای آغازین فعالیت خود تندروی‌هایی بی‌سابقه را شکل خواهند داد. البته قاعدتاً مقامات کشور و مردم این اجازه نخواهند داد که کشور را هرگونه که آنان می‌پسندند اداره کنند و در عمل مشکلات جدی برای کشور ایجاد کنند و به‌جای برداشتن بار از دوش مردم، باری بر دوش آنان بگذارند. عده‌ای بدشان نمی‌آید و حتی خیز برداشته‌اند تا از رئیس‌جمهور سؤال و او را استیضاح کنند؛ البته این حق قانونی و نظارتی نمایندگان است، اما طبیعتاً حق تخریب، توهین، تهمت، نسبت دادن خیانت و ایجاد تشنج را ندارند. مجلس جای گفت‌وگو است، نه جای نزاع بی‌اساس و دستگاه‌های مختلف باید در آنجا تعامل کنند. اگر کسی بخواهد مطلب، سؤال، نظر، انتقاد و اشکالی را مطرح کند، قاعدتاً این حق را دارد و می‌تواند آن را مطرح کند تا هر یک از وزرای دولت و حتی رئیس‌جمهور در مقابل نمایندگان قرار گیرند و پاسخگو باشند. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که اظهارات نماینده‌ها انعکاس‌دهنده فشارهای وارده بر مردم باشد، بازهم نباید با توهین و تخریب همراه باشد.»

نظر نمایندگان ادوار
اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس دهم به خبرآنلاین گفت: «در ۱۰۰ روزی که از شروع مجلس یازدهم می‌گذرد طرح‌های کمک‌کننده به مشکلات جامعه مانند گرانی و افزایش قیمت‌ها ارائه نشده است. نمایندگان باید کاری کنند که مشکلات مردم کمتر شود.» محمد قمی، نماینده ادوار مجلس از حوزه انتخابیه پاکدشت نیز گفت: «مجلس ۲ وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد. به‌صورت کلی نمی‌توان پارلمان یازدهم را قضاوت کرد اما تا به الآن نمره قابل قبولی به خود اختصاص نداده است. کشور با مشکلات سیاسی و اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و مجلس بسیاری مواقع می‌توانست ورود کند اما فقط به شعار دادن بسنده کرده است. امیدوارم نمایندگان به کار خود شعور بدهند و مشکلات را درمان کنند.» جهانبخش محبی نیا، نماینده ادوار مجلس از حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب نیز گفت: «متأسفانه خیلی زودهنگام شتر انتقاد آبستن عملکرد غیرقابل‌دفاع شد و در آستانه مجلس یازدهم زانو زد. سابق بر این مجالس از منظر سیاسی و رقابت منفی موردنقد قرار می‌گرفتند اما این دوره کارکرد و رفتار شتاب آلود عامل اصلی شکل‌گیری فرآیند انتقاد شد. از آسیب‌های جدی پارلمان در ایران که منتقدین و انتقاد شوندگان بر هستی آن اجماع و اتحاد حاصل کرده‌اند کثرت قوانین است بااین‌وجود به نظر می‌رسد مجلس یازدهم بدون توجه به قوانین گذشته و آنچه نیاز است به سمت ایجاد قوانین جدید روی آورده‌اند.»