کد خبر : 82584 تاریخ : ۱۳۹۹/۶/۱۱ - 00:17
هشدارهای تکان دهنده درباره شیوع کرونا در کشور نصیحت مانع سفر نمی‌شود! اشاره: متخصصان قبل از هر تعطیلاتی هشدار داده‌اند که برای مقابله با کرونا باید جلوی سفرها گرفته شود. هجوم مردم به استان‌های شمالی کشور در تعطیلات اخیر به‌گونه‌ای بود که رئیس پلیس راهور گفت سفرها 80 درصد نسبت به نوروز افزایش داشته است. ستاد مقابله با کرونا می‌توانست سفر به استان‌های شمالی را ممنوع کند که نکرد. در این رابطه روز یکشنبه یکی از نمایندگان ساری به هجوم مسافران به مازندران اعتراض کرد. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون سخنان صریح و بی‌پرده‌ای را بیان و هشدار داد که‌موج سوم کرونا با سرد شدن هوا و افزایش سفرها درراه است. وی گفت در تاسوعای امسال یک‌میلیون و ۳۷۳ هزار و ۶۶۰ تردد بین استانی داشته‌ایم که بیش از ۹۰ درصد مربوط به خودرو‌های سبک بوده است. در ادامه مشروح سخنان وی را می خوانید.

ستاره صبح-

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به‌طورقطع مردم از حاکمیت انتظار اجرای قانون رادارند و در خصوص سفر نکردن افراد در ایام کرونا باید از مرحله نصیحت کردن گذر کنیم.
به گزارش شبکه خبر، دکتر ایرج حریرچی با حضور در استودیوی برنامه صبح‌به‌خیر ایران شبکه اول سیما افزود: ما در خصوص سفر نکردن افراد در ایام کرونا باید از مرحله نصیحت کردن گذر کنیم و اکنون برخی کشور‌های اروپایی به جهت جلوگیری از سفر‌ها یا مرزهایشان را بسته‌اند و یا هرکسی که سفر کند بعد از بازگشت از سفر باید ۱۴ روز در قرنطینه بماند و همین مسائل موجب می‌شود افراد هیچ رغبتی به سفر پیدا نکنند.وی گفت: ما در تاسوعای امسال یک‌میلیون و ۳۷۳ هزار و ۶۶۰ تردد بین استانی داشته‌ایم که بیش از ۹۰ درصد مربوط به خودرو‌های سبک بوده و البته در مقایسه با تاسوعای پارسال این تردد‌ها ۴۶ درصد کاهش داشته است، اما برای کسانی که از روز‌های قبل تاسوعا به مسافرت تفریحی رفتند در مقایسه با پارسال با افزایش تردد‌ها مواجه بودیم. آقای دکتر حریرچی افزود: برخی این‌گونه ادعا می‌کنند که بلافاصله از شهر مبدأشان مستقیم وارد ویلایشان می‌شوند و به همین علت آن‌ها را خطری تهدید نمی‌کند درحالی‌که مگر چند درصد افراد ویلا دارند و به‌طورقطع سفر‌ها موجب می‌شود تردد در مبدأ برای خرید زیاد شود و به‌طورقطع در بین راه هم برای بنزین زدن توقف نیاز است و افراد مسن هم نیاز به سرویس بهداشتی پیدا می‌کنند و در شهر مقصد هم به‌طورقطع برای خرید تردد‌ها بالا می‌رود. وی گفت: همه مسافران هم ویلا ندارند یا چادر می‌زنند و یا به مسافرخانه و یا خانه‌های اجاره‌ای می‌روند و تماس در این شرایط بالا می‌رود و نمی‌توان گفت مسافرت، تأثیری بر شیوع بیماری ندارد. آقای دکتر حریرچی افزود: هم‌اکنون روزانه بیش از ۷۰۰ نفر در کشور به جهت ابتلا به بیماری کرونا بستری می‌شوند و هر ۱۴ دقیقه یک ایرانی به لحاظ ابتلا به این بیماری فوت می‌کند. معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با گلایه از مردمی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به سختی‌های کادر درمانی در این چند ماه اشاره کرد و گفت: ما به دلیل بی‌مبالاتی مردم سرمایه‌های بسیاری شامل پزشکان و پرستاران را از دست دادیم و در شرایطی که یک پرستار جوان ما مراسم عروسی و ازدواجش را به تأخیر می‌اندازد چه لزومی دارد که افراد به استان‌های مازندران و گیلان سفر کنند.

افزایش غرق‌شدگی
وی افزود: همین‌ها وقتی به ساحل دریا می‌روند و آنجا با محدودیت برای شنا مواجه می‌شوند به مکان‌های غیرمجاز می‌روند که ما در این مکان‌ها در این ایام شاهد افزایش غرق‌شدگی بوده‌ایم.آقای دکتر حریرچی با اشاره به این‌که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خوب نیست و کادر بهداشتی و درمانی ما هم درخطر ابتلا هستند گفت: هم‌اکنون ما سومین کشور جهان به لحاظ تعداد مبتلایان کادر بهداشتی، درمانی هستیم.

نیمی از بستری‌شدگان بخش‌های ویژه فوت می‌کنند
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نیمی از کسانی که به علت ابتلا به بیماری کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می‌شوند فوت می‌کنند. هم‌اکنون در همه جای جهان از هر ۱۰ نفری که در بخش‌های عادی بستری می‌شوند یک نفر و از هر ۱۰ نفری که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می‌شوند ۵ نفر و از هر ۱۰ نفری که در ریه آن‌ها لوله‌گذاری می‌شود ۹ نفر فوت می‌کنند.

باید محدودیت‌ها افزایش یابد
وی گفت: به‌طورقطع باید محدودیت‌ها بیش از این شود و در نیوزیلند که ابتلا بسیار کم است تجمع بیش از ۱۰ نفر ممنوع است و آیا ما به خانواده‌ها در کشورمان می‌توانیم بگوییم بیش از ۱۰ نفر تجمع نکنند؟ ما مساجد را می‌بندیم تا مجالس ترحیم برگزار نشود آن‌وقت برخی در زیرزمین و خانه‌ها مراسم ترحیم می‌گیرند انگار که شاهکار است. آقای دکتر حریرچی گفت: هم‌اکنون فصل سرد در نیمکره جنوبی است و هم‌اکنون برزیل ۱۳۰ هزار کشته داده است و ما اگر رعایت نکنیم در فصل سرما علاوه بر کرونا آنفلوانزا را هم داریم و به‌طورقطع نتایج برخی از این سفر‌های روز‌های اخیر هم در پاییز مشخص می‌شود و ما باید مراقب این حدود ۲۰ روز پایان شهریور باشیم که کار در پاییز خطرناک نشود.
وی درباره تأثیر اجراشدن یا نشدن طرح ترافیک هم بر روند شیوع بیماری کرونا افزود: همان‌طور که آقای دکتر زالی هم اعلام کرد لغو طرح ترافیک هیچ اثری در کنترل کرونا نداشت، زیرا وقتی طرح ترافیک برداشته می‌شود خیلی از افراد با ماشین‌های شخصی خود روانه بازار می‌شوند که همین کار را سخت می‌کند.معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره واکسن این بیماری هم گفت: این بیماری در این شش ماه ایمنی کامل ایجاد نکرده است و ۱۴ درصد افرادی که مبتلا شده‌اند مجدد امکان ابتلا دارند و بهترین واکسن‌های موجود ۵۰ تا ۷۰ درصد تأثیر دارد و اغلب ایمنی آن‌ها زیر یک سال است.