کد خبر : 750076 تاریخ : 1404/6/15 - 13:04
قرارداد چندین میلیون دلاری میان «گوگل» و «نتانیاهو» برای انکار جنایات اسرائیل در غزه گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که شرکت آمریکایی گوگل قراردادی ۴۵ میلیون دلاری با دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای انتشار تبلیغات اسرائیلی امضا کرده است.

وب‌سایت«دراپ سایت نیوز/drop site news» فاش کرد که توافق بین گوگل و نتانیاهو با هدف ترویج روایت تل‌آویو و انکار جنایاتی است که این رژیم در ۷۰۰ روز گذشته علیه فلسطینیان در نوار غزه مرتکب شده است، جنایاتی که یکی از طولانی‌ترین و وحشیانه‌ترین تراژدی‌های انسانی دوران مدرن است.

دراپ سایت نیوز گزارش داد که «گوگل، تحت یک قرارداد شش ماهه به ارزش ۴۵ میلیون دلار با نتانیاهو، به ترویج پیام‌های دولت اسرائیل و کم‌اهمیت جلوه دادن بحران انسانی در غزه کمک می‌کند.»

طبق این گزارش، قرارداد تبلیغاتی شش ماهه با دفتر نتانیاهو در اواخر ماه ژوئن امضا شده و گوگل را به عنوان «بازیگر کلیدی» در حمایت از استراتژی روابط عمومی نتانیاهو و حمایت از کمپین تبلیغاتی اسرائیل در سراسر پلتفرم‌های آن، به ویژه یوتیوب و پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال، توصیف می‌کند.

این کمپین شامل تبلیغات ویدیویی پولی، اینفلوئنسرهای آمریکایی و میلیون‌ها دلار هزینه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است. سوابق نشان می‌دهد که اسرائیل ۳ میلیون دلار برای تبلیغات از طریق شرکت آمریکایی X و ۲.۱ میلیون دلار در پلتفرم اسرائیلی Outbrain هزینه کرده است.

به گزارش Wired، این کمپین با هدف تقویت روایت اسرائیل در مورد بحران انسانی در غزه و همچنین ترویج یک کارزار تبلیغاتی اسرائیلی در گوگل برای بی‌اعتبار کردن آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) انجام می‌شود.

این موضوع توسط «هاداس مایمون»، رئیس اداره آگاهی عمومی در وزارت مهاجران اسرائیل در جلسه استماع کنست در ۲ مارس، مورد اذعان قرار گرفت و او گفت: «نزدیک به یک سال است که ما یک کمپین گسترده در مورد مسئله آنروا را رهبری می‌کنیم.»

این امر همزمان با محکومیت فزاینده بین‌المللی از بستن همه گذرگاه‌های غزه توسط اسرائیل، جلوگیری از ورود هرگونه غذا، دارو تجهیزات پزشکی یا کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود.

رژیم صهیونیستی که وجود قحطی در غزه را انکار می‌کنند، به طور گسترده تبلیغاتی در این زمینه منتشر کرده است از جمله یک ویدیوی یوتیوب از وزارت امور خارجه اسرائیل که می‌گوید «در غزه غذا وجود دارد و هر ادعای دیگری دروغ است».

از سوی دیگر، سرمقاله‌ای که در اوایل ماه اوت توسط سازمان راستی‌آزمایی عربی «مسبار» منتشر شد، گزارش داد که اطلاعات فاش شده در پورتال‌های شفافیت تبلیغات گوگل و متا، نشان‌دهنده «کارزار تبلیغاتی گسترده اسرائیل» است که در طول عملیات «شیر خیزان» انجام شده است. مسبار، کارزارهای تبلیغاتی دولت اسرائیل را «استفاده از اطلاعات گمراه‌کننده برای توجیه حملات و به تصویر کشیدن آنها به عنوان ضروری برای امنیت اسرائیل و کشورهای غربی» توصیف کرد.

با حمایت تمام عیار آمریکا، اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در غزه مرتکب نسل‌کشی شده و ۶۴۳۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده و ۱۶۲۰۰۵ نفر را زخمی کرده است که بیشتر آنها کودک و زن هستند همچنین بیش از ۹۰۰۰ نفر مفقودند و در کنار همه اینها، صدها هزار نفر آواره شده و تاکنون ۳۷۶ فلسطینی از جمله ۱۳۴ کودک از قحطی و گرسنگی جان داده‌اند.