در بین مقولاتی که بر اقتصاد تأثیر مستقیم و بسزایی دارند، تبلیغات دارای نقش و جایگاه ارزشمندی است. تبلیغات با ایجاد رقابت صحیح، جذب مشتریان جدید، حفظ و بالا بردن وفاداری مشتریان فعلی، افزایش فروش محصولات و خدمات، ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان و ...، علاوه بر افزایش درآمد باعث ایجاد مشاغل جدید، بازارگشایی، حفظ و تداوم حیات تولیدکنندگان و حتی رونق صادرات نیز میشود. تبلیغات و آگهی صحیح با ارائه آگاهی منطقی، خریدار و فروشنده را به هم نزدیکتر کرده و باعث ایجاد اعتماد بین این دو به ویژه در زمان معرفی محصولات و خدمات جدید میشود. تا جایی که برخی کارشناسان علوم اجتماعی بر این باورند که تبلیغات در بعضی مواقع تأثیر قابل ملاحظهای در افزایش سطح زندگی مردم داشته و سهمی نیز در بالا بردن توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه برای تبلیغات قائلند. گرچه اولین اثر تبلیغاتی شناخته شده در جهان به سههزار سال پیش تعلق دارد که در شهر تبس یونان به دست آمده است و حاوی اعلان پاداش برای دستگیری بردهای بر روی کاغذ پاپیروس است، اما تبلیغات به مفهوم امروزی آن از قرن هفدهم و هجدهم زمانی که شهرنشینی همزمان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش تولید انبوه رایج شد و به عنوان یکی از ضرورتهای ارتباطی در جهان اقتصاد مطرح گردید. در اواسط قرن 17 روزنامه مرکوری Mercuries به صورت هفتگی در انگلستان به چاپ میرسید و اولین آگهی معرفی قهوه در سال 1652 میلادی در این روزنامه منتشر شد. بعد از این تبلیغات ساختارمند و دارای هدف دنبال شد و کارشناسان این حوزه با استفاده از هنر، نور، رنگ، صدا، ادبیات، جلوههای ویژه، طنز و ... به تبلیغات روح بخشیدند و در سینما، نشریات، جادههای بین راهی، دیوارهای ساختمانهای مرتفع و امروزه هم در فضای مجازی ما شاهد انواع تبلیغات در ژانرهای متنوع و خلاقانه هستیم. به دیگر زبان امروزه تبلیغاتی که فاقد خلاقیت و نوآوری باشند، نه تنها در جذب مشتری تأثیر ندارند، بلکه حتی ممکن است باعث کاهش مشتریان نیز شوند. شرکتها با انجام تبلیغات تجاری گوناگون، با توجه به سابقه و قدمت، نوع محصول، جدید یا قدیمی بودن محصول و خدمت، اهداف گوناگونی را دنبال میکنند. برخی از این اهداف در راستای معرفی محصول جدید است و برخی سعی میکنند تعداد مشتریان خود را افزایش دهند. عدهای درصد جلب مشتریانی جدید برمیآیند. گاهی نیز مؤسسات در تلاش هستند تا نام شرکت را زنده نگه دارند تا برندشان در اذهان عمومی حفظ شود. ماحصل این تبلیغات در مجموع منجر به رونق و توسعه اقتصادی از جهات مختلف میشود. تبلیغات میتواند در افزایش منظم توانایی خرید مردم و نیز گردش سرمایهها مؤثر باشد. تبلیغ میل عمومی مصرفکنندگان را برای خرید محصولات جدید و نوین افزایش میدهد و باعث میشود مشتریان برای دستیابی به کالاهای جدید مورد نظر خود بکوشند تا درآمد بیشتری کسب کنند. در مجموع تبلیغات تجاری یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی به شمار میرود و ابزاری برای تسریع گردش سرمایه و پیشرفت صنعت محسوب میشود. از سویی تبلیغات باعث رونق صنایع جانبی و فعالان حوزههای چاپ و تکثیر، مالتی مدیا، نشریات، سازندگان تابلوها و بنرهای تجاری و ... نیز میشود و چرخه اقتصادی این قشر نیز با روند رو به رشدی مواجه خواهد شد. امیدواریم مشاوران شرکتها و صاحبان صنایع مختلف با یافتن درک صحیح از فرایند تبلیغات، علاوه بر سهیم شدن در توسعه اقتصادی، باعث افزایش رونق تولید و کسب و کارها به ویژه کسب و کار های نوبنیان شده و تبلیغات را هزینهای اضافی برای شرکتها قلمداد نکنند. تبلیغات مستمر مرزهای انفعال در هم مینوردد و گرد کهنگی و قدمت را از چهره خسته صنایع میزداید و به آنها طراوت و تازگی میبخشد. تبلیغات تنها برای معرفی چند روزه یک محصول نیست و امروزه ما شاهد هستیم که شرکتهایی با برندهای معروف و میلیونها مشتری در سراسر جهان، هیچگاه بودجه واحد تبلیغات و معاونت بازاریابی را کم یا حذف نکرده و به ویژه در مناسبتهای بزرگی نظیر جام جهانی و المپیک و ...، نام و نشان این شرکتها در صدر میدرخشد و هزینه های هنگفتی برای تبلیغات متحمل میشوند.