کد خبر : 698029 تاریخ : 1404/2/9 - 01:37
مقصران حادثه بندر شهید رجایی چه کسانی هستند؟ سوالی که این روزها اذهان عمومی را مشغول کرده این است که علت اصلی بروز حادثه و مقصران چه کسانی هستند. حادثه ای که با مرگ 70 کارگر همراه شد روز سیاهی را در قلب ایرانیان برجای گذاشت.

گروه اجتماعی: مرگ کارگران در معادن و حوادث کار مانند پلاسکو، مترو پل، معدن طبس، بندر شهید رجایی و ... همگی به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی، سو مدیریت و نبود تجهیزات و فناوری و ضعف نظارت در محل کار بوده است. حدود 7000 کارگر در بندر شهید رجایی مشغول کار هستند که بیشتر فوتی‌ها کارگران هستند. تعداد فوتی‌ها تا روز گذشته 65 نفر و تعداد مصدومان 1242 نفر اعلام شد. تعدادی هم مفقود هستند و خانواده‌های آنان در به در به دنبال عزیزانشان در میان خاکسترها هستند. انفجار زخمی بر پیشانی ملت و آزاردهنده شده است. اعلام علت واقعی حادثه مطالبه عموم است. پس از گذشت 3 روز از تراژدی مرگ، معلوم شده که سوء مدیریت، دروغ اظهاری و ... درباره کالاهایی که وارد بندر شده و گمرک از این کالاها بی‌اطلا ع بوده، علت انفجار بوده است.یعنی آنچه در کانتینرها بوده با آنچه اظهارشده، مغایرت داشته است. این موضوع ضعف نظارت را نمایان می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه نکات ایمنی در بندر رعایت نشده است، البته حدس و گمان‌ها درباره خرابکاری نیز وجود دارد. یک نماینده مجلس انگشت اتهام را به‌سوی اسرائیل نشانه رفته، اما نماینده‌ای دیگر این برداشت را درست ندانسته است. قرار است امروز نتیجه تحقیقات و بررسی‌های کمیته اعزامی مجلس اعلام شود. تحلیل داده‌های رسمی نشان می‌دهد که ماهانه در سال ۱۴۰۳، حدود ۲۰۰ کارگر در اثر حادثه ناشی از کار جان خود را ازدست‌داده‌اند و خانواده‌ها و جامعه را داغدار کرده‌اند.لازم است با افرادی که استاندارها و ضوابط ایمنی را رعایت نمی‌کنند برخورد جدی شود.

احضار مقصرین
اسکندر مؤمنی وزیر کشور درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی گفت:‌ این حادثه 70 جان‌باخته داشت. برخی از مقصرین که مشخص شدند احضار شدند و پیگیری‌ها ادامه دارد. در این اتفاق قصور‌هایی وجود داشت ازجمله عدم رعایت نکات ایمنی و همچنین پدافند غیرعامل هم قصور داشت.

سوء مدیریت علت انفجار
سید مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس و عضو هیئت اعزامی رئیس مجلس به بندرعباس گفت: گروه اعزامی مجلس به بندرعباس، اهمال و قصور جدی را به‌عنوان دلیل اصلی انفجار در بندر شهید رجایی تشخیص داده است. نبود ساختار درست و عدم کنترل و نظارت بر کالاهای ورودی و خروجی یکی از دلایل مهم در ایجاد این حادثه بوده است. البته این اهمال و نبود نظارت در بندرها دیگر نیز وجود دارد اما در بندر شهید رجایی به میزان قابل‌توجهی وجود داشته است. احتمال تعمد و کار خرابی در این حادثه کم است. شواهد و تصاویر فیلم‌های مداربسته و گزارش‌هایی که از مصدومان نزدیک به حادثه دریافت شده نشان می‌دهد بی‌کفایتی و سهل‌انگاری بسیاری درروند بارگیری و دیگر موضوعات بندر شهید رجایی وجود داشته است. تخلفات درروند حمل بار به بندر شهید رجایی، دروغ اظهاری و اعلام نکردن محتوای واقعی کانتینرها به‌عینِ در این بندر از سوی مسئولین مربوطه وجود داشته است.

انتشار گاز سمی
بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر درباره آخرین وضعیت عملیات اطفای حریق گفت:«بخش عمده‌ای از آتش مهارشده و عملیات لکه‌گیری در حال انجام است، اما متأسفانه شرایط جوی در این منطقه به‌گونه‌ای است که بادهای ناگهانی زیادی می‌وزد. تاکنون چند مرتبه به مرحله اطفای کامل حریق رسیدیم؛ اما وزش باد باعث شد دوباره شعله‌ور شدن آتش را شاهد باشیم. عمده آتش خاموش شده و تنها به‌صورت نقطه‌ای در برخی مراکز آتش وجود دارد. براثر انفجارها و آتش‌سوزی، مقداری گاز خطرناک در فضا متصاعد شده، به‌ویژه در پشت کانتینرها که محل‌های اداری قرار دارند و امکان پاک‌سازی سریع وجود ندارد.»