کد خبر : 697519 تاریخ : ۱۴۰۴/۱/۷ - 10:41
از جنجال تا تجارت؛ تاثیر اجتماعی موسیقی ساسی مانکن ساسی مانکن با محتوای شوک‌آور و تابوشکن، جوانان را جذب کرده و با تبلیغات گسترده، شکاف نسلی را پررنگ می‌کند. آثار او بیشتر بروکرهای اقتصادی بدون مجوز را تبلیغ می‌کند.

چند روزی از موزیک ویدیو ساسان حیدری یا همان ساسی مانکن می‌گذرد و تب و تاب رسانه‌ای هم کم شده اما در اینستاگرام فضا متفاوت است، او با استفاده از تکنیک بازاریابی و تولید فیلم‌های کوتاه با قابلیت انتشار گسترده بین جمعیت زیادی از مخاطبان همچنان مخاطب را تحریک می‌کند که در چالش‌های او شرکت کند.

تب رسانه‌ای که ابتدای انتشار هم ایجاد شد و تند و آتشین می‌تاخت، بخشی از چیزی بود که او می‌خواست؛ قرار دادن خود در مقام معترض علیه سیستم سنتی و همسو نشان دادن خود با نسل جوان اما ورای این تصویر به ظاهر معترض و صدای نسل جوان چیست؟

ابتدا بیاید ببینیم چه تکنیک‌هایی او را یک باره در فضای مجازی پربازدید می‌کند، ساسان حیدری از محتوای اروتیک به عنوان قلاب بازاریابی استفاده می‌کند. استفاده از چهره‌های آشنا و پرحاشیه، تکه کلام‌های اروتیک رایج، قاب‌بندی‌ها، فیلم‌برداری و بازی‌ها همه در خدمت گرفته می‌شوند تا مخاطب مجذوب تصویر شود.

استفاده از تکنیک اقتصاد توجه در تبلیغات یعنی به خدمت گرفتن حاشیه‌ها برای جلب توجه مخاطب و هرچه حاشیه بیشتر باشد، به همان نسبت هم بیشتر دیده می‌شود.

امیر رهبر فعال رسانه‌ای معتقد است که اتاق فکر ساسی ریتم و موسیقی را می‌شناسند و از آن نه در جایگاه هنر بلکه برای تبلیغات استفاده می‌کنند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان در زندگی روزانه میلیون‌ها موسیقی غیر از ساسی مانکن از خوانندگان و گروهای خارجی می‌شنوند و هیچ کس هم خبردار نیست که اصلا آنها کی و چی هستند؛ چند روز قبل ترانه جدید ساسان حیدری منتشر شد و طبق معمول بازتاب زیادی هم در فضای مجازی به همراه داشت. هر جمله، دیالوگ، اسم یا عبارتی که در طول سال وایرال می‌شوند در متن ترانه‌های ساسی جای دارند و حتی تبدیل به قافیه می‌شوند. او و گروهش به‌خوبی موسیقی و ریتم را می‌شناسند؛ هرچند که در نازل ترین سطح از کیفیت از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: ویژگی قطعات ساسی مانکن تابوشکنی و استفاده از عبارات و کلمات سخیف است. کلماتی که برای قبح‌شکنی در فرد، خانواده و جامعه در متن ترانه‌ها گنجانده می‌شود و هنوز استراتژی مناسبی برای مواجهه با این ویژگی اتخاذ نشده است.

در واقع اتاق فکر ساسی به دنبال تولید اثر هنری نیست. رهبر فعال رسانه‌ای هم بر این باور است که ساسی تلاشی هم برای بهبود کیفیت از منظر هنر موسیقی نمی‌کند. وی می‌گوید: حقیقت اما این است که دست این نا خواننده برای مخاطبش رو شده است. ملودی‌ها تکراری شده و تلاشی برای بهترشدن صدای خواننده نمی‌شود؛ هرچند بعید است مخاطب آهنگ‌های ساسی مانکن دنبال صدای خوب باشند اما حداقل‌های یک خواننده هم در این قطعات رعایت نشده است.

وی ادامه داد: انگار باید عادت کنیم به این تک آهنگ‌هایی که هر سال با یک تنظیم جذاب و روان، یک یا چند مفهوم مهم فرهنگی یا اجتماعی و یا حتی مذهبی را هدف قرار می‌دهد و به واسطه ملودی‌های ساده و پرطرفدارش، پرتکرار می‌شوند.
چندین مشخصه ثابت، مهم و البته تکراری دارد؛ حضور و وجود یکی از اعضای خانواده یا مشاغل مشهور، ارجاع به برخی آهنگ‌های مشهور یا افراد معروف داخلی، استفاده از کلمات و اصطلاحات به‌روز در جامعه که اغلب مثبت نیستند و عادی‌سازی برهنگی در کنار ترجیع‌بندهای آشنا به ذهن که به سرعت در یاد مخاطب می‌ماند.

فعال رسانه‌ای توضیح داد: درست است که این قطعات به واسطه سخافت ذاتی، در تاریخ موسیقی ایران ماندگار نخواهند شد اما اثراتی که در کوتاه‌ مدت و حتی بلندمدت روی گوش موسیقی و روح و روان مخاطب و به‌طور خاص نوجوان و جوان می‌گذارند مخرب است. تنزل سطح سلیقه موسیقایی آنها و همین‌طور عادی کردن برخی از ارتباطات و تابوها کمترین اثر این‌گونه از قطعات است.

وی افزود: قدرت‌نمایی ساسی مانکن و شبیه به او صرفا به خاطر توانایی‌های آنها نیست بلکه میدان خالی از آثار شاخص و قابل دفاع و مهم‌تر از آن نبود یک برنامه مدون و اجرایی و ملموس به آنها مجال فعالیت و اثرگذاری می‌دهند.

رهبر عنوان کرد: نکته اینجاست که برای جلوگیری از شکار شدن کودکان و نوجوانان یا به تعبیری دیگر نسل آینده چه کاری انجام داده‌ایم؟ چه برنامه مدون امروزی داریم؟ غیر از یک سری کارهای کلیشه‌ای تکراری که از دهه 60 تا به امروز همان چرخه را داریم دور می‌زنیم! قضیه جدی‌تر از این حرفهاست، تقریبا بحث بر سر ماندن و نماندن است، جنگ فقط با موشک، بمب و تانک نیست، در جهان امروز از طریق اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی و غیره به رقیب شلیک می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، حیدری یا بهتر است بگوییم اتاق فکری که از او به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب استفاده می‌کند، به خوبی نسل z ایرانی را شناخته و می‌داند که محتوای کوتاه و شوک‌آور آن‌ها را مجذوب می‌کند. از طرفی روی شکاف نسلی مانور می‌دهد و با نمایش جمع‌های گروهی معترض می‌خواهد بگوید که جوان ایرانی قربانی سیستم سنتی است. اتاق فکر این به ظاهر خواننده اما بهتر است بگوییم کارمند تبلیغات، یک هدف را دنبال می‌کند و آن جذب مخاطب برای بروکر اقتصادی است. بروکری که نه مجوز قانونی و نه اطلاعات آن مشخص است و با وعده‌ یک شبه پولدار شدن می‌دهد اما بیشتر اوست که قدرتمند می‌شود و مخاطب ایرانی که به دلیل تحریم‌ها چندان دسترسی هم به بازارهای مالی جهانی را ندارد، زیر پا له می‌کند.

اتاق فکر ساسی از عبارت‌های آشنای اینستاگرامی استفاده می‌کند تا مخاطب را همراه کند اما ما باید آگاه باشیم که سوار این موج نشده و اجازه ندهیم که هر محتوایی با برچسب شاد، روح و ذهن ما را بخراشد. فراموش نکنید که این اثر هنری نیست، یک ترک آهنگ نیست که رد کنید و تأثیری نگذارد، این محتواها با هدف تولید می‌شوند و روی ضمیر ناخودآگاه شما تأثیر می‌گذارند.

ایسکانیوز