کد خبر : 697279 تاریخ : ۱۴۰۳/۱۲/۱۸ - 10:30
علی اکبر باغانی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در گفت و گو با ستاره صبح: آموزش وپرورش طبقاتی شده است علی اکبر باغانی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت برای دولت‌ها و حاکمیت‌ها گفت: وقتی مدرسه‌ای در غزه بعد از ۱۵ ماه تعطیلی و با وجود ۱۵ هزار شهید دانش آموزش باریکه غزه، بازگشایی می‌شود، نشان می‌دهد علم و دانش، مدرسه و تعلیم و تربیت تعطیلی بردار نیست. کودکان بزرگ می‌شوند و کشورها باید رهبران آینده خود را رشد بدهند.

ستاره صبح- اعظم طاهری: محدودیت منابع منجر شد تا توسعه آموزش و پرورش از اولویت دولت‌ها خارج شود، تا جاییکه نقش آموزش و پرورش دیگر به عنوان رکنی تمدن ساز مورد توجه نیست. ناکافی بودن امکانات و زیر ساخت ‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی، کمبود نیروی انسانی، عدم توجه به آموزش‌های لازم در این سطح و ناکارآمدی نیروهای این حوزه از جمله چالش‌هایی است. ستاره صبح در گفت‌وگو با علی اکبر باغانی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران به این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

علی اکبر باغانی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت برای دولت‌ها و حاکمیت‌ها گفت: وقتی مدرسه‌ای در غزه بعد از ۱۵ ماه تعطیلی و با وجود ۱۵ هزار شهید دانش‌آموزش باریکه غزه، بازگشایی می‌شود، نشان می‌دهد علم و دانش، مدرسه و تعلیم و تربیت تعطیلی بردار نیست. کودکان بزرگ می‌شوند و کشورها باید رهبران آینده خود را رشد بدهند.
وی افزود: در جهان ۸۰۰ میلیون دانش‌آموز وجود دارد. البته میلیون‌ها کودک نیز قدرت درس خواندن و رفتن به مدرسه را ندارند. در افغانستان دختران به مدرسه و دانشگاه نمی‌روند. در ایران نیز چند میلیون کودک به دلایلی به مدرسه نمی‌روند و یا به علت فقر ترک تحصیل کرده‌اند.
عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران با یادآوری تبعات جاماندن از تحصیل اضافه کرد: آمار کودکان کار در کشور مشخص نیست و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فقر و کار این کودکان محاسبه نمی‌شود. بیماری، بیکاری واعتیاد پدران ومادران، طلاق و دیگر آسیب‌ها مجدداً در چرخشی دوباره به جامعه باز می‌گردند.
وی در ادامه گفت: آموزش وپرورش که باید مرتفع کننده بخشی از معضلات و مشکلات باشد، طبقاتی شده است و کیفیت آموزش از آموزش ابتدایی تا دانشگاه‌ها در اختیار ثروتمندان است. این معلم با سابقه ضمن انتقاد از خصوصی سازی آموزش افزود: دانشگاه امام صادق و ده‌ها دانشگاه دیگر که از دولت بودجه می‌گیرند، دانشجویان خاص، ویژه و همفکر می‌گیرند و به صدا و سیما، وزارت خارجه، وزارت کشو و بخش‌های مربوط به مدیریت ارشد می‌فرستند تا جایگزین پدران خود شوند.
وی متذکر شد: پول و رابطه، مأموریت ذاتی آموزش و پرورش را خدشه دار کرده است. تمرکز گرایی و تسلط اصولگرایان افراطی، آموزش و پرورش ایران را از رسالت خود دور کرده است.
باغانی با اشاره به حذف نخبگان و به حاشیه راندن دلسوزان این عرصه خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در استاندارد جهانی و در طراز ایران و ایرانیان باشد. زمانی که معلمان منتقد زندانی می‌شوند و اساتید اهل تفکر و تعقل اخراج می‌گردند و قشری نخبه، دلسوز و وطن پرست به اجبار از کشور خارج می‌شود، و به جای رسانه ملی، سخنان، مطالبات و درد جامعه از رسانه‌های خارجی پخش می‌شود، حال امروز و روزگار فردایمان بهتر از این نخواهد بود.
وی افزود: مسعود پزشکیان از آینده و ساختن ایران گفت و اشاره کرد که ایران همه چیز برای توسعه دارد و فقط باید از این عوامل و امکانات استفاده کنیم. ایشان گفت که نمی‌توانیم کشور را با شعار اداره کنیم. اما این روز دولت به آرامی از کنار آن فضایی که وعده‌اش را داده بود عبور می‌کند.
علی اکبر باغانی در پایان سخنان خود تاکید کرد: همه می‌دانند که دولت و رئیس‌جمهور قدرت چندانی برای ایجاد تغییر ندارد، اما شرایط کشور و مشکلات خطرناک شده است که اگر دولت قدرت لازم برای حل مشکلات را نداشته باشد وضع بدتر خواهد شد.