کد خبر : 696698 تاریخ : ۱۴۰۳/۱۱/۱۶ - 00:02
زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس امور بین الملل در گفت و گو با ستاره صبح: پذیرش FATF مثل پیوستن به بریکس و شانگهای است زهیر اصفهانی درباره سیر پذیرش اف ای تی اف در ایران گفت: از 6 بخش عمده قوانین اف ای تی اف، 4 بند در سال 1382 مقارن با دولت محمود احمدی نژاد به تصویب مجلس، تأیید شورای نگهبان و اجرا رسیده است. اما سال‌ها بعد وقتی دو بخش دیگر به بحث گذاشته شد به یکباره نظرات برگشت.

ستاره صبح - فائزه صدر: رسیدگی به موضوع سی اف تی و پالرمو که می‌تواند زمینه ساز خروج ایران از لیست سیاه FATF باشد، توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. این دو موضوع از روز هفتم بهمن ماه در مجمع مطرح شده است. خبرهایی که از راهرو‌های بهارستان به گوش می‌رسد، نشان ‌دهنده آن است که به زودی FATF مورد تصویب اعضای مجمع تشخیص قرار گرفته و روند خروج ایران از لیست سیاه این گروه مالی آغاز خواهد شد. ستاره صبح در این رابطه با زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس امور بین‌الملل گفت‌وگویی داشت که در ادامه می‌خوانید:

زهیر اصفهانی درباره سیر پذیرش اف ای تی اف در ایران گفت: از 6 بخش عمده قوانین اف ای تی اف، 4 بند در سال 1382 مقارن با دولت محمود احمدی نژاد به تصویب مجلس، تأیید شورای نگهبان و اجرا رسیده است. اما سال‌ها بعد وقتی دو بخش دیگر به بحث گذاشته شد به یکباره نظرات برگشت.
وی افزود: از آن زمان گروهی به شدت با دو کنوانسیون سی اف تی (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرائم تروریستی) و کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرائم سازمان یافته) مقابله و مخالفت کردند و این شائبه ایجاد شد که موضوع اف ای تی اف فارغ از بحثی کارشناسی به ماجرایی سیاسی تبدیل شده است.
این کارشناس امور بین‌الملل در رابطه با مزایای پیوستن به اف ای تی اف اظهار کرد: اف ای تی اف به لحاظ شفافیت در اقتصاد و مبارزه با پول شویی دارای بارهای مثبتی است و به طور طبیعی مثل هر قراردادی نقاط ضعفی نیز دارد ولی دستاوردهای این مجموعه در زمینه شفافیت مالی غیر قابل انکار است.
وی در ادامه گفت: نزدیک به 95 درصد از کشورهای دنیا عضور اف ای تی اف هستند ولی جالب این است که چین و آمریکا به عنوان دو کشور اصلی عضو در این پیمان، هنوز سهمی 45 درصدی از جریان پولشویی جهان را در اختیار دارند. پس این قرارداد نیز دارای ضعف‌ها و راه گریزهایی است.
این استاد دانشگاه در تشریح انگیزه‌های مخالفت با اف ای تی اف اضافه کرد: مسئله اصلی باید منافع ملی باشد، در شرایط سخت اقتصادی باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد و با محاسه سود و زیان عمل کرد. متأسفانه ماجرای اف ای تی اف در ایران، بیش از اینکه مسئله‌ای حقوقی باشد درگیر کشمکش‌های سیاسی و جناحی شده است.
وی تاکید کرد: از سال 1397 مسئله پیوستن ایران به اف ای تی اف به دستور رهبری به مجمع تشخیص واگذار شد ولی این موضوع هنوز بلاتکلیف مانده است گویی از بحث و گفت‌وگو بر مبنای واقعیات اف ای تی اف پرهیز می‌شود.
اصفهانی با اشاره به تأثیر عدم شفافیت اقتصادی و منافع گروهی و جریانی در بی توجهی نسبت به منافع ملی گفت: نباید اصول انقلاب و مسائل ارزشی و آرمانی را بازیچه‌ای در رقابت‌های سیاسی قرار دارد. برخی از افراد بدون آگاهی لازم در مورد اف ای تی اف غوغا می‌کردند. حتی گفته می‌شد در اف ای تی اف آمده که باید سردار قاسم سلیمانی را تحویل بدهید! اگرچه این حرف‌ها بدون مبنا و پوچ بود، ولی بر بخش‌هایی از جامعه تأثیر می‌گذاشت و به مخالفت با اف ای تی اف دامن می‌زد.
وی افزود: گروه‌هایی در محدودیت و تحریم منافعی دارند و برای حفظ منافع خود تفسیرهای غلطی ارائه می‌دهند. افرادی مخالف شفافیت هستند و نمی‌خواهند منشأ ثروت و سرمایه‌ای که اندوخته‌اند مشخص باشد. اگر منافع ملی و مصالح کشور در پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی باشد، باید با تلاش‌های مخرب و کارشکنی این گروه‌ها و افراد برخورد کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با پیوستن ایران به پیمان‌های بین‌المللی تصریح کرد: ایران با افتخار وارد پیمان‌های بین‌المللی چون شانگهای و بریکس شده است پیوستن به اف ای تی اف از جنس پیوستن به بریکس و شانگهای است. اگر یکی از شرایط توسعه و رشد ایران در پیوستن به این پیمان‌ها باشد، می‌توان با رعایت برخی از مسائل حضور در این پیمان‌ها را پذیرفت.
وی گفت: اف ای تی اف می‌تواند انزوای تحمیل شده به شبکه بانکی و اقتصاد کشور را بشکند. ما می‌توانیم اف ای تی اف را با شروط خود بپذیریم و از آن بهره برداری کنیم.
زهیر اصفهانی در پایان سخنان خود تاکید داشت: برنامه‌های دولت در راستای منافع ملی است و آقای پزشکیان موافقت رهبر انقلاب را در جهت مطرح شدن دوباره این قضیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است از این نظر در رسانه ملی و در کلام برخی از سیاستمداران تغییر نگه به اف ای تی اف را مشاهده می‌کنیم.