کد خبر : 695977 تاریخ : ۱۴۰۳/۱۰/۸ - 11:03
مصرف لوازم آرایشی در ایران چقدر است؟ نگاهی به آمارهای رسمی موجود تقریبا هیچ نتیجه مشخصی ندارد. دلیل آن هم حجم بالای لوازم آرایشی تقلبی در بازار ایران است.

هستند بسیاری که باور دارند اساسا زنان جامعه ایرانی بیشتر از آنچه معمول است آرایش می‌کنند. این باور البته که در چند سال گذشته یک تغییر مهم داشته و حالا همان‌ها معتقدند که میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی میان «زنان و مردان» ایرانی بیشتر از میانگین‌های جهانی است. اما مگر میانگین مصرف این لوازم در دنیا چقدر است؟ مهم‌تر اینکه سالانه چقدر لوازم آرایشی به ایران وارد می‌شود و ایران در جدول مصرف این لوازم در کجا قرار دارد؟

سهم 80 درصدی قاچاق!
نگاهی به آمارهای رسمی موجود تقریبا هیچ نتیجه مشخصی ندارد. دلیل آن هم حجم بالای لوازم آرایشی تقلبی در بازار ایران است. به عنوان مثال یداله سهرابی، عضو وقت هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران دو سال پیش ادعا کرده بود که «۸۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی جزو کالاهای قاچاق یا تقلبی و زیرپله‌ای هستند.» یک فقره آمار غیر رسمی دیگر نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد از این بازار را قاچاق تشکیل می‌دهد و این درصد غیررسمی در حالی عنوان شده است که بدانیم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از سال 1397 اساسا ممنوع شده است. سهم تولیدات و قاچاق موجود در این حوزه یک نکته مهم دارد و آن هم اینکه تولیدات داخلی عمدتا شامل کرم‌های مرطوب‌کننده، شامپوها و محصولات پایه‌ای است، درحالی‌که بخش عمده‌ای از محصولات تخصصی مانند رژ لب، سایه چشم، کرم‌های ضدچروک و آبرسان به صورت وارداتی (‌یا همان قاچاق) تأمین می‌شوند. نکته دیگر در رابطه با قاچاق این محصولات این است که از همان سال 97 یعنی سال ممنوعیت واردات لوازم آرایشی سهم قاچاق این لوازم از 1.5 میلیارد دلار به 2.1 میلیارد در سال رسیده است. یک نمونه آماری دیگر هر چند قدیمی از سوی یورومونیتور نشان می‌دهد کل مصرف فرآورده‌های آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7.2 میلیارد دلار بوده است و در میان کشورهای منطقه ایران با 2.1 میلیارد دلار با فاصله کمی از عربستان ( 2.2 میلیارد دلار) در رده دوم منطقه و هفتم دنیا قرار دارد. همین گزارش در همان سال البته پیش‌بینی کرده است که رشد سالیانه مصرف در عربستان 11 و در ایران 12 درصد تخمین زده می‌شود.

- ۸۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی ایران جزو کالاهای قاچاق یا تقلبی و زیرپله‌ای هستند.

- ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در منطقه و هفتمین کشور در جهان است!

- میانگین سن مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در جهان ۲۵ سال و در ایران به ۱۴ سال کاهش یافته است.

- ایرانی‌ها ۵ برابر کشورهای خاورمیانه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌خرند.

- 40 درصد زنان ایانی گفته‌اند هر روز و در همه ساعت‌ها آرایش دارند!

- 15 درصد از زنان هم اعلام کرده‌اند در همه‌جا آرایش می‌کنند و این در حالی است که تنها یک درصد آنها گفته‌اند هیچ‌جا آرایش نمی‌کنند

- رشد سالانه مصرف فرآورده‌های آرایشی در عربستان ۱۱ و در ایران ۱۲ درصد است.

- هر خانواده ایرانی به طور متوسط در سال حدود ۲.۵ درصد از هزینه‌هایش را صرف خرید لوازم آرایشی می‌کند.

- نسبت هزینه مصرف لوازم آرایشی به هزینه سرانه کل هر فرد خانوار طی 5 سال به میزان ۲۲ درصد افزایش یافته است.

- بیشترین هزینه مصرف لوازم آرایشی متعلق به گروه سنی «۱۹-۲۴» سال است

- دومین رده سنی پرمصرف لوازم آرایشی گروه سنی «۱۵-18» سال است!

- طبق نظرسنجی گالوپ از زنان شاغل بالای ۱۵ سال ایرانی،‌آنها ۳۰ درصد درآمد ماهانه خود را صرف خرید لوازم آرایشی، بهداشتی می‌کنند.