کد خبر : 685783 تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۲۵ - 02:47
هادی حق‌شناس- اقتصاددان راهبرد گره‌گشای جایگزین گرانی بنزین شایسته ایران و ایرانی نیست که باوجود دارا بودن ذخیره اول نفت و گاز جهان همچنان دنبال راهکارهای محدودیت‌ها باشیم ،آن‌هم از جنس افزایش قیمت یا تعیین سهمیه بنزین برای مصرف‌کنندگان.

بحث ناترازی انرژی دو سمت دارد ،یک سمت مصرف است و یک سمت عرضه.در سمت عرضه تاکنون دولت‌ها دو کار بزرگ در مقاطع زمانی مختلف انجام داده‌اند ,یک کار این بوده که هرچند وقت یک‌بار قیمت بنزین را افزایش داده‌اند و کار دیگر این بود که پالایشگاه ساختند و عرضه را تقویت کردند ویل با سهمیه‌بندی خواستند که عرضه را کنترل کنند و یا با افزایش قیمت تلاش کرده‌اند که تأثیر در مقدار تقاضا بگذارند که برآیند همه این‌ها می‌شود در سمت مصرف بنزین.
نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا دولت‌ها در سمت مصارف اقدامی نمی‌کنند ،منظور از مصارف این است که چرا کاری نمی‌شود که مصرف بنزین در کشور بجای اینکه سالانه ۱۰ درصد افزایش پیدا کند مصرف بنزین کم بشود.نکته کلیدی این است که بنزین مصرف خودرو است آیا نمی‌توانیم خودرویی تولید کنیم که مصرف بنزین آن کمتر باشد .
به‌عنوان یک نمونه امروز تقریباً یک‌بخشی از مصرف بنزین در ایران متعلق به رانندگان تاکسی یا رانندگانی که تاکسی نیستند و به‌صورت شخصی کار می‌کنند است که اگر بنزین به آن‌ها نرسد شغلشان تعطیل می‌شود،به یک معنای دیگر خودرو وسیله کار یا یک بنگاه اقتصادی در کوچک‌ترین واحد ممکن است .خودروی تاکسی مثل یک بقالی است که اگر بنزین به آن نرسد راننده نمی‌تواند کار کند هرچند که در بقالی اگر کالایی برای فروش نباشد طبیعتا باید درب آن بسته بشود.

ماشین‌های هیبریدی مشکل انرژی دنیا را حل کردند
آیا نمی‌توانیم کاری کنیم که مصرف بنزین حداقل در بخش عمومی کمتر شود،که البته می‌شود،امروز ماشین‌های هیبریدی مشکل انرژی دنیا را حل کرده‌اند .به‌عنوان‌مثال آلمان با آن وابستگی که به انرژی روسیه داشت ظرف چند سال مشکل گاز را باانرژی های نو حل کرد .
درست است که برای تأمین انرژی‌های نو یعنی بادی ،موج و سالار نیاز به فنّاوری‌های جدید داریم تا مصرف انرژی را کم کنیم ولی برای کاهش مصرف بنزین که می‌توانیم ماشین‌های هیبریدی وارد کنیم.اگر ماشین هیبریدی وارد بشود ۱۰ تا ۲۰ درصد مصرف بنزین در ایران کاهش می‌یابد.
بجای اینکه سالانه قیمت ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، با یک تغییر راهبرد می‌شود ماشین هیبریدی در اختیار حمل‌ونقل عمومی قرار بگیرد. به نظر می‌رسد در طول سنوات گذشته (مربوط به این دولت و دولت قبل نیست)دولت‌های مختلف به‌راحتی پول واردکردن بنزین را داده‌اند اما پول واردکردن ماشین هیبریدی را نمی‌دهند و در سال گذشته و سال جاری به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار پول به مصرف بنزین تخصیص داده‌شده است اما برای واردات خودروی هیبریدی خیر .

نوع خودرو را در ایران تغییر دهیم
لذا بجای اینکه به فکر این باشیم تا به کد ملی بنزین بدهیم یا به کارت سوخت و افزایش قیمت بنزین و یا محدودیتی در مصرف ایجاد کنیم بیاییم نوع خودرو را در ایران تغییر دهیم .
بالاخره این شایسته ایران و ایرانی نیست که باوجود دارا بودن ذخیره اول نفت و گاز جهان همچنان دنبال راهکارهای محدودیت‌ها باشیم ،آن‌هم از جنس افزایش قیمت یا تعیین سهمیه بنزین برای مصرف‌کنندگان. بجای این اگر نگاه‌ها و راهبرد را تغییر دهیم شاید هم به نفع آلودگی کلان‌شهر باشد و هم به نفع کاهش کشته‌های جاده‌ها و هم اینکه مردم یک خودروی خوب سوار بشوند.