ستاره صبح- الهام روحانی : ایران خودرو و سایپا پس از ماهها تلاش؛ بالاخره مجوز افزایش نرخ خودرو گرفتند و محصولات این دو خودروساز 30 درصد گران شد. اما این افزایش قیمت یک شبه، به بازار شوک وارد کرد و روند صعودی قیمت خودرو در بازار آزاد را کلید زد. تاجاییکه برخی از محصولات این دو خودروساز در عرض یک روز تا بیش از 50 میلیون تومان گران شدند. افزایش قیمت خودرو و عدم نظارت بر بازار آزاد موجب نگرانی مصرف کننده واقعی است زیرا گرانی خوردو عاملی در جهت نابسامانی بازار است. ستاره صبح در گفتوگو با محمد جواد عباسیان، کارشناس خودرو به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه میخوانید:
محمد جواد عباسیان، کارشناس خودرو با اشاره به مقدمه چینی خودروسازان برای افزایش نرخ محصولات خود گفت: مدتی بود که رسانهها با رپورتاژ های خبری خودروسازان داخلی اشباع شده بودند. بالا بودن حجم این اخبار و مصاحبه های سفارشی که طی آنها کارشناسان از ضرر و زیان خودروساز به دلیل قیمت پایین خودرو میگویند نشان میداد که ارادهای برای افزایش قیمت وجود دارد و موافقان این افزایش سعی دارند افکار عمومی را با گران شدن خودرو همراه کنند. وی افزود: ادعای احمد نعمت بخش، دبیرانجمن خودروسازان که گفته بود: «قیمت برخی خودروهای ایران خودرو باید 70 تا 80 درصد اضافه شود تا به قیمت تمام شده برسد»، دو روز قبل از افزایش قیمت رسانهای شد و به این گمان من قوت بخشید که خودروساز با دولت برای افزایش قیمت توافق کرده و این اعداد و ارقام برای آماده کردن جامعه، لابلای خبرها منتشر میشوند. عباسیان خاطر نشان کرد: همه به خوبی میدانند که بیش از چهل سال است منابع، امکانات و سیاستگذاری دولتی و قانون گذاری مجلسیها در اختیار خودروساز بوده و به هر سازی که زدهاند، رقصیده ایم. امروز که صحبت از ضرر و زیان میکنند، کفایت خود را زیر سؤال میبرند. خودروساز بعد از چند دهه حمایت، هنوز نمیتوانند روی پای خود بایستد، ولی مردم تاوان این بی کفایتی را میدهند. مشکلات خودروسازان هر چه باشد، مسبب اش مردم نیستند. عباسیان اضافه کرد: وقتی صنعتی با وجود این همه حمایت، مشکلات عدیدهای دارد و صنعتی ورشکسته نشان میدهد، باید به این نتیجه برسیم که فعالیت صنعت خودرو مزیتی برایمان ندارد و دیر یا زود باید نیاز داخل را با واردات تأمین کنیم. خودروساز دولتی ورشکسته است و از جیب مردم ارتزاق میکند. این کارشناس خودرو ضمن اشاره به وضعیت بازار آزاد خودرو یادآور شد: افزایش قیمت محصولات خودروساز، بازار خودرو را به هم میریزد و با قرار دادن قیمتها در مسیر صعودی موقعیت مناسبی برای دلالی فراهم میکند. دود این گرانی به چشم مردم میرود. وی اضافه کرد: خودرو کالایی مصرفی است. با فریز قیمت و افزایش های یک شبه شرایطی پدید آوردهایم که نیاز مصرف کننده واقعی تأمین نمیشود، ولی در مقابل عدهای فرصت طلب با استفاده از افزایش قیمت خودرو سود میکنند. عباسیان تاکید کرد: به عقیده من دولت همچنان در این صنعت میماند، چون مداخلات دولتی در حوزه خودرو برای گروهی منافع سرشاری خلق میکند. تا دولت در حوزه خودرو مدیریت میکند، قیمتها دستوری و فریز شده است و با افزایش قیمت های دورهای سود های کلانی نسیب دلالان خودرو میشود. این میزان افزایش قیمت دردی از خودروساز با آن همه زیان انباشته را برطرف نمیکند ولی بسیاری را در حاشیه این صنعت به نان و نوا میرساند. محمد جواد عباسیان اظهار داشت: وقتی تمام طرف های موثر ناراضی هستند، افزایش قیمت چه مبنایی دارد؟! درصد افزایش قیمتی که مجوزش صادر شده با خواسته خودروساز فاصله دارد و در مقابل لیستی که ایران خودرو سایپا از مشکلاتشان قطار کردهاند ودر برابر زیان انباشته این دو برند، دردی از آنها دوا نمیکند. از طرفی این میزان افزایش چه در کارخانه و چه در بازار آزاد باعث نگرانی مصرف کننده شده و بخش بزرگی از تقاضای واقعی بازار را با مشکل تأمین منابع روبهرو کرده است. در این مقطع در بازار خودرو دلالان سود میکنند و رضایت سودجویان تأمین میشود. وی گفت: با دولتی بودن ایران خودرو و سایپا، آینده صنعت تاریک است. دولت پشت خودروساز داخلی ایستاده و اجازه نداده صنعت خودرو با رقبا مواجه شود. تا این انحصار برداشته نشود و خودروساز در فضای رقابتی قرار نگیرد، مسیر تولید و عرضه خودرو در کشور طبق اراده دلالان و سودجویان پیش خواهد رفت. این کارشناس خودرو در پایان گفت: بی کیفیت بودن محصولات دو خودروساز در برابر نرخ های سرسام آور، محصول انحصار خودرو است. اگر خودروساز میخواهد قیمت محصولاتش را به قیمت های جهانی نزدیک کند، باید کیفیت تولیداتش را بالا ببرد. 30 درصد گران شدن برای خودروهایی که سرطان تولید میکنند و با اندک حادثهای مرگ میآفرینند، منطقی نیست.