کد خبر : 685248 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۲۸ - 03:51
یدالله اسلامی - دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار مجلس مجلس خبرگان و رهبری مسئولیت و حوزه اختیارات رهبری که در اصل 110 و 57 قانون اساسی آمده گسترده است که حوزه‌های داخلی وخارجی را در برمی‌گیرد. ترکیب خبرگان با این وظایف و مسئولیت‌ها تناسبی ندارد.

این ترکیب درقانون اساسی تعریف نشده که افراد متخصص غیرروحانی در این مجلس نباشند. آیین نامه خبرگان در مجلس نخست خبرگان به تصویب رسیده است. اعضای نمایندگان این مجلس را به فقیهان محدود کرده است.

در همه این سال‌ها تلاشی جدی برای اصلاح آیین‌نامه مجلس خبرگان که راه ورود دیگران به این مجلس را هموار کند صورت نگرفته و از دایره بحث و مداخله مردمی کنار گذاشته شده است. شیوه تأیید صلاحیت مشارکت پایین در انتخابات این مجلس افزون برمحدود بودن به روحانیون همین گروه را هم به طیف و نگرش خاصی محدود کرده است، اما مقوله رهبری و جایگاه آن دارای اهمیت است تاکنون آماری از میزان مشارکت در آخرین انتخابات خبرگان که 11 اسفند سال گذشته برگزار شد ارائه نشده ولی همین مجلس مأموریت گزینش جانشین رهبری را برعهده دارد و مأموریت و بحث‌ها و گفت‌وگوها در این مورد نیز محرمانه و به دور از چشم مردم صورت گرفته و تنها در میان سخنان برخی از اعضایی که در این مجلس شرکت دارند نشانه‌های از نوع گرایش‌ها و گفت‌وگوها به گوش می‌رسد.

در میانه بحران‌های فراگیر، سخنان رهبری که به موضوع گزینش رهبر تازه اشاره داشت مورد توجه جدی فرار گرفت، ولی این موضوع به گفت‌وگوهای داخل جامعه راه نیافته است. تجربه سال‌های پس از انقلاب و کاستیهایی که در برابر همگان است نیاز به تغییراست.

اصلاحات ساختاری از نیازهای اساسی کشور است اصلاح قانون اساسی در چهارچوب همین قانون کم هزینه‌ترین مسیری است که بسیاری از کنشگران به آن پرداخته‌اند، قانون اساسی باید پاسخ‌گوی نیازهای جامعه ومتن حقوقی غیر قابل تفسیر باشد و به روز برآورده کننده نیازهای عموم باشد تا اصلاحات ساختاری نظام سیاسی برمبنای متن حقوقی روشنی را در برابر همگان قرار دهد و مصالح و منافع ملی مبنای اداره کشور باشد، گفت‌وگو بحث و تبادل نظر در این باره برای آینده سرنوشت ساز است.