کد خبر : 675115 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۷ - 01:54
عبدالرضا فرجی راد- تحلیلگر روابط بین الملل نقش موثر امریکا در جلوگیری از جنگ فراگیر در منطقه حمله ایران به اسراییل با حدود ۲۰۰ موشک سوپر سونیک و یا مشابه آن که خساراتی قابل توجه به مقرهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل وارد کرد، این رژیم تهدید کرد که به زودی به این حملات پاسخ خواهد داد.

از همان ابتدای امر ایالات متحده آمریکا وارد گفت‌وگو های جدی با اسرائیل شد مبنی بر اینکه پاسخ اسرائیل باید متناسب با حمله ایران و بدون وارد شدن خسارت به مراکز نفتی و هسته‌ای ایران باشد. در واقع به خاطر اصرار اسرائیل بر ضرورت پاسخ و ایجاد بازدارندگی آمریکا با دادن امتیازاتی از جمله نصب موشکهای دفاعی تاد و نیز ارائه یک بسته نظامی و مالی توانست اسرائیل را قانع کند که حملات بر مقرهای نظامی ایران تمرکز داشته باشد.
. اصرار امریکا به دو دلیل بود: نخست انتخابات امریکا که معلوم نبود حمله غیر متناسب اسرائیل چه تأثیری بر آن خواهد داشت؛ به ویژه آنکه حمله به مراکز نفتی و اقتصادی ایران می‌توانست قیمت نفت و بنزین را از کنترل خارج کند. دوم حمله می‌توانست پاسخ ایران را به دنبال داشته باشد. این حملات رفت و برگشتی امکان جنگی گسترده تر را در خاورمیانه فراهم می‌کرد که ایالات متحده به خاطر شرایط حساس در اروپا و درگیری با روسیه، گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران و نیز شرایط نامطلوب در شرق دور، گسترش ناآرامی در خاورمیانه را در جهت منافع خود ارزیابی نمی‌کند.
اسرائیل صبح شنبه در دو مقطع زمانی حدودا در ساعات دو و ۵ صبح، حملاتی را با تعدادی هواپیمای جنگنده به قرارگاه‌های نظامی در غرب و شرق تهران و نیز دو استان ایلام و خوزستان در غرب کشور انجام داد. به رغم اینکه سیستم دفاعی جمهوری اسلامی ایران در زمان حمله وظایف خود را انجام داد ولی بر اساس گزارشات و بیانیه های رسمی خساراتی نیز به مراکز نظامی مربوطه وارد شده است. همانطور که تقریبا پیش بینی میشد و احتمالا پیامهایی نیز بین ایران و امریکا در این خصوص تبادل شده از حمله به سایت های هسته‌ای و مراکز نفتی خودداری شده و عمدتا مراکز نظامی مورد هدف واقع شده است.
اگر بخواهیم رویکرد جمهوری اسلامی را به این حمله مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت که بعید به نظر میرسد که نیروهای نظامی ایران بخواهند به سرعت به این حمله پاسخ دهند.
اولویت جمهوری اسلامی اکنون ایجاد آتش بس در لبنان و غزه است که از نسل کشی و جنایات غیر انسانی غیرنظامیان و کودکان جلوگیری شود. بنابراین با توجه به اینکه در روزهای اخیر بحث آتش بس در لبنان بر محور قطع‌نامه ۱۷۰۱ جدی شده و نبیه بری رئیس پارلمان و میقاتی نخست‌وزیر لبنان آنرا بطور جدی با هوخشتاین، نماینده اعزامی امریکا به لبنان پیگیری میکنند و از سویی نیز مذاکراتی در قطر در رابطه با آتش بس در غزه در جریان است لذا اولویت آرامش در منطقه است.
ایالات متحده امریکا بعد از مدیریت درگیری های موشکی اسرائیل و ایران به رغم تمام حمایتهایی که از اسرائیل به عمل آورده تلاش میکند، به نحوی عمل کند که درگیری های مستقیم ایران و اسرائیل پایان یافته و یا آن را به حداقل برساند و در 8 روز مانده تا انتخابات تمرکز خود را بر آتش بس در لبنان و غزه قرار داده که از درون مذاکرات فشرده، آرامش نسبی در منطقه حاکم شود تا آرایی از جانب مسلمانان مقیم آمریکا بر آرای متزلزل کاملا هریس بیفزاید.
شواهد نشان می‌دهد که حملات متقابل حزب الله به حیفا و تل آویو و نیز تلفات بالای نیروهای نظامی و ذخیره اسرائیلی در جنوب لبنان که در صورت ادامه حملات تلفات بیشتر خواهد شد سبب شده چشم انداز نسبتا امیدوار کننده‌ای از برقراری آتش بس به چشم بخورد منبع: جماران