کد خبر : 675114 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۷ - 01:52
فتح الله امی، استاد گروه هوا و فضا دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ستاره صبح: آمریکا مانع حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران شد آمریکا در هفته های اخیر به طور علنی و همچنین در ارتباطات پشت پرده اسرائیل را از حمله به تأسیسات اتمی و نفتی ایران منع می‌کرد. این موارد سیگنالهایی از سوی ایالات متحده است که نشان می‌دهد آمریکا خواهان افزایش تنش در منطقه نیست و در مهار اسرائیل نقش مهمی ایفا کرد.

ستاره صبح، فائزه صدر: بامداد شنبه ۵ آبان، اسرائیل عملیاتی در خاک ایران انجام داد و برخلاف حملات نظامی و ترور های پیشین، این بار تل مسئولیت اقداماتش را پذیرفت. بنا بر اعلام مقامات رسمی کشور، اهدافی در اطراف تهران، خوزستان و ایلام مورد اصابت موشک های اسرائیل قرار گرفت که به تخریب و شهادت چهار نفر از پرسنل پدافند هوایی ارتش و یک نگهبان منجر شد. به دلیل تمرکز حملات اسرائیل بر پایتخت، برخی عقیده دارند ایران پاسخ می‌دهد؛ درحالیکه عده‌ای از تحلیلگران با توجه به محدود بودن اهداف و خسارات، درگیری نظامی تلافی جویانه میان ایران و اسرائیل را تمام شده می‌دانند. ستاره صبح در گفت‌وگو با فتح الله امی، استاد گروه هوا و فضا دانشگاه تربیت مدرس، به بررسی ابعاد این حمله و تبعات آن پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

اسرائیل ادعا می‌کند با استفاده از ۱۴۰ جنگنده ۲۰ هدف را در خاک ایران مورد حمله قرار داده است آیا صحت چنین ادعایی قابل بررسی است؟ این عملیات چه ابعادی داشت و چگونه اجرا شد؟
هنوز برای اظهار نظر زود است چون اخبار واقعی توسط خبرگزاری‌ها کشف نشده و ابهامات بسیاری وجود دارد. اما می‌توان گفت که هیچ هواپیمایی وارد خاک ایران نشده است.
اسرائیل در عملیات از موشک های هوا به زمین استفاده کرده است. تعداد پرتاب‌ها نامشخص است تعداد زیادی در آسمان منهدم شده و تعدادی به اهداف اصابت کرده است. در خبرها از رقم 60 پرتاب با 16 اصابت صحبت شده است که تعداد هواپیماهایی که اسرائیل مدعی شده با آنها این عملیات را انجام داده زیر سؤال می‌برد!
به ویژه که هیچ جنگنده اسرائیلی در حریم هوایی ایران دیده نشده به این معنی که اسرائیل شلیک‌ها را از آسمان اردن یا بنا به برخی اظهاراتی از آسمان عراق انجام داده است. به همین دلیل نمی‌توان به تعداد دقیق پرواز‌ها رسید. متأسفانه آسمان عراق در دست آنها است و تهدیدی برای امنیت ایران است.
شلیک از خارج از مرزهای ایران صورت گرفته چون هیچ کشوری اجازه نقض حریم هوایی ایران را ندارد و اسرائیل هم این جرات را پیدا نکرده، چون به معنی اعلام جنگ تمام عیار است و از طرف ایران نادیده گرفته نخواهد شد.
وانگهی هیچ یک از همسایگان یا کشور های منطقه‌ای نیز به اسرائیل اجازه نداده از آسمانش علیه ایران استفاده کند.

8 روز به انتخابات آمریکا باقی مانده، آیا این متغیر می‌تواند در خاموش کردن آتش این تنش تأثیر داشته باشد یا نه؟
بالا گرفتن تنش در خاورمیانه به معنی افزایش شانس پیروزی ترامپ است و این چیزی نیست که تنها منافع ایران یا محور مقاومت را تهدید کند بلکه در قلب اروپا نیز با حضور مجدد ترامپ در قدرت همدلی و همراهی وجود ندارد.
توجه داشته باشید که در حمله بامداد شنبه، ایران از زمان حمله مطلع بود و پدافند عملکرد خوبی نشان داد و بسیاری از موشک‌ها در آسمان ردگیری و منهدم شدند.
آمریکا در هفته های اخیر به طور علنی و همچنین در ارتباطات پشت پرده اسرائیل را از حمله به تأسیسات اتمی و نفتی ایران منع می‌کرد. این موارد سیگنالهایی از سوی ایالات متحده است که نشان می‌دهد آمریکا خواهان افزایش تنش در منطقه نیست و در مهار اسرائیل نقش مهمی ایفا کرد.

آیا حملات اسرائیل را می‌توان به معنی پایان تنش نظامی میان دو کشور دانست یا همچنان حق پاسخ‌گویی ایران محفوظ است و باید این حملات پینگ پنگی را ادامه دار دانست؟
اگر تنش میان ایران و اسرائیل بالا برود به یک جنگ جدید با آثار و تبعات ویرانگر و غیر قابل کنترلی تبدیل خواهد شد. تأثیر چنین جنگی در خاورمیانه بیشتر از درگیری های قبلی خواهد بود، زیرا ایران یک کشور مهم، دارای توانمندی نظامی و دفاعی و یکی از تولید کننده نفت در منطقه خلیج فارس است. ویژگی های ایران می‌‌تواند جنگ منطقه را به بحران انرژی در سطح بین‌الملل تبدیل کند. هیچ جنگی در منطقه به آن نقطه نرسیده است، ولی وقتی صحبت از جنگی است که طی آن کشوری تولید کننده انرژی در ابعاد ایران وارد درگیری با اسرائیل شود که از طرف غرب مورد حمایت است، سیگنال‌ های نگران کننده‌ای به بازار های انرژی جهان ارسال می‌‌شود. اگر روزی اسرائیل در اقداماتی نابخردانه زمینه ورود ایران به چنین جنگی را فراهم بیاورد و جمهوری اسلامی در تله اسرائیل گرفتار شود، جنگی تمام عیار میان در منطقه به راه می‌افتد که جهان و به ویژه بازار انرژی جهانی را متاثر می‌کند.
در حال حاضر اسرائیل تمایلی به انجام اقدامات شدید علیه ایران ندارد، زیرا برای کمک‌ های سیاسی، نظامی، مالی و تضامین‌ امنیتی متکی به آمریکا و اروپا است.