کد خبر : 675092 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۶ - 11:22
پایان یا آغاز جنگ؟ گروه بین الملل: ایران اول اکتبر (10 مهر) به خونخواهی ترور اسماعیل هنیه، سیدحسن نصرالله، عباس نیلفروشان برخاست و با 230 موشک به اسراییل حمله کرد. نظامی‌ها می گویند 180 موشک از سپر هوایی یا گنبد آهنین عبور کردند و به هدف خوردند. اسراییل از 10 مهر تا 4 آبان برای ایران خط و نشان می‌کشید و قدرت نظامی‌اش را به رخ می‌کشید و از حمله سخت خبر می‌داد.

عباس عراقچی در میانه دود و آتش به کشورهای خاورمیانه رفت و از آنها خواست به اسرائیل فشار آورند اسرائیل به ایران حمله نکند. به نظر می‌رسد این دیپلماسی نتیجه داد، پنتاگون مقابل طرح‌های اسرائیل در مراکز اتمی، نفتی و زیرساخت‌های ایران ایستاد و با دادن سامانه موشکی تاد اسرائیل را قانع کرد که صرفاً به مناطق نظامی ایران حمله کند. اسرائیل فرمان آمریکا را پذیرفت و بامداد روز پنجم آبانبا بیش از 100 موشک به برخی مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام حمله کرد. البته جزییات این حمله اعلام نشده اما گزارش‌های رسمی حاکی از شهادت 4 نیروی نظامی ایران و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان در این حمله‌ها حکایت دارد.
ایران در سال‌های گذشته تمرکزش بیشتر بر «آفند» بوده تا «پدافند». آفند قدرت موشکی است ولی پدافند دفاع در برابر تهاجمات موشکی است. معلوم نیست موشکهای اسرائیل به حریم ایران ورود کرده‌اند یا خیر چون خبری مبنی بر ساقط کردن آنها از سوی پدافند هوایی منتشر نشده است.
حمله اسرائیل نشان دادکه این رژیم می‌تواند به کشورهای منطقه از جمله ایران حمله کند. آنچه در این حمله بر همگان آشکار شد، این است که آمریکا با نفوذی که بر اسرائیل دارد مانع حمله‌اش به مراکز اتمی و زیرساخت‌های ایران شد. البته دموکرات‌ها تا 5 نوامبر (15 آبان) ترمز اسرائیل را خواهند کشید تا جنگ تمام عیار به راه نیندازد تا بر نتیجه انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد و ترامپ پیروز شود.
به نظر می‌رسد فعلاً جنگ تمام عیار در کار نیست. یک علت آن این است که روز گذشته پس از حمله اسرائیل به ایران انتظار می‌رفت بازار تحت تأثیر قرار گیرد، قیمت طلا، سکه و دلار بالا رود ولی قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کرد و مهم‌تر این که شاخص بورس که حدود 20 روز متوالی ریزشی شده بود، بیش از 24 واحد صعود کرد. این‌ها نشان می‌دهد که بازار به سمت آرامش می‌رود و احتمالاً جنگی در کار نخواهد بود. با این وجود می‌توان پبش بینی کرد که حمله اسرائیل هم می‌تواند پایان جنگ باشد و هم با حمله متقابل ایران به اسرائیل آغاز جنگ. باید منتظر ماند و دید در روزهای آیند چه اتفاقی خواهد افتاد.