کد خبر : 675087 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۶ - 03:02
بازتاب حمله به ایران گروه بین الملل: رژیم اشغالگر در ادامه جنگ افروزی خود در منطقه بامداد روز گذشته به چند پایگاه‌ نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام حمله کرد. این اقدام واکنش های گسترده ای در سطح بین المللی داشت که در ادامه می‌خوانید:

دبیرکل سازمان ملل: اقدامات تشدید کننده محکوم هستند
سخنگوی سازمان ملل متحد در پی تجاوز رژیم اسرائیل به ایران اعلام کرد: «دبیرکل سازمان ملل از ادامه تشدید تنش در خاورمیانه به شدت نگران است. همه اقدامات تشدید کننده محکوم هستند و باید متوقف شوند.»
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای تصریح کرد: « در پی حملات شبانه ارتش اسرائیل به اهدافی در جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل سازمان ملل از ادامه تشدید تنش در خاورمیانه به شدت نگران است. همه اقدامات تشدیدکننده محکوم هستند و باید متوقف شوند.»
دوجاریک تاکید کرد: « دبیرکل سازمان ملل متحد فوراً از همه طرف‌ها می‌خواهد تا تمام اقدامات نظامی از جمله در غزه و لبنان را متوقف کنند، حداکثر تلاش را برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه و بازگشت به مسیر دیپلماسی به کار گیرند.»

بایدن: امید من این است که این پایان باشد
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران ابراز امیداوری کرد که این حمله، پایان تبادل حملات و دوره تشدید تنش در خاورمیانه باشد.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که در آخرین هفته‌های دولت خود به سر می‌برد، روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در فیلادلفیا درباره حمله رژیم اسرائیل به ایران گفت: «امیدوارم که این پایان باشد.»
رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در عین حمایت همه جانبه کشورش از رژیم اسرائیل، در مهار جنگ طلبی این رژیم ناتوان مانده است، گفت: «به نظر می‌رسد که اسرائیل تنها به اهداف نظامی حمله کرده باشد».
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره تجاوز رژیم اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که آنها به غیر از اهداف نظامی، چیزی دیگری را هدف قرار نداده‌اند. امید من این است که این پایان باشد.»

بیانیه اتحادیه اروپا
در واکنش به حمله رژیم اسرائیل به ایران، سرویس اقدام خارجی اروپا خواستار کاهش تنش‌ها شد و طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کرد.سرویس اقدام خارجی اروپا در واکنش به حمله اخیر رژیم اسرائیل به ایران، خواستار خویشتن‌داری طرفین شد و هشدار داد که اقدامات نسنجیده می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند.
در این بیانیه با اشاره به چرخه خطرناک حملات و تلافی‌جویی‌ها و تأثیر آن بر گسترش مناقشه در منطقه، آمده است: «حمله اسرائیل به ایران در حال اتفاق افتاد که تنش‌های منطقه‌ای به‌شدت و به‌صورت فزاینده در حال افزایش هستند.»
شورای اقدام خارجی اروپا در این بیانیه ضمن اشاره به آنچه آن را «حق اسرائیل برای دفاع از خود» توصیف کرده، از تمامی طرفین خواست حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند تا از بروز وضعیتی که به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست، جلوگیری شود.
در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا کاملاً به کاهش تنش‌ها و حمایت از کاهش وخامت اوضاع متعهد بوده و در این راستا با تمامی بازیگران مربوطه در تماس است.»

واکنش چهره‌های جمهوری‌خواه آمریکا
جمعی از قانون‌گذاران و چهره‌های جمهوری‌خواه آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال کشورمان از اقدام تنش‌زا و متجاوزانه رژیم اسرائیل علیه ایران حمایت کردند.
«تیم اسکات» سناتور آمریکایی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با اشاره به اقدام تجاوزکارانه جدید رژیم اسرائیل در بامداد دیروز علیه ایران نوشت: «اسرائیل متحد بزرگ ماست.»
وی ادامه داد: «آمریکا شانه به شانه در کنار هم‌پیمان بزرگ‌مان، اسرائیل در برابر ترور می‌ایستد.»
سناتور «جیمز لانکفورد» از ایالت اوکلاهاما هم طی پیامی در ایکس تاکید کرد که ایالات متحده در کنار رژیم اسرائیل می‌ماند.
همچنین «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس بر ادامه حمایت کشورش از رژیم اسرائیل تاکید کرد.

هلند خواستار خویشتنداری از سوی ایران و اسرائیل شد
وزیر امور خارجه هلند ضمن ابراز حمایت از امنیت رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری همه طرفین در درگیری شد.
«کاسپر ولدکمپ» وزیر امور خارجه هلند عصر روز شنبه در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «هلند از امنیت اسرائیل حمایت می‌کند. چرخه خشونت‌ها در خاورمیانه باید شکسته شود. در رایزنی‌های خود، هلند خواستار خویشتنداری همه طرفین شده است.»
او در ادامه بدون اشاره مستقیم به ایران یا رژیم اسرائیل و بدون محکوم کردن اقدام متجاوزانه رژیم اسرائیل علیه ایران در بامداد دیروز افزود: «هلند خواسته خود را به همه طرفین درگیری ارسال کرده است و من به پخش و ارسال این پیام ادامه خواهم داد.»

بحرین تجاوزگری رژیم اشغالگر علیه ایران را محکوم کرد
وزارت خارجه بحرین نیز در کنار دیگر کشورهای منطقه تجاوز بامداد شنبه رژیم اسرائیل به ایران را محکوم کرد.
وزارت خارجه بحرین روز شنبه نسبت به تداوم تشدید تنش‌ها و عملیات نظامی در منطقه ابراز نگرانی کرد.

بیانیه آستین
وزیر دفاع آمریکا در پی اقدام متجاوزانه رژیم اسرائیل علیه ایران، از گفت‌وگو با وزیر جنگ رژیم اسرائیل خبر داده و با نادیده گرفتن اقدامات تنش‌زای این رژیم در منطقه، از تداوم اقدامات تل‌آویو به بهانه «حق دفاع از خود» حمایت کرد.
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که در پی اقدام متجاوزانه رژیم اسرائیل علیه ایران در بامداد شنبه، با «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفت‌وگویی تلفنی داشته است، در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل صحبت کردم تا اطلاعات به‌روز را درباره حمله نیروهای اسرائیل به اهداف نظامی در ایران دریافت کنم.

آلمان: اسرائیل ما را از حمله به ایران مطلع کرد
صدراعظم آلمان به تعدی رژیم اسرائیل به خاک ایران واکنش نشان داد و خواستار پایان دادن به این وضعیت شد.
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز شنبه و طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت رژیم اسرائیل دیروز به آلمان اطلاع داده که نقاطی را در مراکز نظامی ایران هدف قرار داده است.
به گفته شولتز، رژیم اسرائیل تلاش کرده است که در اقدام متجاوزانه خود، تلفات انسانی را به حداقل برساند که فرصتی را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش فراهم می‌کند.

طالبان محکوم کرد
وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان در اطلاعیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدامات رژیم اسرائیل علاوه بر این‌که نقض صریح حریم جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، تلاشی است در جهت تشدید بیشتر خشونت در منطقه که وضعیت ناملایم در منطقه را بیش از پیش پیچیده می‌کند.

فرانسه: ایران و اسرائیل از گسترش تنش‌ها خودداری کنند
وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به اقدام متجاوزانه بامداد دیروز رژیم اسرائیل علیه ایران، از طرفین خواست از گسترش تنش‌ها خودداری کنند.وزارت امور خارجه فرانسه در پی اقدام متجاوزانه رژیم اسرائیل علیه ایران در بامداد در روز شنبه، عملیات مشروع «وعده صادق را «متجاوزانه» خواند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه اعلام حملات اسرائیل در شب گذشته، علیه اهداف نظامی در ایران در پاسخ به حمله متجاوزانه ۱ اکتبر را مورد ملاحظه قرار داده است».

ابراز نگرانی شدید مصر
وزارت خارجه مصر نسبت به تجاوز دیروز رژیم اسرائیل علیه ایران ابراز نگرانی شدید کرد.
وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با نگرانی شدیدی تحولات مربوط به تشدید تنش خطرناک در خاورمیانه را دنبال می‌کنیم که آخرین آن حمله صبح دیروز اسرائیل به ایران بود. ما تمام اقداماتی را که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و منجر به شعله ور شدن اوضاع شکننده در منطقه و دامن زدن به وضعیت تنش و تشدید درگیری می‌شود محکوم می‌کنیم.
وزارت خارجه مصر اعلام کرد: ما هشدار می‌دهیم که خطرات تشدید تنش کنونی ممکن است به عمد یا در نتیجه محاسبات اشتباه منطقه را به سمت رویارویی خطرناکی بکشاند که امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

ابراز نگرانی عمان
وزیر امور خارجه عمان به اقدام تجاوزکارانه و تنش‌زای رژیم اسرائیل علیه ایران واکنش نشان داد و خواستار بیداری جامعه بین‌الملل نسبت به اشغال وحشیانه سرزمین‌های فلسطینی توسط صهیونیست‌ها شد.
«بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به اقدام تنش‌زای رژیم اسرائیل در بامداد دیروز را که در آن ادعا می‌کند نقاطی از مراکز نظامی ایران را هدف قرار داده است، واکنش نشان داد و آن را اقدامی متجاوزانه توصیف کرد.

ارتش اردن: به هیچ جنگنده‌ای اجازه عبور از آسمان کشور را نداده‌ایم
ارتش اردن عبور هرگونه هواپیمای نظامی از آسمان این کشور را تکذیب کرد.یک منبع در نیروهای مسلح اردن گفت که ارتش این کشور اجازه عبور هیچ هواپیمای نظامی از حریم هوایی این کشور توسط طرف‌های درگیر در منطقه را نداده است.
این منبع همچنین تاکید کرد: نیروی هوایی اردن به صورت جدی اوضاع را زیر نظر داشت و آماده حفاظت از میهن است.

قطر: حمله به ایران نقض حاکمیت این کشور بود
دولت قطر ضمن محکوم کردن حمله تجاوزکارانه ناکام رژیم اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را نقض آشکار حاکمیت کشورمان ارزیابی کرد.در بیانیه وزارت امور خارجه قطر در این باره آمده است: دولت قطر حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می‌کند و این اقدام را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض آشکار اصول حقوق بین‌الملل می‌داند.

الجزایر: کنار مردم ایران هستیم
الجزایر تجاوز اسرائیل به ایران توسط ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل را به شدت محکوم، بر همبستگی با مردم ایران تاکید کرد و این اقدام تجاوزکارانه را نقض آشکار حاکمیت ملی و منشور سازمان ملل متحد و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل دانست.
وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای افزود: در پی این تجاوز شنیع که نقض آشکار حاکمیت ملی و منشور سازمان ملل متحد و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل است، الجزایر، همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کند.