کد خبر : 675017 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۲ - 03:52
حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح تشریح کرد: پشت صحنه افشای اسناد پنتاگون درباره حمله اسرائیل به ایران انتشار برخی اطلاعات در فضای مجازی بازی روانی است. به ویژه که جنس این اطلاعات فوق سری عنوان شده و رده بندی فوق محرمانه دارد. پس چنین اطلاعاتی حتی اگر از حمله شدید اسرائیل خبر بدهد، می تواند بازی روانی از سوی اسرائیل برای ایجاد دلهره و وحشت در داخل ایران باشد.

ستاره صبح، فائزه صدر: اسنادی سری که تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر بر روی آنها ثبت شده، نخستین بار روز جمعه توسط یک کانال تلگرامی منتشر و به فضای مجازی راه پیدا کردند. گفته می‌ شود این اسناد مربوط به جزئیات حمله احتمالی اسرائیل به ایران در پاسخ به عملیات «وعده صادق ۲» است. نشانه‌هایی که روی اسناد قرار دارد، نشان می‌ دهد این محتوا تنها باید توسط گروه «پنج چشم» یعنی آمریکا، استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلیس دیده شود. آنچه از این اسناد دریافت می‌شود، بالا بودن شدت حمله احتمالی اسرائیل به ایران و آن چه از شیوه انتشار آنها ارزیابی شده، نامحدود و قابل بحث است. ستاره صبح در گفت‌وگو با حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به بررسی علت انتشار و محتوای اسناد پرداخته که در ادامه می‌خوانید :

از اول اکتبر( 10 مهر) تاکنون درباره حمله اسرائیل به ایران صحبت می‌شود و انواع سناریو‌ها بررسی شده است. عموم تحلیلگران سطح حملات را نازل و صرفا برای پاسخ‌گویی تبلیغاتی به عملیات وعده صادق 2 ارزیابی می‌کردند، اما به نظر می‌رسد اسرائیل تمایل دارد گسترش و شدت حمله بالا باشد .آیا اسناد منتشر شده پنتاگون این تحلیل را تأیید می‌کند یا خیر؟
انتشار برخی اطلاعات در فضای مجازی بازی روانی است. به ویژه که جنس این اطلاعات فوق سری عنوان شده و رده بندی فوق محرمانه دارد. پس چنین اطلاعاتی حتی اگر از حمله شدید اسرائیل خبر بدهد، می‌تواند بازی روانی از سوی اسرائیل برای ایجاد دلهره و وحشت در داخل ایران باشد.
غرب این سؤال را مطرح کرده که این اسناد توسط چه کسی یا کسانی و با چه روشی افشا شده است؟ من در مقابل این سؤال را مطرح می‌کنم که چرا در یک سل اخیر آن فرد یا افراد با همان روش هیچ سندی را منتشر نکردند؟ آمریکا و اسرائیل در طول یک سال گذشته بیشترین تبادل اطلاعات و گفت‌وگو را داشتند چرا طی یک سال گذشته هیچ اطلاعاتی درز نکرده ولی امروز در آستانه عملی شدن تهدید اسرائیل، پای اسنادی فوق محرمانه به فضای مجازی باز می‌شود!
اسرائیل در حالت عادی در جنگ با ایران برنده نخواهد شد مگر اینکه جنگ را به جامعه و خیابان‌ها بکشد. اسرائیل می‌داند که در برابر جمهوری اسلامی بازنده است و می‌خواهد مردم ایران را در مقابل حاکمیت قرار بدهد. انتشار این اسناد محرمانه در راستای ایجاد رعب و وحشت در ایران است تا مردم را از حول و هراس حملاتی که انجام نشده به جان حاکمیت و دولت ایران بیاندازد.
انتشار این نوع اسناد در قوانین آمریکا جرم تلقی می‌شود. این اسناد در دسترس افراد عادی نیست و کسانی در رده های بالا به آنها دسترسی دارند چنین افرادی روحیه‌ای قانون مند دارند ضمن اینکه در آن رده اراده‌ای برای خیانت به دولت به نفع ایران وجود ندارد و از این رو می‌توان گفت انتشار اخبار فوق سری تعمدی است. هدف ایجاد اشفتگی روانی در منطقه، به ویژه در ایران است.

با توجه به نگاه شما به انتشار اسناد پنتاگون که این افشاگری را تبلیغاتی و در راستای جنگ روانی می‌دانید، آیا باید گفت آمریکا می‌خواهد به هر شیوه‌ای حتی انتشار تعمدی اسناد سری از رویارویی ایران و اسرائیل جلوگیری کند؟
حمله به ایران از اول اکتبر توسط اسرائیل مطرح شده و میان اسرائیل و آمریکا توافقاتی نسبت به زمان و چگونگی این حمله وجود دارد. این حمله رخ می‌دهد.
در مقابل آمادگی نظامی ایران برای پاسخ‌گویی نیز قابل انکار نیست. جمهوری اسلامی منتظر اصابت ضربات اسرائیل ننشسته و قطعا مقابله و دفع خواهد کرد. شاید همین عامل باعث شده تا امروز حمله‌ای صورت نگیرد چون آمادگی ایران برای دفاع بالاست و فضای اجتماعی و روانی داخل نیز با اسرائیل همراهی نمی‌کند. در کنار آن تلاشهایی از سوی اسرائیل و حامیانش برای موفق بودن حمله احتمالی به ایران انجام می‌گیرد که من انتشار اسناد را در سطح روانی، تبلیغاتی، اجتماعی و رسانه‌ای این تلاش‌ها تحلیل می‌کنم. اسرائیل نقاط ضعف و توانمندی‌ها را به یک اندازه نشانه نگرفته است. این رژیم برای ضربه زدن به نقاط قوت از مانور های پیچیده تری استفاده می‌کند و برای هر سناریویی، سناریوی متقابلی طراحی کرده است.
ایران آمادگی پاسخ‌گویی دارد. برد موشک هایش را ثابت کرده و پیشرفته ترین انواع موشک را برای پاسخ کوبنده نگه داشته است. آمریکا باید افسار اسرائیل را محکم نگه دارد تا به دردسر نیفتد.

در صورت ناموفق بودن تلاش‌ها برای کاهش شدت حملات و وقوع جنگ گسترده میان ایران و اسرائیل، بازی قدرتهایی که با شروع جنگ همدل نبودند چگونه خواهد بود؟ بی طرفی های کشور های منطقه یا تلاش های آمریکا برای جلوگیری از گسترش جنگ در این مرحله چه نمودی خواهد داشت؟
ژنرال های واقع بینی در اسرائیل وجود دارند که عواقب جنگ با ایران را به خوبی درک می‌کنند ولی اسرائیل امروز در دست افراطیون است. این گروه از حمله گسترده پشتیبانی می‌کنند و نظامیان را به آسیب زدن به ایران مجبور می‌کنند. اما پس از چنین حمله‌ای تضمینی وجود ندارد که اسرائیلی باقی بماند یا نه؟!
حملات ایران در عملیات وعده صادق 1 و 2 هشداری بود. اما از این پس طبیعتا اسرائیل بعد از هر حمله ایران به سختی از جای خود بر خواهد خاست. بدترین آسیبی که اسرائیل در تاریخ می‌تواند ببیند از ناحیه ایران خواهد بود. این مهم در تل آویو بهتر از تهران درک شده است.
اسرائیل از هر سو در محاصره جبهه مقاومت است. تمام تأسیسات نظامی و راهبردی اسرائیل را می‌توان در نصف روز منهدم کرد. ایران در جنگ با اسرائیل در برابر منطقه‌ای به اندازه یکی از استان هایش قرار دارد. آمریکا برای پیشگیری از وقوع چنین جنگی به بازی های روانی دست می‌زند.
به دلیل همین اختلاف نظر‌ها فعلا اسرائیل و آمریکا جنگ نظامی با ایران را متوقف کرده و در جبهه تبلیغاتی، روانی و رسانه‌ای می‌جنگند. طبیعی نیست در حالت عادی سندی از پنتاگون خارج شود مگر اینکه آمریکا بخواهد سندی را تعمدا به ایران نشان بدهد.