کد خبر : 674975 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۳۰ - 03:40
سید حسین موسویان: اسرائیل نباید به ایران حمله کند موسویان سفیر ایران در آلمان بود و بعد هم مسئولیت مذاکره با تروئیکای اروپایی را عهده دار بود و در دولت روحانی سخنگوی تیم هسته‌ای ایران بود. سید حسین موسویان گفت و گوی مفصلی با بی بی سی کرده که گزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید:

* سال 1992 که اسرائیل سید عباس موسوی رهبر حزب الله را ترور کرد همین تحلیل وجود داشت و اسرائیلی‌ها می‌گفتند که حزب الله نابود شد. من معتقدم که ترور رهبر یک جنبش باعث نابودی آن جنبش نخواهد شد. این یک واقعیت است که اسرائیل توانسته با نفوذ در سطوح بالای حزب الله و حماس، رهبران آنها را ترور کند اما این یک موفقیت تاکتیکی موقت است....
* مردم ایران آقای پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند که معتقد به سیاست رفع تشنجات در روابط با غرب و کشورهای منطقه است. او حتی برای یک توافق جدید هسته‌ای هم آماده است تا به جهان اطمینان داده شود که ایران دنبال بمب هسته‌ای نیست...
* شما خودتان را به جای تصمیم گیرندگان ایران بگذارید. ایران درخواست آمریکا و متحدینش را پذیرفت و خویشتنداری تاریخی و صبر استراتژیک به خرج داد، اما همزمان اسرائیل حملات خود را تشدید کرد، فرمانده هان سپاه را ترور کرد، 16 فرمانده حزب الله را ترور کرد، به لبنان حمله کرد. ایران احساس کرد که این خویشتنداری موجب گستاخی بیشتر اسرائیل شده و به جای آتش بس؛ درگیری‌ها گسترش یافت.
* اگر اقدام اسرائیل محدود باشد، شاید ایران تحمل کند، اما اگر اقدام اسرائیل مهم و اساسی باشد، ایران قطعاً و در همان سطح پاسخ خواهد داد؛ حتی پاسخی قویتر و گسترده‌تر از پاسخ قبلی.
* من معتقدم اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد، چون نتانیاهو می‌داند که ایران در پاسخ به تأسیسات هسته‌ای اسرائیل حتی مرکز هسته‌ای دیمونا حمله خواهد کرد. اما اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، باعث خواهند شد که ایران به سمت ساخت بمب اتم برود.
* من دانشمند هسته‌ای نیستم و تخصص موضوعات فنی را ندارم. اما مهم نیست که یک هفته یا یک ماه یا چندکاه طول خواهد کشید. مهم این است که نباید به ایران حمله نظامی بشود. اگر بشود شما باید با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خداحافظی کنید.
* من معتقدم که ایران دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست. اگر ایران می‌خواست بمب هسته‌ای بسازد، سال‌ها قبل ساخته بود. همانطور که وقتی تصمیم به غنی سازی گرفتند، این کار را انجام دادند و آمریکا و غرب هم قادر به ممانعت نشد. من باور دارم که دکترین هسته‌ای ایران بر مبنای فتوای رهبری ایران استوار است که طبق این فتوا همه سلاحهای کشتار جمعی از جمله بمب هسته‌ای حرام است؛ چون اینها ابزار نسل کشی بشریت هستند.
واقعیت این است که هرچه غرب فشار را بیشتر کرده، ایران رادیکال‌تر شده، به سمت قدرت‌های شرق گرایش بیشتری پیدا کرده است.
* به رغم همه مشکلات فعلی که مردم دارند، اگر ایران تهدید شود، اگر حاکمیت و تمامیت ارضی تهدید شود؛ متحد خواهند شد و اصولگرا و اصلاح‌طلب، همه از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران دفاع خواهند کرد.

Facebook