کد خبر : 674927 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۲۸ - 04:09
یدالله اسلامی- دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس هریس یا ترامپ؟ اگرچه بسیاری از نظرسنجی ها از پیشتازی هریس در انتخابات امریکا خبر می دهند ولی با توجه به روش انتخابات در آمریکا نباید پیروزی هریس را قطعی دانست. پشتیبانی بی قید وشرط بایدن-هریس از اسرائیل و تأمین بدون قید وشرط تسلیحات برای جنگ درغزه و لبنان مسلمانان امریکایی را سخت عصبانی کرده و همین امر سبب رویگردانی مسلمانان و حتی گروه بزرگی از جوانان در از هریس در انتخابات پیش رو شده است .

این اتفاق سبب خواهد شد تا در به دست آوردن رآی الکترال سهم بیشتری به ترامپ برسد. ازهمین رو نمی‌توان پیروزی ترامپ را دور ازدسترس دانست، اگرچه نگرانی از روی کار آمدن ترامپ در اروپا و ایران جدی است و به همان میزان استقبال ازاین امر در روسیه بالاست ولی آنچه درحال رقم خوردن است با این خواسته‌ها ونگرانی‌ها نسبتی ندارد.

ایران هم باید آمادگی ریاست جمهوری ترامپ را داشته و تدوین سیاست های مناسب برای رویارویی با این مقوله را از خود دریغ نکند. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات‌ها در پشتیبانی از اسرائیل عملکرد همانندی دارند و در برابر ایران هم دراین سال‌ها به دلایل گوناگون هماهنگ شده‌اند. دفاع از منافع ملی و استفاده از فرصت‌ها و بهره گیری از هرموقعیتی برای گذر از شرایط بحرانی وکاستن ازدشمنی‌ها نکته‌ای است که رهایی بخش ایران ازتنگناها ی گسترده خواهدبود. سیاست‌گذاران درایران باید با پذیرش واقعیت های جهانی برای به دست آوردن سهم مناسب از توسعه و پیشرفت برنامه ریزی کرده و برای بازپس‌گیری فرصت های از دست رفته بکوشند.

انزوای خودساخته سبب می‌شود که کشورهای گوناگون از ادعاهای سرزمینی برعلیه ایران پشتیبانی کنند. هنگامی که ایران از بازارهای انرژی کنار گذاشته می‌شود کشورهای حاشیه خلیج فارس با ابزار کارآمد انرژی سهم بیشتری از بازار جهانی را به دست آورده وهمزمان سایر سیاست‌ها از جمله ادعاهای سرزمینی را به پیش خواهند برد. با انزوا و سیاست های منجر به خود تحریمی آینده‌ را نیز ازدست خواهیم داد.