کد خبر : 674864 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۲۵ - 03:00
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با ستاره صبح: آمریکا می تواند تنش بین ایران و اسرائیل را کاهش دهد/ شاهد حملات اسرائیل خواهیم بود، باید مقابله کنیم نظر سنجی ها نشان می دهد که فاصله نامزد ها کمتر از 3 درصد است. در چنین فضای حساسی حمله احتمالی اسرائیل به ایران می تواند منجر به شکست قطعی حزب دموکرات شود.

ستاره صبح، فائزه صدر: پس از ابهامی طولانی درباره کیفیت و کمیت حمله اسرائیل به ایران، روز گذشته واشنگتن پست با انتشار گزارشی، جزئیات این حمله را فاش کرد. به گفته این منبع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن اطلاع داده که حمله قبل از انتخابات آمریکا در ۱۵ آبان (۵ نوامبر) انجام خواهد شد. در این حمله تأسیسات نظامی ایران هدف قرار خواهد گرفت و زیر ساخت های هسته ‌ای یا میادین نفتی ایران جزو اهداف اسرائیل نیست. ستاره صبح در گفت‌وگو با حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

شاهد انتشار جزئیات جدیدی در رابطه با حمله اسرائیل به ایران هستیم. در این مرحله نقش آمریکا و دیگر طرفین درگیر در نرم شدن مواضع اسرائیل چیست؟ آیا می‌توان گفت منطقه هنوز گوش به فرمان آمریکا است یا خیر؟
نقش آمریکا در تعادل بخشی به تنش ایران و اسرائیل غیر قابل انکار است. آمریکا نتانیاهو را از گسترش جنگ منع کرده و روشن است که مواضع جدید اسرائیل در رابطه با ایران تحت تأثیر نفوذ آمریکا اتخاذ شده است.
با درک نقش و جایگاهی که آمریکا دارد می‌توان گفت تمامی اقداماتی که اسرائیل طی یک سال گذشته در غزه انجام داده نیز با هماهنگی آمریکا بوده و اگر ایالات متحده اراده داشت، می‌توانست از شدت قساوت و جنایت بکاهد.

واضح است که اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا و یا بدون بده بستان های پشت پرده با غرب اقدامی نمی‌کند. چرا غرب در یک سال گذشته از این نفوذ خود در جلوگیری از کشتار مردم بی دفاع غزه استفاده نکرده است؟
امروز که می‌بینیم ایران هدف قرار گرفته و طبیعتا ایران بی دفاع نیست و بهترین دفاع و مقابله را خواهد داشت به طوری که آثار درگیری های پدید آمده می‌تواند منطقه و اروپا و جهان را تحت تأثیر قرار دهد، آمریکا به تکاپو می‌افتد و از نفوذ اش بر اسرائیل بهره می‌برد. زیرا ایران توانایی حملات تلافی جویانه به اسرائیل را دارد و می‌تواند بر بازار جهانی نفت تأثیر بگذارد. اما مردم گرسنه، پابرهنه و مجروح غزه این قدرت را ندارند! لذا آمریکا برای نجات جان آنها کاری نکرد.

آیا حملات با اطلاع آمریکا انجام خواهد شد یا دست نتانیاهو همچنان باز است؟ بین مشخص شدن ابعاد حمله و ارسال تجهیزات دفاعی جدید از طرف آمریکا به اسرائیل چه ارتباطی برقرار می‌کنید؟
بین آمریکا و اسرائیل همکاری و هماهنگی وجود داشته و دارد. آمریکا در کشور های منطقه نفوذ بالایی دارد. پنتاگون به دستور جو بایدن سامانه دفاعی پیشرفته تاد با 100 کارشناس فنی در اختیار اسرائیل قرار داده است. آمریکا مثل خاک خود از اسرائیل محافظت می‌کند.
مسئله، مسئله منافع است. حمله شدید اسرائیل به ایران، منافع غرب را در منطقه و جهان تهدید خواهد کرد به همین دلیل آمریکا سعی دارد از شدت حمله بکاهد و متقابلا در برابر پاسخ احتمالی ایران، همپیمان خود در منطقه را به پیشرفته ترین سلاح های دفاعی و نظامی مجهز می‌کند تا اسرائیل کمترین آسیب را ببیند.
عملیات اسرائیل علیه ایران به این دلیل با تأخیر مواجه شده که سامانه تاد هنوز به اسرائیل نرسیده است. چون ماجراجویی نتانیاهو تمامی ندارد شاهد حملاتی توسط اسرائیل خواهیم بود و باید مقابله کنیم. آمریکا امروز برای بی اثر یا کم اثر کردن پاسخ های بعدی ایران به اسرائیل می‌کند.
در اختیار داشتن سامانه ضد موشکی تاد باعث می‌شود اسرائیل دست به ماجراجویی بزند و باز محور مقاومت و ایران را مورد تهدید قرار بدهد.

انتخابات 2024 ایالات متحده در تنش منطقه چه وزنی دارد؟ آیا می‌توانیم بین آنچه شاهد اش هستیم و رقابت نامزد های ریاست جمهوری آمریکا ارتباطی برقرار کنیم یا خیر؟
انتخابات آمریکا در شرایط عادی هم از حساسیت بالایی برخوردار است. ولی در این دوره شاهد رقابتی حساس و شکننده هستیم. دولت بایدن یک دوره در کاخ سفید حضور داشت، ترامپ هم ریاست جمهوری را تنها برای یک دوره تجربه کرده است اگر آمریکا در دوره دوم دولت دموکرات بود از حساسیت رقابت‌ها کم می‌شد و به طور طبیعی می‌شد پیش بینی کرد که جمهوری خواهان برنده رقابت می‌شوند.
نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که فاصله نامزد‌ها کمتر از 3 درصد است. در چنین فضای حساسی حمله احتمالی اسرائیل به ایران می‌تواند منجر به شکست قطعی حزب دموکرات شود. کامالا هریس به دنبال جذب رأی مسلمانان، اعراب، آسیایی تبار‌ها و آرای خاکستری است. گسترش جنگ در منطقه می‌تواند تصویر صلح طلبی حزب دموکرات را مخدوش کند. مواضع ملایم و ضد جنگی که این روز‌ها از جو بایدن و کامالا هریس دیده می‌شود با انتخابات ماه آینده ارتباط مستقیم دارد. هر دو نامزد می‌خواهند از جنگ منطقه به نفع خود استفاده کنند. تیم دموکرات‌ها تمایلی به گسترش جنگ در منطقه ندارند ولی بعد از پیروزی آنها همه چیز می‌تواند تغییر کند.