ستاره صبح، فائزه صدر: لوایح پالرمو(کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرایم سازمان یافته) و سی اف تی(کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرایم تروریستی) در دولت دوازدهم که رأی 73 درصد از واجدین رأی را داشت و در مجلس دهم که رأی 62 درصد از واجدین رأی را کسب کرده بود، تصویب شد. اما نهایی شدن آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مانع روبهرو شد. یکی از دغدغه های مخالفین این بود که با پذیرش لوایح، ایران نمیتواند به حماس، حزب الله و دیگر گروه های جبهه مقاومت کمک کند. دولت چهاردهم در تیر ماه سال جاری، با وعده تصویب FATF و تعامل با جهان تشکیل شد، اما زمزمه های به گوش رسیده از مجلس و مجمع نشان میدهد، دولت همچنان برای تصویب FATF با مشکل روبهرو است. روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس طی سخنانی، مجددا شائبه های سال 97 را زنده کرد و تصویب این لوایح را مانعی بر سر راه کمک مالی ایران به گروه های مقاومت دانست. به عقیده بسیاری از کارشناسان عدم پیوستن ایران به گروه اقدام مالی موجب خسارات اقتصادی سنگینی شده، از جمله مشکلات جدی در نقل و انتقال پول بین ایران و خریداران نفت و محصولات صادراتی که به معضلی بزرگ تبدیل شده است. توجه به منافع ملی و حمایت از گروه های مقاومت به دو گزینه موافقان و مخالفان FATF مبدل شده و پس از چند سال باز چالش میان این دو نگاه را به رخ میکشد. ستاره صبح در گفتوگو با حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه میخوانید:
حشمت الله فلاحت پیشه، در رابطه تصویب کنوانسیون های مربوط به FATF در مجلس گفت: در طول یک سالی که در مجلس دهم رئیس کمیسیون امنیت ملی بودم، به عنوان کمیسیون اصلی درگیر کنوانسیون سی اف تی (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرایم تروریستی) بودم و به عنوان کمیسیون فرعی با کنوانسیون دوم FATF یعنی کنوانسیون پالرمو(کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرایم سازمان یافته) درگیر بودم. این دو کنوانسیون در ایران به کنوانسیون های FATF معروف هستند. وی افزود: هر دو کنوانسیون در مجلس تصویب شدف ولی در نهایت سرنوشتشان به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شد. شان ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، شان تصمیم گیری در شرایطی بود که غلبه مصلحت بر محافظه کاری الزام آور است. به عبارتی غلبه مصلحت بر اختلافاتی که این اختلافات در تصمیم گیری منافع ملی را تضییع میکند. فلاحت پیشه در این رابطه گفت: متأسفانه مجمع تشخیص مصلحت در کنوانسیون های مربوط به FATF نه تنها به وظیفه خود عمل نکرد، بلکه گرفتار محافظه کاری شد. این ماجرا یکی از برگها سیاه و غیر قابل دفاع مجمع تشخیص است که در قبال کنوانسیون های مرتبط با FATF بنا بر وظیفه خود که مصلحت است عمل نکرد. وی افزود: در رقابت های انتخاباتی این دوره رئیس مجلس به عنوان یکی از کاندیداها در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد به دلیل قرار داشتن در فهرست سیاه FATF و تحریم، 30 درصد ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا کرده است. یا به عبارتی 30 درصد از ارزش پول ملی کشور از بین میرود. اگر مبادلات نفتی و غیر نفتی خارجی کشور را سالانه به طور مینگین 100 میلیارد دلار ارزیابی کنیم، در طول شش سالی که محافظه کاری حاکم بر این تصمیم شده، دهها میلیارد دلار به کشور ضرر وارد شده که جدا از آسیبی است که به شهروندان وارد میشود. وی تاکید کرد: ایرانیان صرفا به دلیل پاسپورت های ایرانی خود شامل مقررات فهرست سیاه میشوند. کسانی که در خارج دانشجو دارند یا تجار و حتی بیماران و گردشگران در این مدت ضایعات جبران ناپذیری را تجربه کردهاند. نماینده پیشین مجلس گفت: هدف مجمع تشخیص مصلحت پایان دادن به کندی و تعلل در تصمیم گیری است ولی در تصمیم مهمی چون دو کنوانسیون FATF، خود دچار کندی و محافظه کاری میشود. حشمت الله فلاحت پیشه با یادآوری مخالفت دولت سیزدهم با تصویب FATF افزود: بخش عمده مخالفان کنوانسیون های FATF در مجمع تشخیص مصلحت، کسانی بودند که بعد از دولت حسن روحانی دولت را در اختیار گرفتند. استدلال آنها این بود که چون ایران تحریم است با پذیرفتن کنوانسیون های FATF نمیتوانیم تحریم را دور بزنیم درحالیکه ما برای کنوانسیونها 9 حق شرط گذاشته بودیم که میشد با استفاده از آنها منافع کشور را تأمین کرد و مانع از اثر گذاری تحریم شد. وی تصدیق کرد: به عقیده من تحریم بهانه این گروه بود، چون کشور میتوانست به راحتی با حق الشرطها منافع امنیتی خود را تأمین کند و در فهرست سیاه قرار نگیرد. تعلل مجمع تشخیص مصلحت باعث شد کشور نه تنها از فهرست خاکستری خارج نشود، بلکه در فهرست سیاه قرار بگیرد. فلاحت پیشه افزود: FATF فیفای بانکها است اگر بانکها کنوانسیون های مربوطه را نپذیرند، دچار مشکل میشوند. ما در اولین جلسه کمیسیون مدیران بانکی دولتی و خصوصی را دعوت کردیم. تک تک آنها اعلام کردند که بخاطر قرار داشتن در فهرست خاکستری FATF چقدر آسیب دیدهاند. مشاهده وضعیت واقعی نظام بانکی کشور باعث شد کمیسیون به این دو کنوانسیون رأی بدهد. صحن نیز به واقعیت رأی داد. ولی مجمع تشخیص مصلحت با وجود اینکه در جریان کار ما بود و حق الشرطها زیر نظرشان تدوین شده بود، عدهای را مقابل مجلس جمع کردند. رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش مخالفان در عدم خروج ایران از فهرست سیاه FATF گفت: در ایران دو دسته با FATF مخالف هستند. دوسته اول انسان های ساده، خالص و دلسوزی هستند که پای سخنرانیها مینشستند و آنچه را که میشنیدند باور میکردند. ولی سخنرانیها عمدتا محتوایی دروغین و غیر واقعی داشت و آنها را ترسانده بود. به این گروه مومن و مخلص گفته بودند، با تصویب FATF کشور دچار خود تحریمی میشود! معنای FATF تحریم سپاه و گروه های مقاومت است! با تصویب FATF تمام ترکنش های ایران به غرب اعلام خواهد شد! و... این سخنرانیها با واقعیت این دو کنوانسیون فاصله داشت و فقط برای ایجاد نگرانی در جامعه ایراد میشد. حشمت الله فلاحت پیشه در پایان سخنان خود افزود: گروه دوم کاسبان تحریم بودند. شفافیت مالی منافع کاسبان تحریم را به خطر میانداخت. متأسفانه بزرگترین مانع تصویب و اجرایی شدن کنوانسیون های مرتبط با FATF از ناحیه کاسبان تحریم بود. امروز هم این بخش سود خود را جست و جو میکند. منافع این گروه امروز هم پشت تریبونها و در سخنرانیها ایراد میشود تا جامعه را دچار نگرانی کند. منافع عدم پیوستن ایران به FATF به جیب کاسبان تحریم رفت و آسیب ان متوجه منافع ملی و ملت شد. متأسفانه زور ما به این سودجویان نرسید. انها امروز هم فعال شدهاند.