کد خبر : 674706 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۷ - 02:08
تأثیر جنگ بر بازار گروه اقتصاد: تداوم جنگ میان اسراییل و حزب الله باعث شده تا در روزهای گذشته قیمت دلار و طلا روند صعودی داشته باشند.

این روزها مردم دلهره ناشی از جنگ دارند. علت این است که جنگ باعث شده تا قیمت دلار و به تبع آن کالاها گران شوند. وقتی سطح قیمت‌ها بالا می‌رود قدرت خرید افراد با درآمد ثابت مثل حقوق بگیران پایین می‌آید. کارشناسان پیش بینی می‌کنند قیمت‌ها در 6 ماه دوم امسال بیشتر از 6 ماه اول سال شود. جنگ باعث شده تا دلار به کانال 63 هزار تومان برود. مهم‌تر اینکه قیمت سکه رکورد بی سابقه و تاریخی زد و در مرز 50 میلیون تومان قرار گرفت. همچنین روز گذشته بازار سرمایه با 7 هزار و هشتصد واحد سقوط روبه‌رو شد و شاخص در عدد 2 میلیون و 93هزار و 988واحد قرار گرفت. وقتی جنگ بر بازار تأثیر منفی می‌گذارد باید از جنگ فاصله گرفت نه اینکه عده‌ای در رسانه‌ها در جنگ شیپور بدمند.

افزایش قیمت ارز
مرکز مبادله طلا و ارز ایران هر اسکناس دلار آمریکا را دیروز به ۴۹هزار و ۹۱۰ تومان و حواله دلار نیز به ۴۷هزار و ۲۶۳ تومان معامله کرد.
وزیر اقتصاد اعلام کرده است: سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود، هم دلار نیما را افزایش می‌دهیم و هم نرخ بازار را کاهش می‌دهیم. اما فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است، امکان افزایش بیشتر قیمت ارز نیما وجود ندارد؛ او در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود ۴۱ هزار تومان تا حدود ۴۷ هزار تومان رسیده است یعنی ما تحت‌تأثیر متغیر‌های بنیادین اصلاحاتی در نرخ ارز انجام داده‌ایم، نمی‌توان نرخ آن را بیش از این مقدار افزایش داد، چون ما نگران نرخ تورم هم هستیم، پایین بودن نرخ ارز برای کنترل تورم است و چنانچه با سیاست‌های ارزی اتخاذشده نرخ تورم افزایش پیدا کند، آن سیاست‌ها مناسب به‌نظر نمی‌رسند. در روز‌های اخیر همچنان شاهد افزایش قیمت دلار نیما بوده‌ایم که احتمالاً بیانگر عزم جدی وزارت اقتصاد بر افزایش دلار نیما به‌منظور حمایت از بورس و تجار است. گفتنی است؛ قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۵۴ هزار و ۷۶۵ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۵۱ هزار و ۸۶۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۲ هزار و ۸۶۹ تومان است. قیمت یکصد دینار عراق هم امروز در مرکز مبادله با افزایش نسبت به روز قبل ۳۸، ۰۹۱ ریال اعلام شده است.

سکه در مرز 50 میلیون تومان
قیمت طلا و سکه روز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ همراه با کاهش اونس جهانی و افت دلار، با کاهش بازگشایی شد. با این‌حال، قیمت‌ها در بازار سکه بسیار در روزهای گذشته بالا رفته است به طوری که قیمت سکه در مرز 50 میلیون تومان است! قیمت دلار دیروز در کانال 63 هزار تومان در نوسان بود.
قیمت اونس جهانی طلا دیروز۲۶۵۲ دلار بود. روز گذشته قیمت سکه امامی با ۲۱۵ هزار تومان کاهش، ۴۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان؛ سکه بهار آزادی با کاهش ۱۷۰ هزار تومانی، ۴۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان، نیم سکه با ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه با ۵۰ هزار تومان کاهش، به‌ترتیب ۲۷ میلیون تومان و ۱۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت سکه گرمی با کاهش ۵۰ هزار تومانی به هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.
قیمت طلا دیروز کاهشی بود. هر مثقال طلا با ۲۰۳ هزار تومان کاهش، روی رقم ۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان قرار گرفته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار، با ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش، با رقم چهار میلیون و ۹۱۴ هزار تومان به فروش ‌رسید. قیمت طلای دست دوم نیز با ۴۸ هزار و ۹۷۵ تومان کاهش، چهار میلیون و ۳۶ هزار و ۸۵۲ تومان داد و ستد شد.