کد خبر : 674705 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۷ - 02:08
شکاف عمیق درآمدی گروه اقتصاد: مرکز آمار از نابرابری درآمد افراد جامعه پرده برداشت. در حالی که 30 درصد مردم زیر خط فقر و 6 درصد زیر خط فقر شدید هستند، 15 استان کشور با افزایش نرخ بیکاری مواجه اند و مردم 8 استان نیز دچار سوء تغذیه شده اند!

روز گذشته مرکز آمار ضریب جینی راکه نشان دهنده میزان نابرابری است منتشر کرد. براین اساس استان های محروم به خصوص سیستان و بلوچستان، گلستان، تهران و همدان بیشترین نابرابری درآمدی را تحمل می‌کنند. شگفت آنکه نیمی از درآمد ملی به جیب 20 درصد ثروتمندان می‌رود و 80 درصد جامعه، 50 درصد درآمد دارند . این شکاف فشار به اکثریت وارد می‌کند. این آمار نشان می‌دهد که روند فقر در کشور رو به افزایش است. ریشه فقر را باید در اجرای سیاست های غلط، سوءمدیریت، تداوم تحریم‌ها و عدم پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی (اف ای تی اف) دانست. هر چند دولت چهاردهم عزمش را جزم کرده باپدیده شوم فقر و نابرابری مبارزه کند، اما جنگ بین حماس، حزب الله و اسرائیل، پس لرزه اش به ایران هم رسیده و فرصت بهبود اقتصادی را کاهش داده است.

افزایش ضریب جینی
براساس گزارش مرکز آمار ایران، ضریب جینی کشور در سال گذشته با ۰.۰۱۰۲ افزایش به ۰.۳۹۷۹ رسیده و ۴۷.۵ درصد از توزیع درآمدها به دو دهک بالا (۲۰ درصد جمعیت) رسیده است.
ضریب جینی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد در جامعه است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع برابر درآمد یا ثروت و به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمدها است.
مرکز آمار ایران طی گزارشی ضریب جینی خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد که براساس آن، این ضریب برای خانوارهای کل کشور ۰.۳۹۷۹ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۱۰۲ افزایش نشان می‌دهد.
همچنین ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی کل کشور به ترتیب ۰.۳۸۲۰ و ۰.۳۵۸۳ است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۰.۰۱۲۴ افزایش و ۰.۰۰۶ کاهش نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، سهم 20 درصد کم هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۵.۹۵ و ۴۷.۵۰ درصد و نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت در کل کشور به ترتیب ۱۳.۹۵، ۷.۹۹ و ۴.۲۰ است. به عبارت دیگر ۲۰ درصد از جمعیت با پایین‌ترین درآمدی جامعه (دو دهک کف درآمدی) تنها ۵.۹ درصد از درآمدهای کشور را در اختیار داشته و در طرف دیگر ۲۰ درصد جمعیتی بالاترین درآمدی جامعه (دو دهک سقف درآمدی) به تنهایی ۴۷.۵ درصد از درآمدهای جامعه را به خود اختصاص داده‌اند.

شکاف عمیق درآمدی
سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان کرمان (۰.۲۶۲۵) و بالاترین ضریب جینی در استان سیستان و بلوچستان (۰.۴۱۹۸) محاسبه شده است. همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان کرمان (۰.۲۴۱۳) و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان همدان (۰.۳۹۴۸) است.