کد خبر : 674703 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۷ - 02:06
فتح الله امی، عضو گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ستاره صبح: جنگ تمام عیارصورت نمی‌گیرد/ اسرائیل با حمایت و کمک غرب زنده است بعید است اسرائیل به جز مراکز نظامی، جاهای دیگری را هدف قرار دهد. اسرائیل با حمایت و کمک غرب زنده است پس هر چقدر نتانیاهو سرکش باشد، به خاطر برقرار بودن حمایت مجبور است درصدی از خواسته های بین المللی را مورد توجه قرار بدهد.

ستاره صبح، فائزه صدر: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از حمله انتقامی ایران در یک اکتبر، تاکید کرد که این حمله اشتباهی بزرگ از سوی ایران بوده و اسرائیل به این حمله پاسخ خواهد داد. در روز‌های گذشته نشانه‌هایی از تدارکات ارتش اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی ایران دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به نشست فرماندهان نظامی اسرائیل با مقامات آمریکایی در تل آویو یا اطلاعیه بستن آسمان پروازی ایران تا بامداد دوشنبه اشاره کرد. در این شرایط سؤال این است که آیا درگیری‌های پیش رو به معنی شروع جنگی تمام عیار خواهد بود یا خیر؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با فتح ‌الله امی، عضو گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس به بررسی سناریو های احتمالی حملات اسرائیل به ایران پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به توانایی‌ها و امکاناتی که اسرائیل در اختیار دارد، کیفیت و کمیت حملاتش به ایران چگونه خواهد بود؟
مباحثی که در این خصوص در داخل و خارج از کشور مطرح می‌شود، حمله اسرائیل متناسب با حملات ایران خواهد بود. به نظر می‌رسد سامانه ‌های دفاع هوایی و دیگر محل‌ های راهبردی از گزینه‌ های اسرائیل برای حمله به ایران باشد. حمله به نقاط غیر نظامی می‌تواند درگیری میان ایران و اسرائیل را گسترده و پیچیده کند.
اگر همانقدر که این موضوع توسط کارشناسان نظامی بین‌المللی مورد دقت بوده توسط اسرائیل نیز مورد توجه واقع شود؛ چون حمله موشکی ایران به بخش نظامی و نیروی هوایی اسرائیل متوجه بود، به احتمال زیاد حملات اسرائیل نیز در همین حد و اندازه باشد.

آیا سکو های نفتی و تأسیسات اتمی ایران از خطر حملات اسرائیل مصون می‌ماند یا همچنان باید احتمال شیطنت در مورد این مراکز را جدی گرفت؟
بعید است اسرائیل به جز مراکز نظامی، جاهای دیگری را هدف قرار دهد. اسرائیل با حمایت و کمک غرب زنده است پس هر چقدر نتانیاهو سرکش باشد، به خاطر برقرار بودن حمایت مجبور است درصدی از خواسته های بین‌المللی را مورد توجه قرار بدهد.
شعله ور شدن جنگ در خاورمیانه خواسته غرب نیست زیرا بر اقتصاد جهان و عرضه نفت اثر منفی می‌گذارد. به همین دلیل نمایندگانی از طرف دولت و ارتش آمریکا در منطقه هستند و با اسرائیلی‌ها درباره ماهیت پاسخ به ایران رایزنی می‌کنند.
ضمن اینکه اسرائیل هم در تیرس ایران است و تهران هم می‌تواند مراکز و تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را مورد هدف قرار بدهد، ولی ما چنین کاری نکردیم و مراکز اقتصادی و نیروگاه های هسته‌ای اسرائیل را هدف قرار ندادیم.
از طرفی مراکز هسته‌ای ایران در عمق بسیار پایینی احداث شده و دست یابی نیروی هوایی و امکانات هوا و فضای اسرائیل به این مراکز بعید به نظر می‌رسد.

با توجه به توضیحاتی که گفته شد و با در نظر گرفتن سطح حملات آیا همچنان باید اسم وضعیت پیش آمده را شرایط جنگی گذاشت یا با سناریو نظامی دیگری غیر از جنگ روبه‌رو هستیم؟
تنش و درگیری میان ایران و اسرائیل، با تعاریف جهانی از جنگی تمام عیار فاصله زیادی دارد. آنچه امروز می‌بینیم جنگ نیست، عملیات ایزایی است.
ما با تلاشی برای موازنه قدرت روبه‌رو هستیم. وضعیتی که هر یک از طرفین سعی می‌کند قدرت و برتری خود را بر دیگری به نمایش بگذارد.
با وجود اینکه عده ‌ای در داخل و خارج خواهان وقوع جنگی تمام‌ عیار و پایان ‌بخش هستند، اما مطلقا نباید انتظار چنین جنگی را داشت.
حمله ایران به اسرائیل، حمله‌ای انتقامی و در پاسخ به تجاوزگری اسرائیل بود. چنین حمله‌ای به معنای اعلام جنگ نیست.