کد خبر : 674665 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۵ - 03:35
یدالله اسلامی- روزنامه نگار اما و اگرها درباره جنگ آتشی که برجان غزه وفلسطین و لبنان افتاده سر خاموشی ندارد، مرگ و کشتارجنون آمیز مردم و بی ارادگی جهان از مهار اسرائیل همه چیز را تیره وتار ساخته است.

اینکه این ماجرا ازکجا آغاز شد یک سوی داستان وچرایی رسیدن به شرایط کنونی سوی دیگر داستان است. جهان فرصتی برای نتانیاهو فراهم کرده است که بی مهابا به هرجا که می‌خواهد حمله کند و نگران مجازات هم نباشد. گسترش دامنه جنگ چنان وحشت آور است که اندیشیدن به آن هم نگرانی و دلهره را جایگزین آرامش خاطر می‌کند.

نگرانی افزون‌تر از درگیر شدن ایران درجنگی ناخواسته است.توصیه‌های بایدن به نتانیاهو برای پرهیز از حمله به سایت‌های هسته‌ای و نفتی ایران در میانه مبارزات انتخاباتی امریکا نکته قابل تأملی است، اما این در خواست بیشتر برای نگرانی ازشکست کامالا هریس در نتیجه جنگ گسترده در منطقه است. از یاد نبریم که در رویارویی گسترده بین اسرائیل وایران، امریکا همچنان پشتیبان اسرائیل خواهد بود. سلاح‌های پیشرفته امریکایی توان نظامی اسرائیل را شکل می‌دهد ولی در نبردهای جاری تحویل سلاح به اسرائیل دچار کاستی نخواهد شد. تلاش‌ها وگفت‌وگوها برای آتش بس وپیشگیری از گسترش جنگ که عراقچی هم به دنبال آن است، امرنیکویی است.

امریکا و اروپا می‌توانند در این زمینه نقش قابل توجهی ایفا کنند .گشودن باب گفت‌وگو با طرف‌های اثربخش، سیاست درست و روشنی است که توجه به آن دارای اهمیت اساسی است. گرفتن تصمیم درست در زمانه‌ای که می‌توان تصمیم نادرست گرفت نشانه خردمندی است. سخنان رهبری در نماز جمعه نشان داد که ایران نمی‌خواهد درگیر جنگ شود. پس از هفت اکتبر هم مقامات اسرائیلی و هم امریکایی بر این نکته تاکید داشتند که ایران نقشی در ماجرا نداشته است .همین نکته در سخنان مقامات ایرانی هم شنیده شد.
نتانیاهو برای ماندن در قدرت حاضر است همه چیز را به آتش بکشد.آنچه را که بایدن در لفافه و کمی آشکارا گفت عدم حرف شنوی نتانیاهو بود که بایدن بیشترین کمک را به او کرده است ولی او درپی شکست تیم او در انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر 2024( 15 آبان) از طریق گسترش جنگ در منطقه و کشاندن ایران به آن است.
شرایط پیچیده کنونی و بی عملی کشورهای عربی و سکوت آن‌ها و توده‌های عرب و مسلمان و بالا بردن انتظار حداکثری از ایران در مناقشه مدیریت بحران را دشوارتر کرده و هماهنگی بین نهادهای گوناگون را هم ضروری می‌سازد .در این شرایط پیچیده و در هم تنیده ایران نباید در تله جنگی بیفتد که خوشایند اسرائیل است.