کد خبر : 674638 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۴ - 00:12
زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با ستاره صبح: پرچم حمایت از فلسطین در غرب برافراشته شده است ما متوجه شدیم که رسانه ها چگونه آلوده اسرائیل هستند یا از نظر دفاعی چه نقاط ضعفی داریم. پرچم حمایت از فلسطین در غرب برافراشته شده است، شبکه های اجتماعی قدرت خود را به کسانی که منکر این ظرفیت بودند، نشان دادند.

ستاره صبح، فائزه صدر: آیت‌الله خامنه‌ای، روز گذشته در بخشی از خطبه نماز جمعه با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران، به اسرائیل گفت: «جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد. نه تعلل و کوتاهی می‌کنیم و نه دچار شتابزدگی می‌شویم. آنچه که منطقی و درست است از نظر تصمیمگیران سیاسی و نظامی انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم باشد انجام می‌شود.» هم زمان عباس عراقچی با حضور در سفارت ایران در بیروت، بر اهمیت استفاده از تمام ظرفیت‌ های دیپلماتیک ایران جهت حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت ‌های اسرائیل تاکید کرد. سخنان رهبری و اظهارات وزیر امور خارجه نشان دهنده حمایت ایران از محور مقاومت در برابر اسرائیل است. سؤال این است که آیا اسرائیل پس از دریافت پیام ایران باز هم تهدید به حمله را عملی خواهد کرد یا نه؟ ستاره صبح در این رابطه با زهیر اصفهانی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگو داشت که در ادامه می‌خوانید:

رهبری در سخنان خود با تاکید بر عدم تعلل و یا شتابزدگی، به سیاست عقلانی ایران طی یک گذشته اشاره کرد آیا این پیام که ایران خواهان جنگ نیست و مشی صلح طلبی دارد، از سخنان رهبری دریافت می‌شود یا خیر؟
7 اکتبر 2023 یکی از پیچش های تاریخ خاورمیانه بود، همانطور که پایان جنگ جهانی دوم در 1945 یا فروپاشی شوروی سابق در 1990 موجب دگرگونیهایی شدند. تحولات و اتفاقات یک سال گذشته، شروع این دگرگونی و اثبات کننده اهمیت این مقطع تاریخی مهم است. صف بندی‌ها و استراتژی های جدیدی در بلوک های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهان شکل خواهد گرفت که زمینه آغاز برخی طی یک سال گذشته پدیدار شد.
حمله 7 اکتبر حماس، آتشفشانی از بغض و فشار بود که به یکباره در باریکه غزه سر برآورد. این اتفاقات بازیگران متعددی داشت. کشور های جهان اسلام، ایران، کشور های غرب آسیا، جبهه اسرائیل و غرب در این جنگ جایگاهی داشتند و این پیچ تاریخی به نسبت نقشی که در جنگ خاورمیانه دارند بر آنها تأثیر خواهد داشت.
بعد از سال‌ها جنگ های نیابتی که من اصطلاع بازی موش و گربه را بر روی آن می‌گذارم، 7 اکتبر چهره های واقعی را نمایان کرد و دشمنی حقیقی اسرائیل با مردم فلسطین را بدون روتوش به جهان نشان داد.
بسیاری عقیده دارند طوفان الاقصی به دست نتانیاهو بهانه داد. نمی‌توان این استدلال را نادیده گرفت به ویژه که حمایت همه جانبه غرب از اسرائیل و هم صدایی تمام احزاب داخلی با نتانیاهو نشان می‌دهد که باید در مورد اسرائیل با تدبر و دور اندیشی برخورد کرد.
این جنگ یک ساله نقاط قوت و ضعیف همه طرف‌ها را نمایان کرد. ما متوجه شدیم که رسانه‌ها چگونه آلوده اسرائیل هستند یا از نظر دفاعی چه نقاط ضعفی داریم. پرچم حمایت از فلسطین در غرب برافراشته شده است، شبکه های اجتماعی قدرت خود را به کسانی که منکر این ظرفیت بودند، نشان دادند.

آیا بازتاب اظهارات رهبری و برخی از دولتمردان و به دنبال آن مشخص شدن مواضع ایران، می‌تواند اسرائیل را از عملی کردن تهدید حمله به ایران منصرف کند یا خیر؟
اسرائیل به هیچ وجه از تجاوزگری اش عقب نخواهد نشست. روحیه جنگ طلبی و اراده به حمله و تجاوز ریشه سیاست تندرو‌ها در اسرائیل است. اسرائیل ان زمانی که تهدید نمی‌کرد، شیطنت‌ها و تجاوزاتی آشکار داشت، اینبار که تهدید نتانیاهو علنی است نباید دشمنی اش را دست کم گرفت.
ولی نیروهای نظامی تصمیم دارند متناسب با هر تعرضی از طرف اسرائیل ضربه مناسب را وارد کنند. ایرانیان حب وطن و حب دین دارند این ویژگی باید در این مرحله بازدارندگی خود را نشان بدهد. اسرائیل ابزارهایی مثل نیروهای معاند، اپوزیسیون خارج نشین، تجزیه طلبان و... را در اختیار دارد ایران باید ظرفیت اثر بخشی این ابزار را کم کند.
تجاوزگری اسرائیل سال‌ها ایران را تهدید کرده و باز هم این تهدید وجود دارد. تا اینجا هم تصمیمات مسئولین در خفا و آشکار به اسرائیل پاسخ مناسب داده و دولت های اسرائیل را ناکام گذاشت.

وزیر امور خارجه در لبنان از شورای امنیت خواست تا هر چه زودتر برای متوقف کردن حملات اسرائیل اقداماتی داشته باشند. به عقیده شما آیا اقدامات دیپلماتیک ایران می‌تواند سدی برابر حملات اسرائیل ایجاد کند؟
به عقیده من سیاست جمهوری اسلامی در یک سال گذشته متوازن و عاقلانه بود و به معنای واقعی بر مدار حکمت، عزت و مصلحت قرار داشتیم. همانطور که رهبری روز گذشته دو بار بر این نکته تاکید کرد، ما هم طی یک سال گذشته از ایران شتاب زدگی یا تعلل ندیدیم.
با وجود تمام تحریک‌ها و شیطنت های اسرائیل در مورد ایران و هم چنین فشار جریان های رادیکال در داخل و خارج، برخورد ما عقلایی بود و تصمیم گیران در ایران گرفتار هیجانات نشدند.
افراط و تفریط عاقبت یک ملت را می‌سوزاند باید از تندروی دوری کرد. باید با تدبیر با مسائل برخورد کرد. انجام رفتار صحیح در زمان درست و با مناسبترین روش، امتیازی است که زیر سایه وفاق ملی کسب می‌شود.
وعده صادق 1 و 2 سعی داشت ضمن نمایش قدرت نظامی و دفاعی ایران، پاسخی به تجاوزات اسرائیل باشد. ایران در طول تاریخ هرگز متجاوز نبوده است ولی 8 سال جنگ به جهان نشان داد که در دفاع از تمامیت ارضی خود سازشکار نخواهیم بود. به عقیده من سیاست تعقل گرایانه ایران در این اظهارات به خوبی نمود پیدا کرد. نکته‌ای که بر آن تاکید دارم مسئله منافع ملی است. اصل قرار دادن منافع ملی علت موفقیت سیاست خارجی در تمام کشور های موفق است. برتری داشتن منافع ملی بر منافع گروهی و جریانی ریشه تشکیل دولت های موفق و ملت های خوشنود است. ایران هنوز گرفتار منفعت طلبی گروه های سیاسی، تک روی افراد و شخصیت‌ها و ناآگاهی در سایر سطوح است. هنوز هم به هر گوشه چشم می‌اندازیم می‌بینیم منافع یک گروه، یک حزب، شخص یا یک جریان بر منافع ملی ترجیح داده می‌شود. با وجود رئیس‌جمهوری که بر وفاق ملی تاکید دارد و رهبری که موافق با شکاف در هسته های جامعه نیست و همگان را از ایجاد دو قطبی‌ها پرهیز می‌دهد، امیدوارم تنش منطقه‌ای اخیر این خیر و برکت را برای کشور و ملت داشته باشد که توجه به منافع ملی، جایگزین منفعت طلبی احزاب و گروه های سیاسی گردد.