کد خبر : 674631 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۲ - 09:58
علیرضا مجیدی، کارشناس خاورمیانه تضاد گام‌به‌گام بین ایران و اسرائیل اگر به زمان خودپاسخ مناسب را به دشمن ندهیم، بعداً مجبور به پاسخ با هزینه بیشتر و آورده کمتر پاسخ می‌دهیم.ای‌کاش این پاسخ را بعد از شهادت اسماعیل هنیه داده بودیم و این هزینه‌ها را نمی‌دادیم.

پاسخ شامگاه سه‌شنبه مؤثر بود. بازدارندگی می‌گوید شما باید محاسبات نظامی دشمن یا افکار عمومی آن را تغییر دهد. در اسرائیل ترس و وحشت ایجاد شد قرار نیست ما با پیش‌بینی پاسخ اسرائیل، گام‌به‌گام پاسخ‌ها را شدید می‌کنیم. ما نشان دادیم که در هر مرحله سخت‌تر جواب می‌دهیم. موشک‌ها به‌آسانی به اسرائیل رسیدند. پاسخ ایران وابسته به رفتار رقیب دارد. اسرائیل جواب می‌دهد؛ تضاد ایران و اسرائیل به‌صورت گام‌به‌گام پیش می‌رود.

موازنه قوا
ماجرا باید به سمت ایجاد موازنه‌ای پیش برود که انرژی دو طرف نابود نشود و بتوانیم زندگی کنیم. در کوتاه‌مدت نه او می‌تواند ما را نابود کند و نه ما می‌توانیم او را نابود کنیم. در کوتاه‌مدت باید سطح تنش بین ایران و اسرائیل کنترل‌شده باشد و از آن فراتر نشود وگرنه کل انرژی طرفین از بین می‌رود.

مهار تنش
باید ببینیم مسئله قابل‌مهار است یا خیر؛ ازنظر تئوریک باید این مسئله را بررسی کنیم. باید ببینیم اقدام بعدی نسبت به اقدام اول چقدر شدیدتر شده است. وعده صادق ۲ را اگر با وعده صادق ۱ مقایسه کنیم، وعده صادق ۲ شدت و دقت بیشتری داشت.
بالاترین خط قرمز خارجی ماسید حسن نصرالله بود، بعدازآن خط قرمزها در داخل بود، لذا این روند نشان می‌داد که بعد از سید حسن سراغ داخل می‌آمدند. عملیات سه‌شنبه‌شب باعث شد جلو این روند گرفته شود. البته قطعاً اسرائیل داخل ایران را می‌زند، اما اینکه کجا را می‌زند را باید ببینیم. زدن سایت هسته‌ای و نیروگاه یک سری ماجرا دارد، کم‌هزینه‌ترین نقطه برای اسرائیل، پایگاه نظامی است.

پایان ماجرا با دیپلماسی
آخر کار وساطتی صورت می‌گیرد و کار تمام می‌شود. اسرائیل نمی‌خواهد لبنان را بلندمدت نگه دارد. اسرائیل در تاریخ خودش، جز در زمان فشار، برای عبور از بحران به وساطت تن نداده است. اسرائیل کشوری است که فشار بین‌المللی برایش مهم نیست مگر اینکه با مسائل داخلی‌اش همراه شود. اسرائیل ۷۶ سال است که شکل‌گرفته و در این سال‌ها بدون فشار، تن به وساطت نداده است. ایران سعی دارد بحران‌ها را به داخل اسرائیل ببرد تا درنهایت مذاکره شود. اگر اسرائیل زودتر بنا را بر کاهش تنش بگذارد، خودبه‌خود مسئله حل می‌شود.
*برگرفته از انتخاب