کد خبر : 674630 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۲ - 09:58
ستاره صبح در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد: ایران توانست از سپر دفاعی اسرائیل عبور کند حسین کنعانی مقدم، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و کارشناس منطقه در رابطه با دستاوردهای عملیات وعده صادق 2 گفت: این عملیات از ابعاد مختلف قابل‌تحلیل است اولین مسئله بحث نظامی است. ایران موفق شد از سپر دفاعی اسرائیل عبور کند و سامانه گنبد آهنین و موشک‌های فلاخن، پیکان و پاتریوت را بی‌اثر کند.

ستاره صبح، فائزه صدر: ایران شامگاه (سه‌شنبه 10 مهر 1 اکتبر) با اجرای عملیات وعده صادق 2 و پرتاب 200 موشک بالستیک؛ پایگاه‌های نواتیم (محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F35)، هاتسریم (مبدأ عملیات ترور سید حسن نصرالله)، مقر موساد، رادارهای راهبردی، مراکز تجمع تانک‌ها و نفر برهای رژیم اسرائیل در مناطق پیرامون غزه را موردحمله قرارداد. به گزارش رسانه‌های ایران، 90 درصد از پرتاب‌ها با موفقیت به اهداف خود در اراضی اشغالی اصابت کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ساعتی پس از عملیات وعده صادق 2، در اولین واکنش خود به حملات ایران، وعده تلافی داد. ستاره صبح در گفت‌وگو با کارشناسان نظامی و سیاسی به بررسی ابعاد این حمله پرداخته که در ادامه می‌خوانید:
حسین کنعانی مقدم، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و کارشناس منطقه در رابطه با دستاوردهای عملیات وعده صادق 2 گفت: این عملیات از ابعاد مختلف قابل‌تحلیل است اولین مسئله بحث نظامی است. ایران موفق شد از سپر دفاعی اسرائیل عبور کند و سامانه گنبد آهنین و موشک‌های فلاخن، پیکان و پاتریوت را بی‌اثر کند.
وی افزود: در این حملات سه پایگاه مهم نظامی و هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفت. فیلم‌های منتشرشده از حملات نشان می‌دهد آبشاری از موشک‌ها به سمت این اهداف شلیک‌شده و اثرگذار بوده است.
کنعانی مقدم در ارتباط با میزان خسارات وارده به اسرائیل طی این حملات گفت: با توجه به سانسور خبری در داخل اسرائیل باید منتظر بمانیم و اخبار نزدیک به واقعیت را از دیگر منابع کسب کنیم و آمار خسارت و تلفات وارده را بررسی کنیم.
وی تأکید کرد: روش اسرائیل در زمان ناکامی ایجاد جنگ روانی است تا شکست اش پوشش داده شود ازاین‌رو باید برای شنیدن انواع شایعات و روایت‌های غیرواقعی آماده‌باشیم. در این مسیر رسانه‌های غربی در کنار اسرائیل خواهند بود و آثار و تبعات واقعی این حمله تا مدت‌ها پنهان نگه‌داشته خواهد شد.
این کارشناس منطقه در ارتباط با آثار اقتصادی این عملیات گفت: هر چه اسرائیل و حامیان غربی‌اش بر کتمان حقایق اصرار داشته باشند، اثرات اقتصادی این حمله مخفی نخواهد ماند با بالا رفتن قیمت نفت برنت، سقوط بازار سهام آمریکا و افزایش قیمت جهانی طلا قابل نتیجه حمله موشکی ایران به اسرائیل است.
وی افزود: عبور موشک‌های ایران از چندین لایه پدافندی به معنی سقوط پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی منطقه بود. هزینه سیاسی حمله موشکی برای اسرائیل از خسارت نظامی بیشتر است. کنعانی مقدم گفت: اسرائیل می‌خواهد در منطقه و جهان شکست‌ناپذیر جلوه کند و این حمله و به‌طورکلی رویارویی نظامی با ایران این تلقی را به شکلی جدی زیر سؤال برد. مشکل اصلی اسرائیل با ایران، این است که جمهوری اسلامی طلسم‌هایش را می‌شکند و دست اش را رو می‌کند. عضو پیشین سپاه پاسداران در پایان سخنان خود گفت: ایران بار‌ها ابهت پوشالی اسرائیل را شکسته و تقریباً تنها کشور منطقه بوده و هستیم که اسرائیل را جدی نمی‌گیریم و باوری بر قدرتمندی‌اش ندارد.

هدف عملیات وعده صادق 1 هشدار به اسرائیل بود ولی در عملیات شامگاه سه‌شنبه هدف انهدام بود

حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی در رابطه با ضرورت پاسخ‌گویی ایران به اسرائیل گفت: بر اساس تز موشه دایان تحت عنوان سگ هار که رهبری نیز در بیانات خود به آن اشاره‌کرده است، طراحی و تربیت سیاسی اسرائیل به صورتی است که مثل سگ هار مرتباً باید حمله کند. اسرائیل مثل یک حیوان هار حتی به صاحب خود هم رحم نمی‌کند.
وی در این رابطه افزود: اگرچه ایران اهدافی متناسب با جنایات اخیر اسرائیل را مورد هدف قرار داده بود اما سطح حمله به موجودی وحشی باید بالاتر از واکنش‌های او باشد. توجه به این مهم در عملیات وعده صادق 2 دیده می‌شود. در بیانیه سپاه پاسداران نیز به این نکته اشاره شد که اگر نتانیاهو علیه ایران اقدامی انجام بدهد کاری خواهیم کرد که ده‌ها برابر وعده صادق دو باشد. این استاد دانشگاه در رابطه با دستاوردهای این حمله گفت: عملیات وعده صادق 1 هدف هشدار به اسرائیل بود ولی در عملیات شامگاه سه‌شنبه هدف انهدام بود. این تغییر محسوس پیامی به اسرائیل است. نتانیاهو به‌خوبی می‌داند که در صورت تکرار اشتباهاتش برخورد سوم ایران با اسرائیل ویرانگر و غیرقابل‌جبران خواهد بود. وی افزود: به عقیده من نتانیاهو درباره ایران بااحتیاط اقدام خواهد کرد. اما اقدامات جنایت‌کارانه نتانیاهو متوقف نخواهد شد زیرا حمله استراتژی اسرائیل است، ولی نمی‌تواند به ایران تعرض کند. نتانیاهو جنوب لبنان، حوثی‌ها، دمشق یا کرانه باختری و غزه را هدف قرار خواهد داد. کارشناس سیاست خارجی در پایان تأکید کرد: دولت اسرائیل با مخالفت‌های داخلی روبه‌رو است. با تبدیل‌شدن مناطق مختلف اراضی اشغالی به نقطه ناامن، نتانیاهو باید خود را برای موج جدیدی از اعتراض شهروندان اسرائیل آماده کند.