کد خبر : 674596 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۰ - 03:30
حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت‌وگو با ستاره صبح: اسرائیل خواب شومی برای خاورمیانه دیده است اسرائیل خواب شومی برای خاورمیانه دیده و طرح های خطرناک خود را به نمایش درآورده است. درحالیکه جنگ در خاورمیانه به اولین سالگرد خود نزدیک می شود، نتانیاهو که نتوانسته بود درگیری را به نفع اسرائیل به پایان برساند سناریو های دیگر خود را امتحان می کند.

ستاره صبح، فائزه صدر: هم زمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به نیویورک، تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفت تا جاییکه گفته می‌شود بنجامین نتانیاهو دستور ترور سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان را در حالی صادر کرده که برای سخنرانی در سازمان ملل، در آمریکا به سر می‌برد. به نظر می‌رسد آمریکا پس از بیش از هفت دهه حمایت بی دریغ، قدرت کنترل بر اسرائیل را از دست داده و از سوی دیگر برای دستیابی به نتایج دیپلماتیک از تمایل ایران به مذاکره استقبال نمی‌کند و صرفا نظاره گر بحران منطقه است.

آیا در این شرایط روزهای تیره‌ای در انتظار خاورمیانه خواهد بود؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاست خارجی پاسخ این پرسش را جست و جو می‌کند:
حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاست خارجی در رابطه با سناریویی که در خاورمیانه در حال وقوع است گفت: اسرائیل خواب شومی برای خاورمیانه دیده و طرح های خطرناک خود را به نمایش درآورده است. درحالیکه جنگ در خاورمیانه به اولین سالگرد خود نزدیک می‌شود، نتانیاهو که نتوانسته بود درگیری را به نفع اسرائیل به پایان برساند سناریو های دیگر خود را امتحان می‌کند.
هانی زاده افزود: نتانیاهو تا اینجا به خاطر کشتار 42 هزار نفر در غزه کوچکترین مواخذه‌ای نشده و حتی در سازمان ملل برایش کف زدند. از این رو اسرائیل برای اجرای نقشه هایش جسور تر شده و تصمیم دارد تا سالگرد طوفان الاقصی قواعد بازی خونین اش را به نفع اسرائیل تغییر دهد.
وی گفت: وقتی قدرت های جهانی در برابر مرگ 42 هزار نفر و تخریب زیر ساخت های غزه سکوت می‌کنند، تکرار کشتار، تخریب و ویرانی این بار در لبنان، از نظر نتانیاهو کار آسانی است.

این استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: نتانیاهو ترور شخصیت های مهم محور مقاومت را از مدت‌ها پیش آغاز کرده بود. در یک سال اخیر با ترور فرماندهان حماس ادامه دارد و امروز در خاک لبنان مردم این کشور را که عضو حزب الله هستند قتل عام می‌کند. خط قرمزی نمانده که اسرائیل از آن گذر نکرده باشد. وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک افزود: نخستین سفر پزشکیان به آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور ایران در این برهه حساس، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

به این دلیل که فضای منطقه بحرانی است و اگر این تنش کنترل نشود ممکن است به تشدید درگیری و گسترش جنگ بیانجامد. این استاد دانشگاه گفت: حضور رئیس‌جمهور ایران به عنوان نماینده‌ ای از مردم منطقه و گروه های عضو در محور مقاومت باید مورد استقبال قرار می‌گرفت چون امروز تنها جبهه مقاومت در منطقه مقابل اسرائیل قرار دارد. حتی آمریکایی که هست و نیست اسرائیل از اوست، در این مقطع نمی‌تواند نظر خود را به نتانیاهو تحمیل کند، ولی گروه های مقاومت در برابر اسرائیل ایستاده‌اند.

هانی زاده افزود: رئیس‌جمهور به آمریکا رفت تا سکوت جامعه جهانی در برابر اسرائیل را بشکند و از کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل صحبت کند. همچنین پیام صلح طلبی ایران را به گوش جهان برساند و باب گفت‌وگو را باز کند. حسن هانی زاده در ارتباط با موانع گفت‌وگوی ایران و آمریکا گفت: در داخل اگر چه هیچ جناحی منکر تأثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نیست اما اختلاف دیدگاه بین جناح های سیاسی در مورد روابط ایران و غرب چالش اصلی رئیس‌جمهور است.

حسن هانی زاده در پایان سخنان خود گفت: اگرچه هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا در خصوص سیاست های کلان ایالات متحده با هم توافق دارند اما با توجه به تفاوت اجرای سیاست‌ها در میان این دو گروه، باید بر اهمیت نتایج انتخابات آتی آمریکا بر خاورمیانه و ایران، تاکید کرد. در صورت برآمدن ترامپ می‌توان ادامه روند خصمانه پیشین، تشدید و افزایش تحریم ها، شوک های اقتصادی و اجرای اقداماتی جسورانه تر علیه ایران را پیش بینی کرد.