کد خبر : 674590 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۰ - 03:23
بازگشت دریاچه ارومیه به وضعیت سال های 98 و 99 گروه اجتماعی: دریاچه ارومیه بیشتر از یک دهه است که در سراشیبی خشکیدن قرار گرفته است. این اتفاق همه مردم به ویژه ساکنان استان های آذربایجان غربی، شرقی، زنجان را نگران کرده است.

انتظار می‌رود پزشکیان که آذربایجان و دریاچه را می‌شناسد کاری متفاوت تر از قبل برای احیای آن انجام دهد. عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط‌زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه حرف‌های تازه‌ای درباره حال‌وروز دریاچه ارومیه بیان کرده که گزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید.

*دریاچه آب دارد اما حتی نمک‌های ساحلی هم زیرآب نرفته است، نکته اینجاست که حتی نسبت به ۳ سال پیش در همین زمان، ۲.۵ تا ۳.۵ میلیارد مترمکعب میزان آب موجود در دریاچه کمتر شده است.
*اگر دریاچه ارومیه بعد از پایان شهریور و ابتدای مهرماه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب داشت، می‌شود گفت که کارهایی از سوی دولت قبل انجام‌شده و جواب داده، اما اگر یک میلیارد مترمکعب آب داشته است یعنی کاری صورت نگرفته است.»
*دریاچه سه سال پیش در ابتدای سال آبی که همین ابتدای ماه مهر باشد،‌ حدود ۲ الی ۳ میلیارد مترمکعب آب داشت. اگر سالانه طبق برنامه حداقل ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به آن اضافه می‌شد امروز باید حدود ۳-۴ میلیارد مترمکعب آب داشت. درصورتی‌که الآن کمتر از ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب دارد.
*برنامه که غلط نبود. برنامه را اجرا نکردند. آن را رها کردند. اعتباراتی را که سازمان برنامه و بودجه در ۳ سال گذشته باید به دریاچه می‌داد، پرداخت نکرده، درواقع کمتر از یک‌دهم آنچه باید اعتبارات می‌دادند، تخصیص دادند.
*حداقل در سه سال گذشته باید ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول می‌دادند که فقط ۲۰۰ میلیارد تومان دادند. الآن طبق برنامه باید احیای دریاچه تمام می‌شد و آب در آن سرازیر می‌شد. نه‌تنها حقابه را ندادند، بلکه اقداماتی که باید انجام می‌شد، کنار گذاشته شد. سردهنه‌سازی نشده و کشاورزی توسعه‌یافته، درواقع اصلاً برنامه‌ها اجرانشده است. اگر برنامه‌ها اجرا می‌شد باید دریاچه بالای ۳ هزار کیلومترمربع وسعت داشت و بیش از ۴ میلیارد مترمکعب آب در آن بود. وقتی برنامه‌ها اجرا نشود، آب بخار می‌شود. سالانه حدود یک متر از سطح آب دریاچه ۷۰ سانتیمتر از عمق دریاچه در سال، منفی می‌شود که باید جبران شود. وقتی جبران نشود، دریاچه خشک می‌شود.
*معاون اول، مسئول احیای دریاچه است. اول مسئولیت کار احیای دریاچه را به استانداری که ۹۰ درصد آب دریاچه را تأمین می‌کند، دادند یعنی دریاچه باید بخشکد. استانداران که دغدغه ندارند، ولی در آذربایجان شرقی بسیاری مخالف این وضعیت هستند. قربانی خشک شدن دریاچه در وهله اول آذربایجان شرقی است.
*جریان باد از غرب به شرق است و گردوغبار نمکی از سمت ارومیه به سمت تبریز و مراغه و زنجان می‌آید. آذربایجان غربی، ۹۰ درصد آب دریاچه را تأمین می‌کند و جالب است که مسئول احیای دریاچه را استاندار آذربایجان غربی گذاشته‌اند.
*با توجه به تسلط و شناخت پیامدهای زیان‌بار خشک شدن دریاچه که مربوط به‌سلامت انسان است، الآن به وضعیت ۶ سال قبل برگشتیم.
*طبق برنامه باید دریاچه در سال ۱۴۰۹، ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشد. قاعدتاً در ۱۴۱۲ یا ۱۴۱۳ به این هدف می‌رسیم در سه سال گذشته، سال‌ها نه‌تنها کاری نشده بلکه یک میلیارد مترمکعب هم از ذخیره آب دریاچه کاسته شده است.
*اکوسیستم دریاچه به سال ۹۸ و ۹۹ برگشته است. وضعیت بیماری در سال ۹۹ این‌طور نبود چون ۵ سال روی دریاچه کارشده بود. الآن وضعیت ما مانند سال‌های ۹۸ و ۹۹ است. ۴ سال را ازدست‌داده‌ایم. اگر وضعیت رها بشود، ۲ تا ۳ سال دیگر به وضعیت سال ۹۲ و ۹۴ برمی‌گردیم. دولت سیزدهم در این ۳ سال کاری برای دریاچه نکرد. آقای جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم سال ۱۴۰۱ اعلام کرد ما دریاچه را احیا می‌کنیم، باید پاسخ بدهد. شما دریاچه را به سال ۱۳۹۸ برگرداندید. آن‌ها فرصت سوزی و عوام‌فریبی کردند. آن‌ها به متقاضیان مصرف آب‌بها دادند به‌جای آنکه دنبال احیا باشند.

منبع: خبر آنلاین