کد خبر : 674588 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱۰ - 03:20
ناصر طلوع- فعال سیاسی وزن و جایگاه خراسان دیروز و امروز شرایط و تحولات سیاسی استان خراسان رضوی بعد از انتخابات ریاست جمهوری (15 تیر)، نظر اصلاح‌طلبان، پیشکسوتان و فعالان سیاسی در مشهد با همخوانی و هم‌صدایی مشترک با رییس‌جمهور همراه بوده که در ادامه و در مطالبات مدنی و سیاسی محق خود به آن خواهیم پرداخت.

سه پهنه خراسان بزرگ و خصوصاً پردازش به خراسان رضوی و به آستان پربرکت حضرت رضا (ع) و مشهد این جهان شهر حرکت آفرین به‌رغم حرمت جهانی همواره در مبارزات گسترده سیاسی رکنی در تاریخ انقلاب ایران بوده است.

از این‌رو باید به این سرزمین نبرد و خرد که فرهنگ ایران‌زمین در آن به تبلور رسیده است نگاهی ویژه داشت و از این‌جهت است که باید در نگاه ملی اندیشمندان و تاریخ‌پژوهان قرارگرفته و خصوصاً نسل جوان و روشنفکر ما را به هویت غنی، ملی و بومی خود آشناتر سازد.

در قسمتی از تاریخ خراسان ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن بیان گردید و این دستاوردهای فرهنگی بارز که به همت و کوشش عالمان، دانشمندان، مبارزان و ... به ثمر رسیده است همراه با مجاهدان و سرآمدان این خطه در جبهه‌های ایدئولوژیک و خیزش‌های آزادی‌خواهی و مبارزات انقلابی که در خراسان بزرگ به منصه ظهور رسیده است را می‌توان ثمرات آن را در طول تاریخ ایران از ابومسلم خراسانی گرفته تا قیام سربداران و از نادرشاه افشار تا انقلاب مشروطه و آخوند خراسانی و از واقعه گوهرشاد تا حرکت‌های سیاسی معاصر و هم‌زمان با تحولات کشور در مشهد از نهضت ملی شدن نفت در سال‌های ۳۱ و ۳۲ به رهبری محمد مصدق در این شهر تا حرکت خرداد ۴۲ در مشهد و از اندیشه و نشر آثار مرتضی مطهری تا گسترش جهانی از افکار علی شریعتی و از استاد محمدتقی شریعتی تا علامه محمدرضا حکیمی و از مبارزین روحانی تا مبارزات چریکی و سرانجام تا پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در سال ۵۷ مشاهده نمود که همه آن‌ها در نهضت‌های ملی ایران نقش سرنوشت سازی داشته‌اند. با این اوصاف و فداکاری‌ها اهالی خراسان انتظار دارند حاکمیت به مطالبات این خطه توجه کند.