کد خبر : 674537 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۸ - 02:50
حسن بهشتی پور، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: بعد از حماس و حزب الله هدف کشاندن ایران به جنگ است/ اسرائیل از حمایت کامل آمریکا بهره مند است اسرائیل از حمایت کامل آمریکا بهره مند است. سلاح های جنگی اش، موشک ها و هواپیماهایی که استفاده می کند آمریکایی است. اسرائیل از موشک هایی نقطه زن با قابلیت رد شدن از استحکامات بتنی استفاده می کند.

ستاره صبح، فائزه صدر: جنگ در خاورمیانه وارد فاز جدیدی شده است. اسرائیل تمرکز خود را از حماس به حزب الله متوجه کرد و جنگ را از غزه به جنوب لبنان کشید. انفجار هزاران پیجر اعضای حزب الله لبنان به کشته و زخمی شدن تعداد بالایی از نیروهای حزب الله منجر شد. اسرائیل به طور هم زمان ترور فرماندهان ارشد این گروه را در دستور کار قرار داد و جنگ را با حملات سنگین خود به مقر نیروهای حزب الله در لبنان به شکل رسمی آغاز کرد. روز گذشته حزب ‌الله لبنان با صدور بیانیه ‌ای شهادت دبیرکل این جنبش را تأیید کرد. با انتشار خبر شهادت سید حسن نصرالله، این سؤال به طور جدی مطرح شد که پس از این مرحله، موضع ایران به عنوان رهبر محور مقاومت چه خواهد بود؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با حسن بهشتی پور، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی به جست و جوی پاسخ این پرسش برآمده که در ادامه می‌خوانید:

اسرائیل چه می‌کند و هدف نتانیاهو از حمله به حزب الله لبنان چیست؟
اسرائیل امروز گمان قدرت دارد، چون با بخشی از امکانات خود جنگی تمام عیار را در منطقه به راه انداخته است.
ابتدا گمان نمی‌شد نتانیاهو برای جلوگیری از سقوط سیاسی خود در برابر فشار های داخلی سعی دارد جنگی به راه بیاندازد و افکار عمومی را درگیر این تنش کند، اما امروز به نظر می‌رسد نتانیاهو در حال ثبت نام خود در تاریخ اسرائیل است.
بنجامین نتانیاهو ضمن اینکه مانع از سقوط حتمی دولت اش شد، حماس و حزب الله لبنان را که دشمن قسم خورده اسرائیل بودند تضعیف کرد.
این جنگ ادامه خواهد داشت چون بعد از اتمام جنگ بلافاصله کمیته رسیدگی به تخلفات نتانیاهو و دولت اش تشکیل خواهد شد و به احتمال زیاد نتانیاهو محکوم می‌شود. همانطور که ایهود اولمرت، دوازدهمین نخست ‌وزیر اسرائیل بعد از جنگ 33 روزه برکنار شد، نتانیاهو نیز از صحنه سیاسی اسرائیل کنار می‌رود.
سالگرد 7 اکتبر (15 مهر) نزدیک است و نتانیاهو تمام تلاش خود را به کار بسته تا خود را ناجی و قهرمان ملت اسرائیل نشان بدهد. بعد از حماس و حزب الله هدف نتانیاهو درگیر کردن ایران در جنگ است و برای این هدف از پشت سر گذاشتن هیچ خط قرمزی ابا ندارد.

آیا می‌توان اسرائیل را در این مرحله متوقف کرد؟ آیا می‌توان برای مجامع بین‌المللی، قدرت های غربی و کشور های منطقه به خاطر خاتمه دادن به این جنگ سهم و جایگاهی قائل شد؟
اسرائیل از حمایت کامل آمریکا بهره مند است. سلاح های جنگی اش، موشک‌ها و هواپیماهایی که استفاده می‌کند آمریکایی است. اسرائیل از موشکهایی نقطه زن با قابلیت رد شدن از استحکامات بتنی استفاده می‌کند. این شکل از جنگ که تلفیقی از عملیات اطلاعاتی و امنیتی، ترور و استفاده از سلاح های سنگین و پیشرفته است نمی‌تواند بدون مشاورین و مجوز های آمریکا صورت گرفته باشد.
اسرائیل در حمله و خشونت ورزی از پشتیبانی همه جانبه آمریکا برخوردار است. تا زمانی که آمریکا از حمایت اسرائیل دست برندارد، این جنگ ادامه خواهد داشت. کشور های عربی و اسلامی درباره اقدامات اسرائیل دست روی دست گذاشته‌اند و تا پایان این تنش جز بیانیه دادن، حرکتی موثر از آنها نخواهیم دید. ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌توانند مسیر نفت صادراتی خود به اسرائیل را قطع کنند. عربستان می‌تواند به عنوان لیدر کشور های عربی و اسلامی محدودیتهایی تحریمی برای اسرائیل در نظر بگیرد. موضوع گیری سیاسی کشور های منطقه می‌تواند محکم‌تر و موثرتر باشد، ولی ظاهرا منطقه منتظر نشسته تا ببیند قدرت نمایی اسرائیل به کجا ختم می‌شود و نتانیاهو چه زمانی به جنایاتش خاتمه خواهد داد؟!
اسرائیل برای نابودی حماس و حزب الله انگیزه کافی داشت و من نمی‌خواهم بگویم اسرائیل مجری دستورات آمریکا، کشور های عربی یا هر قدرت دیگری است. برخی از کشور های عربی در این موضوع ذیی نفع هستند و بدشان نمی‌آید حزب الله یا حماس به دست اسرائیل از بین بروند.
ضربات مهمی از طرف اسرائیل به جبهه مقاومت وارد شده و هنوز متوقف نشده است و ادامه دارد. اسرائیل نشان داد که فقط زبان زور را می‌فهمد. متأسفانه متوقف شدن عملیات نظامی اسرائیل منوط به وارد شدن ضربات سختی به آنها است.

در این مقطع عکس العمل متحدین حزب الله در محور مقاومت و به ویژه واکنش ایران چگونه پیش بینی می‌شود؟ آیا خطر گسترش جنگ در این مرحله احساس می‌شود؟
ایران تا اینجا سعی کرده وارد زمین بازی اسرائیل نشود و طبق خواسته آنها عمل نکند. ولی این رفتار هوشمندانه و عقلانی را نباید به معنای دست روی دست گذاشتن و تماشاگر بودن ایران تعبیر کرد. تمام گروه های جبهه مقاومت با ایران هماهنگ هستند و تا امروز هر آنچه انجام شده در هماهنگی با ایران بود.
ایران آنچه را که برایش مقدرو بوده انجام داده است، درباره قدرت بازدارندگی ایران بزرگ نمایی شده است.
اگر کاری در حوزه نظامی انجام شده باید در زمان نیاز موثر واقع شود. فرماندهان نظامی، دولتمردان و سیاسیون ایران نباید در نطق‌ها تابع هیجانات باشند و شعاری سخنرانی کنند. تصمیمات عاقلانه ایران باید در گفتمان سیاسی کشور نیز منعکس شود. ایران می‌تواند اقدامات دیگری انجام بدهد و فقط با گروه های نیابتی کار نکند ولی باید محاسبه کرد و دید آیا به نفع ایران است که وارد جنگ با اسرائیل شود یا نه؟! اگر امروز این سؤال را از من بپرسید می‌گویم نه به نفع ما نیست که با اسرائیل بجنگیم، چون جنگ ایران با اسرائیل به معنی جنگ با آمریکا و اروپا است.