کد خبر : 674485 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۵ - 12:36
عراقچی در شورای امنیت: اسرائیل به دنبال جنگ تمام‌عیار است سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، بامداد پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره لبنان گفت: «شورای امنیت باید قاطعانه به تجاوزات و جنایات رژیم اسرائیل پاسخ دهد.»

عراقچی که برای نخستین بار در کسوت وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد، افزود: ما از این شورا می‌خواهیم که با فوریت و قاطعیت پاسخ دهد.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل که مسئولیت حقوقی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد، باید به مسئولیت خود عمل کند.

عراقچی افزود: اگر این اتفاق نیفتد، منطقه در خطر کشیده شدن به یک درگیری تمام‌عیار است. حامیان و توانمندسازان رژیم اسرائیل، به‌ویژه ایالات متحده و انگلیس، مسئولیت حقوقی و اخلاقی دارند که قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدام کنند.

او اظهار کرد: جنایات و نسل‌کشی رژیم اشغالگر آپارتاید نباید بدون مجازات باقی بماند، چرا که این مصونیت رژیم را جسور کرده تا به الگو‌های جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی ادامه دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: جهان نظاره‌گر است و تاریخ این شورا را با توجه به اقداماتی که امروز انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، قضاوت خواهد کرد.

عراقچی اضافه کرد: تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان را نمی‌توان از وضعیت کلی منطقه جدا دانست. برای این رژیم تروریستی، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و اصل کرامت انسانی هیچ معنایی ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه، حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده و انگلیس از رژیم اسرائیل به آنها مجوز انجام هر نوع رفتار شریرانه را داده است.

عراقچی تصریح کرد: بدون آتش‌بس در غزه، هیچ تضمینی برای صلح در منطقه وجود نخواهد داشت. جامعه بین‌المللی نمی‌تواند سکوت اختیار کند.

او با تشکر از رئیس جلسه برای برگزاری این نشست اضطراری برای رسیدگی به تجاوزات جاری رژیم اسرائیل علیه لبنان گفت که حضور نجیب عزمی میقاتی نخست‌وزیر لبنان را خوش‌آمد می‌گوییم و همبستگی و حمایت کامل مردم ایران را از لبنان در دفاع قهرمانانه‌اش علیه تجاوزات و جنایات رژیم تروریستی اسرائیل اعلام می‌کنیم.

عراقچی در ادامه با خطاب به نمایندگان حاضر ادامه داد: شدت احتقان در منطقه بسیار زیاد است و اگر کنترل نشود، فاجعه‌ای تمام‌عیار و بی‌سابقه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. رژیم آپارتاید اسرائیل در ادامه قساوت‌های خود در فلسطین اشغالی، اکنون جنگی ناعادلانه و تجاوزکارانه علیه لبنان به راه انداخته و مردم بی‌گناه را در سراسر مرز و در عمق خاک لبنان هدف قرار داده است.

وزیر خارجه اضافه کرد: این تجاوز، که جان هزاران نفر از افراد بی‌گناه، از جمله زنان و کودکان، را گرفته است، نه تنها پیامدی تراژیک از یک جنگ تحمیلی است؛ بلکه تاکتیکی محاسبه‌شده توسط رژیم اسرائیل است تا کل یک جمعیت را به وحشت بیندازد و آنها را از سرزمین خود بیرون براند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: علاوه بر این، هدف قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان با منفجر کردن بی‌سیم‌ها، پیجر‌ها و دیگر وسایل ارتباطی که توسط شهروندان عادی استفاده می‌شود، باید زنگ خطر را برای کل جامعه بین‌المللی به صدا درآورد؛ زیرا این آشکارترین نمود تسلیحاتی کردن وسایل ارتباطی عادی است.

او تاکید کرد: این نسخه جدید از تروریسم باید به‌طور قاطع توسط همه محکوم شود. در غیر این صورت، رویه‌ای بسیار خطرناک ایجاد خواهد کرد که به‌راحتی می‌تواند توسط سایر گروه‌های تروریستی و نهاد‌هایی به‌جز رژیم اسرائیل نیز تکرار شود.