کد خبر : 674455 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۴ - 03:06
جنگ ویرانگر در منطقه گروه بین‌الملل: جنگ بین اسراییل و حزب الله از روز دوشنبه شدت گرفته و همچنان در روز و شب ادامه دارد.

حزب الله بیش از صد موشک به شمال اسرائیل شلیک کرد که بسیاری از آنها از گنبد آهنین عبور و به هدف و باعث وحشت ساکنین شمال شدند. در مقابل اسرائیل با شکستن دیوار صوت در بیروت وحشت ایجاد کرد و یک ساختمان 2 طبقه را با موشک نقطه زن در جنوب بیرون(محله ضاحیه) مورد هدف قرار داد و مدعی شد که یک فرمانده حزب الله را در آنجا ترور کرده است. علاوه بر آن رژیم اشغالگر حدود 1300 نقطه از جنوب لبنان را در روزهای گذشته هدف قرار داده و ساکنین آنجا را آواره کرده است. آوارگان به بیروت آمدند ولی در آنجا هم امنیت وجود ندارد. اسرائیل از روز دوشنبه تا شب گذشته نزدیک به 600 نفر از مردم لبنان را به خاک و خون کشیده و 1800 نفر را زخمی کرده است. آنچه در منطقه در حال اتفاق است در واقع یک جنگ تمام عیار بین حزب‌الله و اسرائیل است. سران کشورها در هفتاد و نهمین اجلاس سازمان ملل به موضوع این جنگ پرداختند و خواستار آتش بس و کاهش تنش شدند.

جنگ غزه به کابوسی بی‌انتها تبدیل شده
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه و در آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. گوترش گفت: «روزانه با چالش‌های تازه روبه‌رو می‌شویم که نیازمند راهکارهای جهانی هستند. اما اختلافات جغرافیای سیاسی در جامعه جهانی درحال گسترش و تعمیق است، جنگ‌ها بدون راهکاری در حال ادامه یافتن هستند و جنگ‌افزارهای هسته‌ای و تازه، سایه‌ای سنگین با خود به همراه آورده‌اند. ما این مسئله را در همه‌جا، در قلب اروپا، در غرب‌آسیا، در شاخ آفریقا و دیگر نقاط دنیا مشاهده می‌کنیم. جنگ اوکراین درحال گسترش و غیرنظامیان درحال پرداخت هزینه‌های این جنگ هستند. زمان صلح عادلانه براساس قوانین بین‌المللی، چارتر سازمان ملل فرا و مصوبه‌های شورای امنیت فرا رسیده است.» دبیرکل سازمان ملل در ادامه اظهارات خود به جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «جنگ غزه به کابوسی بی‌انتها و تهدیدی علیه سراسر منطقه تبدیل شده است. برای دیدن خطرات جنگ غزه، لازم نیست به جایی فراتر از لبنان نگاه کنید، ما همگی باید بابت شدت گرفتن تنش‌ها نگران باشیم. لبنان در مرز وقوع جنگی تمام عیار قرار دارد، مردم لبنان، مردم دنیا و مردم اسرائیل (فلسطین اشغالی) نباید اجازه دهند لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود.»
بلومبرگ تیتری از اظهارات پزشکیان در جمع مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا منتشر کرد که مورد تعجب و سؤال واقع شد. بنابر روایت فارس، بلافاصله وزیر امور خارجه و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت این اظهارات را تکذیب کردند اما دیروز فایلی منتشر شده که نشان می‌دهد این تکذیبیه‌ها صحت ندارد و پزشکیان چنین اظهاراتی داشته است. با اینکه مراجعه به سایر سخنان پزشکیان در این نشست نشان می‌دهد که این عبارت با سایر اظهارات وی در تضاد است و رئیس‌جمهور احتمالاً دچار سبق لسان شده است اما بی دقتی در بیان این جملات تا حدی است که برخی اطرافیان وی هم از این جملات متعجب شده‌اند. بلومبرگ از قول پزشکیان نوشته: «ایران حاضر است سلاح‌های خود را زمین بگذارد به شرط آنکه اسرائیل هم سلاح‌هایش را زمین بگذارد.»

ظریف: در دام روایت‌سازان نیفتیم
محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پزشکیان مستدل‌ترین دفاع از مقاومت مردم فلسطین، لبنان و یمن را در نیویورک بیان کردند و جنایات رژیم اسرائیل و برخورد دوگانه کشورهای غربی با موضوعاتی همچون تسلیحات، جنگ و حقوق بشر را افشا نمودند و نشان دادند که این اسرائیل نسل‌کش است که متجاوز، دارنده سلاح هسته‌ای و تهدید منطقه و جهان بوده و بر بنیاد ترور و آپارتاید شکل گرفته و تداوم یافته است، نه ایران که مدافع قربانیانِ اشغال و نسل‌کشی، منادی صلح و مطالبه‌گرِ خلع سلاح هسته‌ای در منطقه و جهان است. در دام روایت‌سازانی که ۷۰ سال است چهره‌ای وارونه از منطقه ما ساخته‌اند نیفتیم .

یک سردار سپاه: ارتباط با آمریکا خوب است
«اسماعیل کوثری»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ارتباط با کشورهای غربی تاکید کرد: اگر کشورهای اروپایی و آمریکا منصفانه آمدند و خواستند با ما ارتباط داشته باشند، ما حرفی نداریم و این ارتباط شکل بگیرد خوب هم هست. ما تنها با یک کشور به‌هیچ‌وجه ارتباط برقرار نخواهیم کرد چون موجودیت آن را قبول نداریم و آن هم رژیم اشغالگر قدس است.