کد خبر : 664391 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱ - 01:41
ستاره صبح در گفت‌وگو با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه بررسی می‌کند: سفر پزشکیان به نیویورک تنها به‌بهانه سخنرانی اگر این سفر تنها به‌دلیل سخنرانی نبود می‌توانستیم به رویدادهای جدید امیدوار باشیم.

گروه سیاسی: در میان مناقشه‌های بین‌المللی صبح امروز مسعود پزشکیان و هیئت همراه برای سخنرانی سالیانه، تهران را به مقصد آمریکا ترک کرد. همواره در چنین سفرهایی بحث‌های متعددی مطرح می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها دیدار رئیس‌جمهور ایران با مقامات آمریکایی است و البته تلاش برای تنش‌زدایی و رفع تحریم‌ها از دیگر گزینه‌های مطرح شده است. در این مورد با یکی از تحلیلگران مسائل ایران و آمریکا گفت‌وگو کردیک. فلاحت‌پیشه معتقد است این سفر مانند سفرهای ادوار گذشته روسای‌جمهور ایران به‌غیر از سخنرانی دست‌آورد دیگری نخواهد داشت.

پزشکیان ادبیات پایداری را رها کند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر مسائل ایران-آمریکا در پاسخ به این سؤال که در سفر رئیس‌جمهور به‌سازمان ملل باید در انتظار چه رخ‌دادهایی باشیم، به‌ «ستاره صبح» می‌گوید: «در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که مسعود پزشکیان با ادبیات جبهه‌پایداری نمی‌تواند در صحن سازمان ملل نتیجه‌ای که به سود منافع ملی باشد کسب کند. در این مورد باید به دست‌آوردهای روسای‌ جمهور سابق به نیویورک هم نگاهی بیندازیم. متأسفانه باید بگوییم در سفرهای متعدد و پرهزینه که بعضا با حضور خانواده‌ها همراه بود، دست‎آوردی را مشاهد نکردیم. اگر روابط تهران و واشنگتن را در حدود یک سال گذشته دنبال کنیم، می‌بینیم هر دو کشور با ادبیاتی خصمانه و همراه با دشمنی به یکدیگر واکنش نشان می‌دهند. به‌همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم که روابط فی‌مابین تنها با یک سفر بهبود پیدا کند.»
این تحلیلگر در همین مورد با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی دولت برای حضور در سازمان ملل ادامه داد: «پیش از اینکه با گسترش رسانه‌ها روبه‌رو باشیم رهبران کشورها در مدت مشخص شده در سخنرانی تلاش می‌کردند تا چهره کشور خود را به جهان نشان دهند و به‌همین دلیل تیم‌های رسانه‌ای را با خود همراه می‌کردند تا بهترین استفاده تبلیغاتی را از این فرصت ببرند. ولی حالا با توجه به عصر رسانه‌ها، نه‌تنها رهبران دیگر کشورها بلکه شهروندان عادی هم می‌توانند مواضع و سیاست‌های رهبران کشورها را مطالعه کنند. در این شرایط چگونگی حضور در نیویورک فراتر از بازی‌های رسانه‌ای است و رهبران جهان تلاش می‌کنند تا تنش‌زدایی کنند.»
او در این مورد که آیا پزشکیان برای تنش‌زدایی برنامه‌ای دارد، اضافه می‌کند: «ما هنوز نمی‌دانیم که آیا پزشکیان برای کاهش سطح تنش اجازه‌های لازم را گرفته است و یا اینکه می‌تواند از اختیارات خود استفاده کند. اگر به‌هر دلیلی رئیس‌جمهوری نتواند از اختیارات خود برای کاهش سطح تنش در مورد تحریم‌ها و جنگ خاورمیانه استفاده کند و یا اینکه اختیاری به او داده نشده باشد، باید این سفر را همانند سفرهای ادوار گذشته بی‌نتیجه بدانیم. اکنون ایران و آمریکا در وضعیتی هستند که هر دو برای عدم حضور در نقشه‌های جنگی نتنیاهو تلاش می‌کنند و نمی‌خواهند پای خود را به جنگ خاورمیانه باز کنند.»

فلاحت‌پیشه در این مورد که پزشکیان به‌غیر از مذاکره با مکرون که از پیش اعلام شده، آیا دیدار غیرمنتظره‌ دیگری خواهد داشت، ادامه می‌دهد: «توجه داشته باشید که دیدار با مکرون در ادامه سیاست‌ها و خواسته‌های فرانسه خواهد بود و اینکه اروپایی‌ها چه مواضعی در مقابل سیاست‌های ایران خواهند داشت. اروپایی‌ها نسبت به آمریکا وابستگی دارند و اگر هم بخواهند با ایران همکاری کنند به اجازه واشنگتن نیاز دارند، همانند تجربه‌ای که بعد از خروج ترامپ از برجام مشاهده کردیم. شاید مکرون به‌صورت سنتی، برای دیدار پزشکیان با مقامات آمریکایی تعارف کند، که به‌نظر بی‌فایده خواهد بود. به‌نظر حالا پزشکیان تنها به‌بهانه سخنرانی تهران را به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد. اگر این سفر تنها به‌دلیل سخنرانی نبود می‌توانستیم به رویدادهای جدید امیدوار باشیم.»