کد خبر : 664356 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۸ - 20:56
ستاره صبح آنلاین در گفت‌وگو با «حسن هانی‌زاده» بررسی می‌کند: ادامه سکوت ایران در جنگ خاورمیانه/ پیش‌بینی جنگ خاورمیانه پیچیده شد با حضور حوثی‌ها و نیروهای حزب‌الله لبنان در تقابل با اسراییل، جنگ خاورمیانه را به اوج خود خواهند رساند

گروه بین‌الملل: حمله سه‌شنبه اسرائیل به لبنان و سوریه که به حمله الکترونیکی معروف شده بیش از 3 هزار نفر مصدود و 11 نفر کشته برجای گذاشته است. بنا بر نظر کارشناسان و تحلیلگران، این حمله که بی‌سابقه عنوان شده همه معادلات جنگ خاورمیانه را بر هم زده است و همین موضوع باعث می‌شود تا پیش‌بینی آینده جنگ در منطقه با پیچیدگی‌های بسیاری همراه باشد. در ادامه این گزارش با یکی از تحلیلگران خاورمیانه گفت‌گو کرده‌ایم که می‌خوانید.

«حسن هانی‌زاده»،تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد حمله اخیر الکترونیکی اسرائیل که بسیاری از نیروهای حزب‌الله لبنان را مصدم کرده و به برخی دیگر هم صدماتی وارد شده به ستاره صبح آنلاین می‌گوید: «حمله الکترونیکی اسرائیل به سوریه و لبنان که مصدومان بسیاری به همراه داشت نشان داد که جنگ در منطقه وارد فاز جدیدی‌ شده است و چنین برنامه‌ها و استراتژیک‌هایی می‌تواند پیشبینی روزهای آینده را با پیچیدگی روبه‌رو کند. به این نکته هم باید اشاره کنیم که در روزهای گذشته تبادل آتش بین اسرائیل و محور مقاومت با در نظر گرفتن حمله کاماندوهای اسرائیلی به سوریه و البته حمله موشکی انصارالله به تلاویو رفته رفته آتش جنگ برافرخته‌تر خواهد شد. دولت نتنیاهو در حال حاضر در چند جبهه به محور مقاومت در حال جنگیدن است که در این مورد بیش از سایر جبهه‌ها با حزب‌الله لبنان و البته انصارالله یمن درگیری بیشتری دارد. فراموش نکنید که پیش از حمله موشکی حوثی‌ها اسرائیل به چنین حفره امنیتی-نظامی فکر هم نکرده بود. در این شرایط اسرائیل تلاش می‌کند با طراحی حملاتی مانند حمله الکترونیکی جو روانی را به سود خود باز گرداند.»

او در این مورد که پاسخ حزب‌الله و محور مقاومت که در این حمله الکترونیک صدمات زیادی متحمل شدند، به اسرائیل چه خواهد بود ادامه می‌دهد: «تا ساعاتی دیگر قرار است «حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مورد این حمله الکترونیکی سخرانی کند و در ادامه چگونگی پاسخ به این حمله که اسرائیل برای طراحی آن سال‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند را تشریح می‌کند. در واقع بعد از این سخرانی می‌توانیم بررسی دقیقی از وضعیت حزب‌الله داشته باشیم. با این وجود به‌نظر من باز هم از سوی حزب‌الله لبنان حمله بزرگی نخواهیم دید و مقامات حزب‌الله این‌بار هم در دام اسرائیل نخواهند افتاد. دولت نتانیاهو که در داخل با چالش‌های زیادی روبه‌رو است همه تلاش خود را می‌کند تا لبنان و حتی ایران را وارد میدان جنگ خاورمیانه کند ولی تاکنون موفق به این مهم نشده است.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سؤال که اگر حزب‌الله وارد جنگ همه‌جانبه با اسرائیل شود آیا ایران جبهه جدیدی تشکیل خواهد داد، اضافه می‌کند: «باید در نظر بگیرید که با حضور حوثی‌ها و نیروهای حزب‌الله لبنان در تقابل با اسرائیل، جنگ خاورمیانه را به اوج خود خواهند رساند و درگیری‌ها بین این جبهه‌ها گسترش پیدا می‌کند. اگرچه حوثی‌ها هنوز آنچنان قدرت بازدارندگی ندارند و آسیب‌پذیر به‌نظر می‌آیند ولی در آن سو حزب‌الله از وضعیت مناسب‌تری برخوردار است. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد باز هم به‌نظر ایران در دام اسرائیل نخواهد افتاد و وارد میدان جنگ تام عیار نخواهد شد. به‌هر ترتیب حزب‌الله تصمیم خود را خواهد گرفت و همچنین حوثی‌ها هم به حملات خود ادامه می‌دهند. ایران هم در جای مناسبی پاسخ ترور «اسماعیل‌ هنیه» را خواهد داد ولی به‌نظر ایران در جنگ خاورمیانه همچنان سکوتش را ادامه می‌دهد و عکس‌العمل خاصی از خود نشان نخواهد داد.»