کد خبر : 664331 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۸ - 02:37
حمله به پزشکیان کلید خورد «امیرحسین ثابتی»، نماینده تهران در جلسه روز گذشته مجلس گفت: «آقای پزشکیان روز گذشته در کنفرانس خبری گفتند ما با آمریکا برادریم، آمریکایی‌ها ثابت کردند نمیخواهند با ما برادر باشند، می‌خواهند با ما دشمنی بکنند.

گروه سیاسی: عصر شنبه (26 شهریور) سالن اجلاس سران میزبان حدود 300 خبرنگار داخلی و خارجی بود. در این نشست که دو و نیم ساعت به طول انجامید «مسعود پزشکیان» در نخستین نشست خبری ساده، بی‌ریا و صادق ظاهر شد و به‌جای اینکه مثل یک سیاستمدار کارکشته در برابر خبرنگاران قرار بگیرد در برابر پرسشگری‌ها معمولی ظاهر شد. اما صریح و بی‌پرده به سؤالات پاسخ داد. روزنامه کیهان که همواره یک سر دعواها و اختلافات است، خبرنگارش از پزشکیان پرسید که انتقادی که به‌شما وارد می‌شود این است که فتنه‌گران رابه‌کار گرفته‌اید. این واژه هرچند از سه دهه پیش کم و بیش مطرح بود اما پس از انتخابات مناقشه‌ برانگیز ریاست جمهوری که در 22 خرداد 88 برگزار شد و در ادامه آن گروه‌هایی از رأی دهندگان در تهران و دیگر شهرها به خیابان آمدند و به‌نتیجه انتخابات اعتراض داشتند «فتنه‌گر» نامیده شدند.
پزشکیان در پاسخ به اعتراض خبرنگار کیهان گفت: « آن چیزی که شما می‌گویید فتنه، حالا من با هر نگاهی در یک صفی اعتراضی کردم، شما در صف دیگری اعتراض دیگری کردید، شما تصور می‌کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می‌کند حق با اوست. حالا اگر یکی در گذشته بر اساس نگاهی که شما دارید و شاید هم اصلا بگوییم حق هم با شماست، اما این آدم توانمندی است و می‌خواهد کمک کند، بگوییم نه تو بمان کنار، چون در گذشته آنچنانی این موضع را داشتی. پس چطور می‌خواهیم وحدت کنیم؟ چطور می‌خواهیم وفاق داشته باشیم؟ قرار نیست به خاطر اشتباه ما آدم‌ها را کنار بزنیم. کی گفته حق با این طرف است با این طرف نیست؟ هرکسی می‌گوید حق با من است.»
پاسخ پزشکیان هم منطق دینی و هم منطق حقوقی و سیاسی دارد. نمی‌شود یک‌طرف خود را حق جلوه دهد و طرف دیگر ناحق قلمداد شود. مشکل این است که عده‌‌ای می‌پندارند شرایط جامعه و نگاه مردم مثل دهه اول و دوم انقلاب است. این جماعت غافلند که نگرش‌‌ها تغییر کرد است و مردم پرسشگر شده‌اند و چیزی را بدون منطق نمی‌پذیرند اگر هم قرار است چیزی پذیرفته شود راهش رفراندوم بر اساس اصل 59 قانون اساسی است نه روش‌های دیگر. در ادامه تازه‌ترین واکنش‌ها به سخنان رئیس‌جمهوری را می‌خوانید.

روایت عجیب کیهان از تحریم‌ها؛ عامل تحریم وقایع 88
روزنامه کیهان در پاسخ به اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهوری به خبرنگارشان نوشت: دیروز در نشست خبری رئیس‌جمهور، وقتی نوبت به کیهان رسید، خبرنگار ما در جایگاهی که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از محل حضور پزشکیان قرار داده شده بود، حاضر شد و خطاب به او بیان داشت؛ «جناب آقای دکتر پزشکیان؛ زیارت قبول. انتخاب جنابعالی به ریاست‌جمهوری را هم تبریک عرض می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهور؛ مستحضرید که حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی، می‌تواند موقعیت دولت را با خطر جدی رو‌به‌رو کند. حضرت آقا نیز بار‌ها درباره به‌کارگیری افراد زاویه‌دار و بدسابقه هشدار داده‌اند. اما متأسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه و حامیان اغتشاشات در دولت شما پست و مقام گرفته‌اند. این واقعیت تلخ، با مواضع اعلام‌شده حضرتعالی در تضاد است. آیا از این انتصاب‌ها باخبرید؟»
آن‌طور که آشکار شد، رئیس‌جمهور در پاسخ، پیرامون فتنه ۸۸ بحث کرد، اما آن را اعتراض و عیب در وجود اهل فتنه نامید و نشان داد آنچه ارائه کرد یا خطا در ادراک مسئله است یا عدم پذیرش حقیقت. رئیس‌جمهور از پاسخ به کیهان طفره رفت و باید پرسید؛ آقای رئیس‌جمهور، قطع‌نامه ۱۹۲۹ دقیقاً در سالگرد فتنه ۸۸- ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ (ژوئن ۲۰۱۰) - صادر شد، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن‌پست که پرسیده بود قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران چه اثر قابل‌توجهی دارد؟ گفته بود: این قطع‌نامه در حمایت از جنبش سبز صادر شده است. (!)
بدانید که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ‌سفید و نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در مقطع فتنه ۸۸ گفته بود: «این ناآرامی‌های ایران در سال ۸۸ بود که گزینه تحریم ایران را که بیش از دو سال از دستورکار خارج شده بود، مجدداً به روی میز برگرداند.»

ثابتی: آمریکا نمی‌خواهد با ما برادر باشد
«امیرحسین ثابتی»، نماینده تهران در جلسه روز گذشته مجلس گفت: «آقای پزشکیان روز گذشته در کنفرانس خبری گفتند ما با آمریکا برادریم، آمریکایی‌ها ثابت کردند نمیخواهند با ما برادر باشند، می‌خواهند با ما دشمنی بکنند. درهمان دوره قبلی تحریم‌ها را بیشتر کردند و ما عقب نشینی کردیم؛ آقا این عشق یک طرفه است شما می‌خواهید با آنها برادر باشید آنها نمی‌خواهند، می‌خواهند با تو دشمنی بکنند، ما تا کی میخواهیم آن مسیر غلطی که غلط بودنش بارها اثبات شده است را تکرار بکینم.»

نبویان: از دولت روحانی عبرت بگیرید
«محمود نبویان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست صحن علنی روز گذشته در نطق میان دستور خود، با اشاره به اظهارات گذشته مسعود پزشکیان مبنی براینکه حل بسیاری از مشکلات مشروط به حل مسئله برجام و FATF است، گفت: «ظاهراً قرار است همان مسیر کاملا غلط دولت آقای روحانی طی شود! ما فراموش نمی‌کنیم روزی ۷۰۰ کشته می‌دادیم و دولت روحانی به بهانه fatf واکسن وارد نمی‌کرد. نکته بعدی این است در سال ۹۵ آقای طیب‌نیا FATF را امضا کرده، آیا تحریمی برداشته شده است؟ جالب است به جای برداشته شدن تحریم‌ها در همان زمان بلافاصله fatf بیانیه داد که ملت ایران تأمین کننده مالی تروریست است! در FATF از ایران خواسته شده که سپاه قدس، حاج قاسم، مردم غزه، حماس، یمن و تمام نیرو‌های مقاومت را تروریست اعلام کنید! علاوه بر این تمام اطلاعات مالی ملت ایران، تمام تجارت‌ها باید به اطلاع آمریکا و کشور‌های دیگر رسانده شود. یعنی تمام راه‌های تجارت ملت ایران شناسایی و به طور کامل مسدود شود! آیا آن‌هایی که برای پزشکیان مطلب می‌نویسند، این موارد را به ایشان گفتند یا نه؟»
او ادامه داد: «نکته بعدی این است که با برجام تحریم‌ها رفع نمی‌شود، چون آقای ظریف در برجام تعهد داده که تمام تحریم‌های اولیه آمریکا، تمام تحریم‌های موشکی، تمام تحریم‌های حقوق بشری، تمام تحریم‌های منطقه‌ای و همه موارد باقی بماند طبیعی است که دوباره اگر بخواهد برجام بیاید معنی‌اش این است که صنعت هسته‌ای محدود و نابود شود و تحریمی برداشته نشود. شاهدش این است که هشت سال ما برجام را اجرا کردیم و تحریم‌ها از ۸۰۰ عدد به ۱۵۰۰ عدد رسید.»
این نماینده مجلس خطاب به رئیس‌جمهور اضافه کرد: «آخرین نکته این است که سعی کنید اولاً متن برجام و FATF را برای یک بار بخوانید و صرفاً به وسوسه‌های کسانی که خانواده و بچه‌های آن‌ها در خارج از کشور هستند اعتماد نکنید ثانیاً از تلاش‌های باطل و چشم امید بستن به دشمنان ملت به جای اعتماد به ملت بزرگ ایران در دولت آقای روحانی عبرت بگیرید.»

گودرزی: پزشکیان دشمنان را امیدوار کرد
«عباس گودرزی»، نمانیده مجلس روز گذشته در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: «آقای پزشکیان! انقلاب اسلامی صادر شد، انقلاب اسلامی زمانی صادر شد که بیداری اسلامی دنیا را فراگیر کرد. انقلاب اسلامی زمانی صادر شد که در مقابل کاخ سفید، جوان‌ها عکس مقام معظم رهبری را بلند می‌کنند و در قلب اروپا و آمریکا نماز جماعت می‌خوانند. انقلاب اسلامی زمانی صادر شد که جوان‌های جبهه مقاومت که با سنگ علیه اسرائیل ایستادگی می‌کردند، امروز موشک هایپرسونیک به قلب دشمن پرتاب می‌کنند. انقلاب اسلامی را شهدای مدافع حرم مانند شهید حججی و شهید حاج قاسم سلیمانی صادر کردند.» او ادامه داد: «اگر می‌خواهید صدور انقلاب اسلامی را ببینید، بد نیست که به پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا سر بزنید. آقای پزشکیان! شما رئیس‌جمهور اسلامی ایران با عظمت و مقتدر هستید و در اظهارات خود به گونه‌ای صحبت نکنید که دشمنان قسم خورده این مرز و بوم امیدوار شوند. امروز بحث از بی‌حجابی فراتر رفته و به سمت برهنگی رفته است. ما نباید حجاب را قربانی بازی‌های سیاسی کنیم، چرا که حجاب یک اصل لایتغیر دینی است.» وی با اشاره به اظهارات یک خبرنگار در نشست خبری رئیس‌جمهور در انتقاد از عملکرد گشت ارشاد، گفت: «نیروی انتظامی کجا یقه این و آن را گرفته که آن خبرنگار گستاخانه این حرف را می‌زند و در عین ناباوری رئیس‌جمهور هم در جواب می‌گوید که تذکر می‌دهد؟»