کد خبر : 664330 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۸ - 02:36
علی جعفری آذر، نماینده مجلس دوازدهم در گفت و گو با ستاره صبح: باید درس گرفت و در جهت منافع ملت و کشور حرکت کرد تفرقه اثر منفی دارد. اگر اختلافات بالا باشد نه دولت و وزرا می توانند کار کنند نه مجلس آن مجلسی می شود که باید در راس امور باشد. باید درس گرفت و در جهت منافع ملت و کشور حرکت کرد.

ستاره صبح، فائزه صدر: صبح روز سه شنبه، حضور سرزده رئیس‌ جمهور در مجلس، درحالیکه تنها یک روز از کنفرانس خبری‌اش گذشته بود، خبرساز شد. احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس در این رابطه گفت که رئیس‌ جمهور در جلسه غیررسمی مجلس به برخی شائبه ‌های نمایندگان درباره نشست خبری روز گذشته پاسخ داد. در این جلسه ۱۴ نفر از نمایندگان صحبت کردند و رئیس‌ جمهور هم به بیان اظهارات خود پرداخت که حول محور مسائل جاری و عمدتاً مشکلات اقتصادی بود. ستاره صبح در این رابطه با علی جعفری آذر، نماینده مجلس دوازدهم گفت‌وگو داشت که در ادامه می‌خوانید:

حضور سرزده رئیس‌جمهور در مجلس به فاصله یک روز از کنفرانس خبری شائبه برانگیز بود. در این جلسه چه گذشت و نمایندگان چه پرسشهایی از رئیس‌جمهور داشتند؟
کلیات را عرض می‌کنم، این صحبت‌ها بیشتر بر محور مشکلات مردم بود. موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت های کشاورزان و مسائلی از این جنس که ارتباطی مستقیم با مطالبات مردم دارد مطرح شد.
حضور رئیس‌جمهور در مجلس بدون برنامه بود، ما انتظار حضور ایشان را نداشتیم و نمایندگان خود را برای دیدار یا پرسش از رئیس‌جمهور آماده نکرده بودند.
برنامه های صحن تمام شده بود و دستور کاری در این رابطه وجود نداشت. نمی‌توان گفت نمایندگان آمادگی داشتند و این جلسه پرسش از رئیس‌جمهور نبود.
مباحث مجلس تمام شده بود و زنگ پایان مجلس زده شده بود ولی چون رئیس‌جمهور آمده بودند تعداد زیادی از نمایندگان به احترام ایشان ماندند و رئیس مجلس این جلسه را اداره کرد.
آقای رئیس‌جمهور حضوری غیر منتظره داشتند و سپس قرار شدن چند تن از نمایندگان صحبت کنند. هر کسی خواست ثبت نام کرد و براساس قرعه کشی مشخص شد چه کسی باید صحبت کند.
بخشی از صحبت های نمایندگان عمومی بود. ولی برخی از دوستان به بخشهایی از کنفرانس خبری رئیس‌جمهور نقد داشتند و ایراداتی گرفتند یا نظراتی داشتند. تعداد این افراد نیز در مجلس محدود بود. ولی این طیف هم سخنان خود را مطرح کردند. صحبت های رئیس‌جمهور و نمایندگان در این جلسه بسیار کوتاه و مختصر بود. رئیس‌جمهور به مناسبت هفته وحدت بر همدلی و ترک اختلافات تاکید کردند. ایشان تا جایی که من به یاد می‌آورم در مورد گفت‌وگو های روز گذشته خود با خبرنگاران سخنی و بحثی نداشتند.

با توجه به شناختی که به دلیل هم حوزه بودن با شخص رئیس‌جمهور دارید، حضور مسعود پزشکیان را در رأس دولت چهاردهم چگونه می‌بینید و چه پیش بینی از چهار سال آینده دولت دارید؟
شروع مبارکی است، به نظر می‌رسد در این دوره تمرکز بر حل مشکلات مردم باشد.
امیدوارم هر چه جلوتر می‌رویم در تصمیم گیری ها، قانون گذاری و نظارت در جهت رفع مشکلات و منافع مردم حرکت شود و از ناحیه دولت یا مجلس به سمت سیاسی کاری و حرکت های گروهی و جریانی نروند. دولت بداند که مجری سیاست‌ها است و نماینده مجلس هم متوجه نقش خود در نمایندگی ملت باشد و اولویت حل مشکلات کشور باشد.
وفاق در گفتمان ایجاد شده، امیدواریم از ناحیه دولت مباحثی که اتحاد قوا را به هم می‌زند، مطرح نشود. باید استانداران و مدیران دولتی در سرتاسر کشور در این دوره بر مسیر وفاق حرکت کنند و از کشمکش های سیاسی که ارتباطی با منافع ملی ندارد پرهیز کنند.
تلاش برای حل مشکلات کشور که در برخی از موارد به سطوح خطرناکی رسیده باید در اولویت هر دو طرف باشد جبهه انقلاب هم باید تلاش کند بر مسیر مشکلات کشور حرکت کند.

با توجه به چند دوره حضور مسعود پزشکیان در مجلس چه پیش بینی از تعامل دولت و مجلس دارید؟
تعامل رئیس‌جمهور با مجلس به خوبی شروع شده شاید هیچ رئیس‌جمهوری چنین شناختی از جایگاه مجلس نداشت. از طرف مجلس نیز اعتمادی نسبت به رئیس‌جمهور وجود دارد. از این رو به نظر می‌رسد تمرکز بر حل مشکلات باشد.
مجلس با رأی دادن به تمام وزرای دولت حسن نیت خود را نشان داد. امیدواریم گفتمان خوب رئیس‌جمهور در عمل محقق شود، دغدغه‌ها همین دغدغه‌ها باشد و انتصاب‌ها به جای باند بازی و انتخاب های حزبی فقط متوجه سلامت، توانمندی و تعهد افراد باشد.
منافع ملت و کشور در سیاسی کاری و دعواهای گروهی قربانی می‌شود. اختلافی اگر باشد، باید اختلاف کارشناسی باشد که چنین چالشهایی منشا خیر و برکت است.
تفرقه اثر منفی دارد. اگر اختلافات بالا باشد نه دولت و وزرا می‌توانند کار کنند نه مجلس آن مجلسی می‌شود که باید در رأس امور باشد. باید درس گرفت و در جهت منافع ملت و کشور حرکت کرد.
سابقه مسعود پزشکیان در مجلس، در این دوره هم برای خود او و همکارانش در دولت و هم برای مجلس دوازدهم اثر مثبت خواهد داشت. پزشکیان هم منتخب مردم در مجلس بود هم منتخب مردم در دولت است. روی تصمیمات پزشکیان می‌توان حساب کرد. دولت چهاردهم متوجه مجلس است. مجلس دوازدهم هم با دولت همدلی دارد.