کد خبر : 664325 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۸ - 02:29
ستاره صبح در گفت‌وگو با زهرا نژادبهرام بررسی می‌کند: آیا تندروها از حاکمیت فاصله گرفته‌اند؟ برخی از طیف‌های سیاسی از جمله تندروهای اردوگاه اصولگرایی مانند «روزنامه کیهان» و ... همچنان تلاش می‌کنند تا در فضای سیاسی-اجتماعی دوقطبی وجود داشته باشد.

گروه سیاسی: بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم برخی از جناح‌های سیاسی تصمیم گرفتند که در کنار دولت حضور باشند تا با این وفاق و وحدت بتوانند چالش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... را برطرف کنند. نشانه‌های این وحدت در جریان رای‌ دادن نمایندگان مجلس به کابینه چهاردهم خود را نشان داد. در این بین برخی از طیف‌های سیاسی از جمله تندروهای اردوگاه اصولگرایی مانند «روزنامه کیهان» و ... همچنان تلاش می‌کنند تا در فضای سیاسی-اجتماعی دوقطبی وجود داشته باشد.

در جریان اولین نشست خبری رئیس‌جمهوری خبرنگار روزنامه کیهان در سؤال از پزشکیان پرسید که چرا فتنه‌گران را در دولت به‌کار گرفته است. استفاده از این برچسب قدیمی، نشان می‌دهد که این طیف سیاسی نمی‌خواهد در گفتمان وفاق حضور داشته باشند. عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است که این طیف یا باید ادبیات خود را تغییر دهند و یا باید آنها را جداشده از نظام بخوانیم. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

با وحدت به آرزوهایمان می‌رسیم
«زهرا نژادبهرام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانند به عده‌ای برچسب «فتنه‌گر» بزنند و بخواهند آنها را از چرخه سیاسی کنار بگذارند؟ به ستاره صبح می‌گوید: «به رقم اینکه رئیس‌جمهوری با اعلام وحدت و وفاق در جامعه، صحبت‌های خود را در نشست خبری شروع کرد ولی به‌نظر بخشی از حاکیمت به‌خصوص «رسانه‌ملی» و برخی روزنامه‌ها مانند کیهان از این فضای گفتمانی استقبال نکردند. در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که حاکمیت به همه اقشار و گروه‌ها تعلق دارد و اینکه بخواهند برخی را خودی و دیگران را غیر خودی بدانند پسندیده نیست.

بلافاصله بعد از اتمام نشست خبری پزشکیان، رسانه ملی در برنامه‌ای شروع به تخریب او کرد و در ادامه روز گذشته هم روزنامه کیهان با همان ادبیات خاص خودش این وفاق و وحدت را زیر سؤال برد. رهبری پیش از این بر همکاری قوا و نهادها با دولت چهاردهم تاکید کرده بودند ولی رفتار این گروه نشان می‌دهد که به پیام رهبری بی‌توجه هستند.»
عضو پیشین شورای شهر تهران در همین مورد و با اشاره به تجریبات دیگر کشورها در بهبود روابط دولت-ملت ادامه می‌دهد: «تاکنون که اتفاق خاصی در پروژه وفاق ملی رخ نداده است و اگر این وحدت بین اقشار مختلف جامعه رخ ندهد نمی‌توانیم به آرزوهایمان برسیم. می‌توانیم بگوییم که تقریبا همه کشورهای پیشرفته اختلافات با شهروندان را کنار گذاشته‌اند و کشور خود را در ریل توسعه‌یافتگی قرار داده‌اند. همه با هم در یک خانه زندگی می‌کنیم که نامش «ایران» است.

اینکه در این خانه به یک عده‌ای بگویند فتنه‌‎گر و در ادامه آنها را از چرخه حاکمیت کنار بگذارند، مسیر مناسب و اخلاقی نخواهد بود. رسانه‌ ملی و روزنامه کیهان که با سرمایه‌های ملی فعالیت می‌کنند حداقلش این است که پیام رهبری در راستای وحدت و وفاق ملی را در دستور کار قرار می‌دادند در غیر این صورت باید بگوییم که آنها با گفتمان رهبری فاصله گرفته‌‌اند.»
نژادبهرام ادامه می‌‌دهد: «نظام سیاسی ایران به این جمع‌بندی رسیده است که گروه‌های که به‌دنبال دوقطبی‌سازی، دوقطبی را کنار بگذارند. تنها به این روش است که می‌توانیم به وضعیت ناترازی‌های انرژی، تورم و چالش‌های اجتماعی رسیدگی و آنها را حل کنیم. حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم گفتمان وفاق به‌هر نوعی در حال شکل‌گیری است که البته ارگان‌ها و نهادهای دولتی و وابسته به دولت باید نقش بیشتری ایفا کنند، در غیر این صورت باید بگوییم که آنها با حاکمیت فاصله گرفته‌‌اند. این طیف سیاسی باید در رفتارشان تجدیدنظر کنند. اگر به هر ترتیبی در این گفتمان حضور نداشته باشند در ادامه به نتیجه‌ای جز اختلاف و جدال نخواهیم رسید.»