کد خبر : 664321 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۷ - 18:44
حمله خونین به تاسیسات پیجر مخابراتی حزب‌الله در بیروت/ 9 نفر کشته و 2850 نفر زخمی ده‌ها تن از اعضای جنبش حزب‌الله در جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت در پی انفجار دستگاه‌های ارتباطی رادیویی که از آن‌ها استفاده می‌کردند به شدت مجروح شدند.

یک منبع امنیتی به الجزیره گفته که انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان ناشی از هک با میانجی‌گری فناوری بی‌سیم بوده است. این منبع امنیتی توضیح داد که انفجار دستگاه‌های ارتباطی شامل مناطقی در حومه جنوبی بیروت، دره بقاع و جنوب لبنان است.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که رادیو رسمی اسرائیل گزارش داد که یوآو گالانت وزیر دفاع و رهبری سیستم امنیتی از صبح در حال انجام رایزنی‌های فشرده در مورد لبنان هستند. هم‌چنین، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به اهداف حزب الله در منطقه بلیده در جنوب لبنان حمله کرده است. در پی این حمله سه رزمنده حزب‌الله کشته شدند.

در همین شرایط، روز سه‌شنبه، اسرائیل مدعی شد که توطئه حزب‌الله برای کشتن یک مقام سابق امنیتی این رژیم را خنثی کرده است. آژانس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، نام این مقام را اعلام نکرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با استفاده از تلفن همراه و دوربین، یک دستگاه انفجاری متصل به یک سیستم انفجار از راه دور را کشف و ضبط کرده که حزب‌الله قصد داشته از لبنان از طریق آن عمل کند. شین بت بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که این اقدام مشابه با طرح حزب الله بود که یک سال پیش در تل آویو خنثی شد.

به نوشته زینا خدر، تحلیل‌گر الجزیره، انفجار مرکز پیجر حزب‌الله بدون شک، یک تحول بزرگ در جنگ جاری بین اسرائیل و حزب الله است. دستگاه ارتباطی مورد استفاده این گروه لبنانی که به پیجر معروف هستند، در اثر نفوذ و هک منفجر شده‌اند که به واسطه آن تعدادی از اعضای حزب‌الله زخمی شده‌اند. این یک «نقض امنیتی بزرگ» است، چرا که دستگاه ارتباطی حزب‌الله به خطر افتاده است

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، چند ماه پیش از مبارزان خود به‌ویژه آن‌هایی که در خط مقدم در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائیل هستند، خواست استفاده از تلفن‌های هوشمند را متوقف کنند، زیرا اسرائیل فناوری نفوذ به آن دستگاه‌ها را دارد. بنابراین اکنون آن‌ها به این سیستم ارتباطی مختلف با استفاده از پیجر رو آورده‌اند که به نظر می‌رسد که به آنها نیز نفوذ شده است.