کد خبر : 664284 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۶ - 03:33
یدالله اسلامی - روزنامه‌نگار تغییر انتخاب نیست؛ ضرورت است نتیجه یک پیمایش اجتماعی نشان می‌دهد نگرش ایرانیان خواستار تغییر است. نکته مهم این است و بیش از دوسوم آنان این تغییر را از مسیر اصلاحات درونی می‌خواهند. این پیمایش پیام روشنی را هم به حاکمیت وهم به نهادهای مدنی و احزاب موجود با نگرش‌های گوناگون می‌دهد که پیوستن به تغییر خواهی دیگر یک انتخاب نبوده، بلکه یک ضرورت است.

تغییر رویکردها، ارکان قدرت و نهادهای حکومتی و گروه‌های سیاسی و نهادهای مدنی می‌تواند با به رسمیت شناختن واقعیت‌ها به رفع کاستی‌ها و برداشتن موانع تغییر در جهت خواست اکثریت بینجامد. گام‌های هرچند کند ولی معنادار، اسباب امیدواری جامعه به تغییر نگرش شده و عامل انگیزشی برای مشارکت اجتماعی و بهبود سرمایه اجتماعی ازدست‌رفته خواهد شد. مقاومت در برابر این درخواست می‌تواند به افزایش هزینه‌ها و از دست رفتن فرصت و مهم‌تر تند شدن نگرش جامعه ایرانی شود.

مصالحه منتقدان و ناراضیان با حاکمیت در سایه گشایشی اندک در انتخابات ریاست جمهوری 15 تیر نشان داد که مردم به تغییر رویکردها روی خوش واکنش نشان می‌دهند. نیمی از مردم هم که در انتخابات نیامدند با چشم‌باز به تغییر نسبی رویکردها و روش‌ها نگریسته و در صورت دامنه‌دار و معنادار شدن تغییرات به روند بازگشت به مسیر تغییرات در جامعه خواهند پیوست. این فرصت بزرگی برای حاکمیت است که با درس گرفتن از تاریخ و آنچه در چهار دهه گذشته در کشور رخ‌داده، مسیر تغییر را هموار کرده و با خواست اکثریت جامعه همراه شود.